رئیس جمهور ترکمنستان خواستار تشدید مبارزه با واردات غیرقانونی محصولات دخانی به این کشور شد.

تشدید مبارزه با قاچاق محصولات دخانی در ترکمنستان

به گزارش قدس آنلاین، «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در نشست شورای امنیت این کشور خواستار تشدید مبارزه با واردات غیرقانونی محصولات دخانی، اجزا و ترکیبات قلیان، سیگارهای الکترونیکی، مصرف و تجارت غیرقانونی آنها شد.

در این نشست «محمد خیدیروف» وزیر کشور ترکمنستان ضمن گزارش خود نتایج فعالیت‌های انجام‌شده در ایست‌های بازرسی مرزهای دولتی و کشف و ضبط محصولات به صورت قاچاق وارد شده به کشور را اعلام کرد.

بنابر گزارش تلویزیون ملی ترکمنستان، نسبت به شهروندانی که مرتکب اعمال غیرقانونی شده‌اند، اقدامات منطبق با قوانین ملی این کشور صورت گرفته است.

رئیس جمهور ترکمنستان با توجه به وضعیت موجود، با تاکید بر ضرورت مبارزه آشتی‌ناپذیر با واردات غیرقانونی انواع محصولات دخانی، گفت: دولت ما در تلاش است تا به گسترش مناطق عاری از تنباکو در جهان کمک کند. به دلیل سیاست جاری دولت، یک حرکت گسترده ضد دخانیات شکل گرفته که دارای ابعاد بی‌سابقه‌ای است.

بردی‌محمداف برداشتن گام‌های عملی در جهت ریشه‌کنی عادات مضری در جامعه ترکمن مانند مصرف سیگار را مهم ارزیابی و تصریح کرد: باید کار هدفمند برای به طور کامل از بین بردن تجارت غیرقانونی محصولات دخانی، کنترل دقیق بر زنجیره تامین آن انجام و اقدامات قانونی پیشگیرانه تقویت شود.

وی به وزیر کشور ترکمنستان دستور داد تا با سایر نهادهای مربوطه نظامی و مجری قانون به طور هماهنگ اقدامات مربوط به مقابله با گسترش، استفاده و واردات این محصولات را ادامه دهند.

گفتنی است؛ مبارزه با سیگار در ترکمنستان در سال ۱۹۹۸ با ممنوعیت تبلیغات محصولات دخانی آغاز گردید. پس از آن استعمال دخانیات در دانشگاه‌های این کشور ممنوع شد. در ادامه این روند در سال ۲۰۰۰ استعمال دخانیات در اماکن عمومی، خیابان‌ها، ساختمان‌های اداری و تاسیسات نظامی ممنوع شد و دو سال بعد ممنوعیت استعمال دخانیات برای رانندگان وسایل نقلیه نیز وضع شد.

ترکمنستان در بهار ۲۰۱۱ به کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات پیوست و ۶ ماه بعد رئیس جمهور این کشور اولین مصوبه «در مورد اقدامات کنترل دخانیات در ترکمنستان برای سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۶» را به امضا رساند. در آوریل ۲۰۱۷ برنامه ملی اجرای کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات در ترکمنستان برای سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۲۱ و در سال ۲۰۲۲ برنامه ملی برای تا سال ۲۰۲۵ تبدیل ترکمنستان به یک کشور عاری از تنباکو تصویب شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.