آمریکا همواره با اعطای سلاح به عراق مخالفت می‌کند، اما به‌تازگی با فروش سلاح به اقلیم کردستان عراق در توافقی به دور از چشمان دولت بغداد و در تضاد با قوانین بین‌المللی و عرف‌های دیپلماتیک، موافقت کرده است.

آمریکا با فروش سلاح به اقلیم کردستان به دنبال چیست؟/ نقشه خطرناک برای مسلح‌کردن کردستان عراق

به گزارش قدس آنلاین، از طرفی، همزمان تهدیداتی برای ترور فرماندهان مقاومت ارسال کرده است. در گفت‌وگو با دکترعماد هلالات، کارشناس مسائل منطقه، نقشه خطرناک آمریکا را به کنکاش گذاشته‌ایم.

 آمریکا از طریق موافقت با فروش سلاح‌های دفاع هوایی به اربیل، حاکمیت عراق را نقض کرده است. آیا این طرح جدیدی است؟
روابط آمریکا با اقلیم سابقه تاریخی دارد و به چند دهه پیش برمی‌گردد که نخبگان کرد برای جلب نظر ایالات متحده علیه حزب بعث فعالیت می‌کردند که نمونه بارز آن قطعنامه شورای امنیت در دهه ۹۰ و اعلام منطقه پرواز ممنوع و تحریم صدام حسین توسط شورای امنیت به رهبری آمریکا بود. از آن برهه، روابط اقلیم با ایالات متحده از بعد سیاسی و دیپلماتیک خارج و وارد روابط راهبردی و لجستیک شد. در طول دهه ۹۰، ایالات متحده سلاح در اختیار کردهای اقلیم قرار می‌داد. پس از سقوط صدام، آمریکا ابتدا دنبال فدرالیسم کامل در عراق و تقسیم حکومت از لحاظ ساختاری به سه بخش بود که تنها در اقلیم کردستان موفق بود و اقلیم با توجه سابقه دهه۹۰ به عنوان ساختار مستقل داخلی ذیل دولت مرکزی عراق تعریف شد.

آمریکا قصد دارد با ارائه سلاح‌های دفاع هوایی، نیروهای پیشمرگ را تقویت کند تا علیه دولت مرکزی اقدام کنند. چطور دست به چنین کاری می‌زند؟
 در دوره پسامنازعه (پس از صدام حسین) آمریکا به دنبال تقویت کردها، اقلیم و پیشمرگ‌ها به‌خصوص در حوزه سلاح بود و آنجا پایگاه‌های نظامی برای آموزش و توانمندسازی کردها ایجاد کرد. اکنون بخش زیادی از سلاح کردهای اقلیم را ایالات متحده و همپیمانان آن‌ها تأمین می‌کنند. فروش سامانه دفاع هوایی در اصل برای تقابل با دولت مرکزی عراق نیست بلکه یک طرح کلی آمریکا برای منطقه غرب آسیا با ایجاد سپر دفاع موشکی در برابر ایران و گروه نیابتی آن است. پس موافقت آمریکا با فروش سامانه‌های پدافندی در تقابل با دولت مرکزی عراق نیست بلکه در اصل در تقابل با ایران است. براساس قانون اساسی عراق، خرید سلاح منحصر در دست دولت است و باید با اجازه دولت مرکزی باشد که البته ایالات متحده این را رعایت نمی‌کند. 

معنای تهدیدهای اخیر آمریکا علیه «الکعبی» چیست؟
از نظر آمریکایی‌ها تقویت ارتش عراق یعنی تقویت الحشدالشعبی و نمی‌خواهند سلاح‌های آمریکایی به دست الحشد برسد، به همین دلیل هرچند آمریکا سلاح در اختیار ارتش عراق قرار می‌دهد اما در مورد گروه مقاومت و به‌خصوص نجباء باید گفت از نظر آمریکا سه گروه مقاومت به عنوان متحدان اصلی ایران و دشمن ایالات متحده حساب می‌شوند در روزهای اخیر این سه جریان و به‌خصوص کتائب حزب‌الله و نجباء پیام‌های روشنی به تحرکات برهم زننده نظم در عراق و موضوع خروج آمریکایی‌ها از عراق ارسال کرده‌اند. به نظر نمی‌رسد آمریکا بخواهد با گروه‌های مقاومت عراق وارد نزاع شود اما زمان مقاومت برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در حال به پایان رسیدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.