عضو هیئت مدیره شرکت بذر و نهال رضوی گفت: مهمترین خطری که از واردات بذر به کشور میرسد، سلامت نبودن بذرها نیست بلکه کشت بذر وارداتی فرسایش ژنتیکی به وجود می آورد.

فرسایش ژنتیکی بذرهای بومی، نتیجه واردات بذر به کشور/بیش از ۹۹ درصد بذر سبزی و صیفی وارداتی است

به گزارش قدس خراسان، سید حسین نعمتی در نشست خبری به مناسبت روز ملی گل و گیاه بیان کرد: وقتی از امنیت غذایی می گوییم یکی از حلقه های مختلفی مد نظر ما قرار دارد که یکی از آن ها بذر و نهال است. 
وی افزود: مهمترین حلقه امنیت غذایی، بذر و نهال است و به اندام های تکثیر گیاه مربوط می شود و تنها شامل دانه نیست و ممکن است شامل پیاز یک گیاه یا قلمه یک گیاه هم باشد و موسسه بذر و نهال رضوی در این زمینه فعالیت دارد. 
عضو هیئت مدیره شرکت بذر و نهال رضوی تشریح کرد: وقتی از امنیت غذایی صحبت می کنیم خیلی از افراد شاید بگویند وارادات بذر ایرادی ندارد اما بذرهای اصلاح شده که از کشوری به کشور دیگر می روند اولین هدفشان تهاجم  است.
 نعمتی به مقاومت بذرهای بومی اشاره کرد و گفت: ما بذرهای بسیار خوب و اصیلی مانند خربزه خاتونی با قدمت ۴ الی ۵ هزار ساله داریم که باید در فائو FAO به ثبت برسد و متاسفانه د زمینه ثبت بذرهای اصیل کوتاهی وجود دارد.
عضو هیئت مدیره شرکت بذر و نهال رضوی اظهار کرد: با واردات بی رویه در زمینه بذر، ۶۰ الی ۷۰ درصد ژرم پلاسم گندم در کشور را از دست داده ایم و انواع گلابی های بومی  از بین رفته اند و تنها گلابی درگزی به عنوان ژرم پلاسم مقاوم باقی ماند که طی چند سال اخیر روی آن کار شده است.
وی تاکید کرد: با واردات بذر علاوه بر به مخاطره افتادن امنیت غذایی، ژرم پلاسم های داخل کشور از بین می رود و بعد از چند سال با ایجاد یک مشکل محصولات آن دسته کمیاب و نایاب می شود.
نعمتی با بیان اینکه بذر هیبریدی بسیار به والد متکی است و تولید آن زمانبر است گفت: به دنبال تولید بذرهای هیبریدی در داخل کشور هستیم و در حال حاضر روی بذرهای ذرت، پیاز، هویج، خربزه و هندوانه تحقیقات انجام میدهیم و مطالعات تولید مابقی بذرهای هیبریدی در دستور کار است.
وی با تاکید بر اینکه هدف سازمان اقتصادی رضوی تبدیل فناوری و دانش به ثروت است، ادامه داد: در زمینه بذر هنوز به درآمد نرسیدیم و در مرحله تحقیقات هستیم اما در زمینه نهال سال گذشته ۱۲ هزار مراجعه کننده کشاورز و مردم عادی را از داخل و خارج کشور داشتیم و بالغ بر ۳۵۰ هزار نهال فروخته شد.
عضو هیئت مدیره شرکت بذر و نهال رضوی در خصوص دیگر شرکت های فعال در زمینه تولید بذر گفت: نیاز کشور به بذر بالاست و هر چه تعداد بیشتری شرکت در این عرصه ورود شوند باز هم تقاضا وجود دارد  و فضای داخل کشور فضای رقابتی نیست و ما نیز تعاملات پژوهشی و اطلاعاتی با دیگر شرکت ها داریم.

پیش بینی تامین ۷درصد بذر  کشور تا سال ۱۴۰۵ توسط شرکت بذر و نهال رضوی
محمد هاشمی زاده، مدیرعامل شرکت بذر و نهال رضوی گفت: مجموعه های کشاورزی آستان قدس که فعالیت هایی شبیه هم داشتند در سال ۹۸ ادغام شده و شرکت بذر و نهال رضوی تاسیس شد.
وی یکی از اهداف تشکیل شرکت بذر و گیاه را تولید بذر هیبرید دانست تا یکی از مهمترین مولفه های تامین امنیت غذایی در کشور  برآورده شود. 
هاشمی زاده تولید بذر و نهال را یکی از کارهای زمانبر دانست و افزود: برای نهال با کیفیت نامطمئن باید ۷ الی ۸ سال زمان بگذارید و هزینه کنید که نتیجه مطلوب ندارد. 
مدیر عامل شرکت بذر و نهال رضوی گفت: بیش از ۹۹ درصد نیاز به بذر صیفی و سبزی کشور از خارج تامین می شود و آمار رسمی مبلغ ۲۵۰میلیون دلار را عنوان می کند و آمارهای غیررسمی مبلغی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است. 
وی تولید بذر صیفی و سبزی هیبرید را دو مولفه دانست و ادامه داد: صبر استراتژیک و هزینه سرمایه گذاری بالا دو مولفه مهم بذر هیبریدی است که در این زمینه باید ۷ الی ۸ سال کار تحقیقاتی بر پایه دانش روز انجام داد. 
هاشمی زاده تصریح کرد: بسیاری از شرکت های خصوصی بدلیل طولانی بودن و هزینه های بالا در این زمینه ورود نمی کنند، همان طور که تابحال ورود نکرده اند.
وی در زمینه فن آوری بذرها گفت: در زمینه "پوشش بذر" تاکنون بیش از ۵۰ جلسه با شرکت های فعال در زمینه بذر در داخل و خارج از کشور داشتیم و با توجه به اینکه ما تاکنون در بحث پوشش بذر در داخل کشوراقدامی نداشتیم، طی قراردادی به عنوان اولین شرکت، پوشش بذر را داخل کشور شناخته می شویم. 
مدیر عامل شرکت بذر و نهال رضوی با اذعان به اینکه تولید بذر هزینه بر است، افزود: در حال احداث کارخانه تولید بذر هیبریدی هستیم که سرمایه ۲/۹ میلیون یورویی نیاز دارد و از طریق دولت و استفاده از تسهیلات مناسب در پی ایجاد آن هستیم.
وی گفت: تولید بذر هیبریدی طول میکشد و ما پیش بینی کرده ایم تا سال ۱۴۰۵، هفت درصد از بذر مصرفی کشور را تامین کنیم و در حال حاضر بذر مصرفی کشور ۱۷ هزار تن است.
هاشمی زاده  با بیان اینکه شرکت بذر و نهال رضوی  هیچ نهال وارداتی ندارد، گفت: باغ ملک آباد، مزرعه نمونه و چند نقطه دیگر شرایط ویژه برای تولید نهال را دارند و از ۲ میلیون نهال لیبل دار که در خراسان رضوی تولید میشود،حدود  ۶۰۰ هزار نهال لیبل دار متعلق به آستان قدس است.

وی تصریح کرد: این موسسه در صدد است طی ۲ یا سه سال آینده تعداد نهالهای پایه بذری خود را به بیش از ۹۰۰ هزار اصله نهال در سال برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.