به گزارش قدس آنلاین: آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا، ریاست حوزه حضرت قائم(عج) چیذر امروز و در جلسه درس اخلاق عمومی و در ادامه مباحث دعای هشتم صحیفه سجادیه با اشاره به این نکته که امام سجاد(ع) اولین مرض اخلاقی را حرص دانستهاند، بیان کرد: دومین مرض غضب است. هیجان حرص بدترین مرض اخلاقی است و دین و دنیای انسان را از بین میبرد. حضرت از گرفتار شدن به شدت غضب به خدا پناه میبرند.
او ادامه میدهد: اصل غضب نعمت الهی است، چه برای انسان و چه برای حیوان. انسان و حیوان برای حفظ بقای خود به این نعمت احتیاج دارند و آثار و برکات بسیاری دارد. چه بسا بدون وجود غضب انسان به خطر بیفتد اما در جایی که غضب از حد عقل و شرع خارج شود، عواقب آزار دهندهای به همراه خواهد داشت.
این استاد اخلاق مواردی از آثار سوء غضب را اینگونه بر میشمرد: یکی از آثار سوء غضب این است که سورة الغضب عقل انسان را خاموش میکند و انسان در چنین حالتی نمیتواند از روی موازین عقلی رفتار کند. اثر دیگر غلبه غضب بر انسان این است که گاهی شدت غضب به حدی است که جان انسان غضبناک را در همان حال غضب می گیرد. گویا انسان با دست خویش، خود را بکشد. دیگر اینکه گاهی غضب منجر به قتل جر طرف مقابل می شود. افزون بر آن گاه انسان در حالت غضب زبان به ناسزا گشوده و سخنانی بر زبان می آورد که نشان از ارتداد وی دارد. گاهی در شدت غضب انسان اسرار طرف مقابل را فاش میکند و گاه غضب موجب حسد می شود.
آیتالله هاشمی علیا در ادامه با توجه به روایات توضیح میدهد: یکی دیگر از آثار سوء شدت غضب این است که انسان در حالت غضب کاری انجام داده و بعد پشیمان می شود. اینجاست که نفس انسان پس از تسلط بر خویش و پشیمانی، او را ملامت میکند. گاهی در این حالت انسان با دوستان خود درگیر شده و آن ها را از دست میدهد. گاهی هم از دست رفتن کنترل غضب، موجب عذاب اخروی برای فرد می شود. گاهی سلامتی انسان را میگیرد و گاه روح و جسم او را بیمار میکند. باید از آسیب غضب و همه عواقب سوء آن به خدا پناه برد.
او یادآور میشود: گاهی خدا آنقدر از گناه بندهای غضبناک میشود که هرگز او را نمی پذیرد. خدای بزرگ فرموده است با اعتماد و توکل بر او و انتقام گیری او، ظالم را رها کن و به او بسپار. زیرا انسان در این دنیا توان انتقام گیری از ظالم را ندارد و چه بسا باعث نابودی خودش شود. برای جهنم بابی است که فقط افرادی از آن وارد میشوند که غضب خود را با گناه آرام و خاموش میکنند و در روایات غضب را کلید هر شری معرفی میکنند. از جمله باطل شدن عقل در عمل و رفتار انسان غضبناک.
آیتالله هاشمی علیا در ادامه در تعریف مؤمن بر مبنای روایات بیان میکند: مؤمن کسی است که وقتی غضب کرد، غضبش او را از حق خارج نکند و فرمودند غضب آتشی است زیر خاکستر در قلب انسان که با کنار رفتن خاکسترها در قلب انسان افروخته میشود. در مناجاتی که خداوند با حضرت موسی(ع) در تورات دارد، میفرماید «غضبت را نسبت به کسانی که من تو را بر او مالک و ولایت قرار دادم، نگه دار تا من هم تو را مورد غضب قرار ندهم» لازم است مرد در خانواده، رئیس یک اداره و... غضب خود را نسبت به افراد تحت ولایت خود نگه دارد.
نظر شما