غدیر یک مکتب و نظام معرفتی است و آنچه در پرتو امامت شکل گرفته اسلام نظاممند و مکتب جامع در جهان اسلام است و اگر میراث اهل بیت (ع) حذف شود آنچه میماند گویای اسلام نیست؛ علاوه بر این غدیر، یک مکتب تربیتی است و بالابردن دست امام علی (ع) در غدیر، مکتب انسانسازی است که قرار است برای همه نسلها پیام معرفتی داشته باشد.
آیت الله احمد مبلغی در نوشتاری در «مجله فرهنگ کوثر در اردیبهشت ماه ۱۳۷۶» به تبیین فقه غدیر پرداخته است که در ادامه آن را بازخوانی میکنیم:
غدیر دریایی از معارف است. فقه، فرهنگ، کلام، اخلاق و تفسیر، همه را دارد؛ ولی دریغ که گوهرهایش تا کنون استخراج نشده است، هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانههای گرانبهایی را به ساحل نشینانش ارزانی داشته است. در این نوشتار بر آنیم نگاهی به فقه غدیر افکنیم، پیش از ورود به بحث توجه به چند نکته ضروری مینماید:
۱. مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است. روایات سی و شش عمل را در این روز مستحب شمرده اند که ما آنها را به ترتیب حروف الفبا ارائه میکنیم.
۲. این تعداد حکم برای یک روز نشان از اهمیت، حساسیت و عظمت آن دارد. در اسلام برای هیچ روزی، هر چند بسیار مهم و مقدس، این تعداد حکم ارائه نشده است. در برخی از روزهای مهم مانند فطر و قربان، عرفه و مباهله اعمال متعددی مستحب شمرده شده، ولی اگر همه آنها را به یکدیگر ضمیمه کنیم، با مستحبات غدیر برابری نمیکنند.
۳. دومین ویژگی فقه غدیر جامعیت است. در هر زمینهای عملی وارد شده، اعمالی جامع و بی کم و کاست؛ از عمل عبادی تا برنامه سیاسی همایش و طرح اقتصادی ایجاد مساوات همه در فقه غدیر گرد آمده است. گستردگی و غنای این اعمال چنان است که میتوان گفت در آینه فقه کامل غدیر کمال دین تجلی یافته است.
۴. سومین ویژگی فقه غدیر این است که برای اعمال آن فضیلتهای منحصر بفرد قرار داده اند؛ که در جای دیگر به چشم نمیخورد و این حتی از فضیلتهای ماه رمضان نیز بیشتر است. مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی میگوید: «فضیلتی که برای روز غدیر وارد شده نسبت به فضیلتهای ماه رمضان زیادتر است.» (۱)
۵. چرا این حجم از اعمال را، با آن همه فضیلت، برای روز غدیر قرار داده اند؟ امام صادق (ع) در پاسخ بدین پرسش میفرماید: «اعظاما لیومک (۲); تا با این اعمال روز غدیر را بزرگ بداری».
این سخن امام ششم (ع) دو حقیقت راءآشکار میسازد: یکی اینکه باید روز غدیر را بزرگ داشت و دیگر اینکه بزرگداشت غدیر با انجام دادن اعمال ویژه این روز تحقق مییابد.
افطاری دادن
در میان اعمل روز غدیر افطاری دادن به مؤمن جایگاهی والا دارد. بر اساس روایات در این عمل فضیلتی بزرگ نهفته است. امام علی (ع) میفرماید: من افطر مؤمنا فی لیلة فکانما افطر فئاما… (۳)
کسی که مؤمن روزه داری رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است. فردی پرسید: ای امیرمؤمنان (ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر (ص) و صدیق و شهید. آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسی که جمعی از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.
شبیه به این روایت، حدیثی از امام صادق (ع) نیز نقل شده است. (۴)
بر اساس برخی از روایات امام رضا (ع) در روز غدیر گروهی را برای افطار نزد خود نگاه داشت. (۵)
برادر شدن
روز ولایت روز برادری است و روز برادری روز ولایت است؛ این دو با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند و حلقه وصلشان ایمان است؛ زیرا از سویی ایمان با ولایت پا میگیرد و از سوی دیگر اهل ایمان برادر یکدیگرند. (انما المؤمنون اخوة) (۶)
به همین دلیل عقد برادری یکی از آداب روز غدیر شمرده شده است. این عقد به صورت زیر است: یکی از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگری میگذارد و میگوید:
و اخیتک فی الله و صافیتک فی الله و صافحتک فی الله و عادهت الله و ملائکته و رسله و انبیائه و الائمة المعصومین (ع) علی انی ان کنت من اهل الجنة و الشفاعة و اذن لی بان ادخل الجنة لا ادخلها الا و انت معی.
با تو در راه خدا برادر میشوم؛ با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش میگیرم؛ با تو در راه خدا دست میدهم و با خدا، ملایکه، کتابها، فرستادگان و پیامبرانش و ائمه معصومین (ع) عهد می بندم که اگر از اهل بهشت و شفاعت شده، اجازه ورود به بهشت یافتم، داخل آن نشوم مگر آنکه تو با من همراه شوی.
آنگاه دیگری میگوید: قبلت؛ یعنی، قبول کردم. سپس میگوید: اسقطت عنک جمیع حقوق الاخوة ما خلأ الشفاعة و الدعاء و الزیارة؛ جز شفاعت و دعا و زیارت، همه حقوق برادری را ساقط کردم. (۷)
بیرازی جستن
امام صادق (ع) فرمود: تبری الی الله عز و جل ممن ظلمهم حقهم (۸); در روز غدیر از کسانی که به اهل بیت (ع) ستم کردند بیزاری می جویی.
پوشیدن لباس پاکیزه و نو
امام صادق (ع) فرمود: یحب … ان یلبس المؤمن انظف ثیابه و افخرها (۹); در روز غدیر لازم است مؤمن پاکیزهترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.
مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی این عمل را از مستحبات مؤکد غدیر میشمرد. (۱۰)
تبریک و تهنیت
تبریک و تهنیت از برجسته تریم آداب هر عیدی است. در اسلام نیز سنت تبریک و تهنیت در عید غدیر جایگاهی ویژه یافته است. پیامبر (ص) بر تبریک گفتن در این تاکید میورزید و به مردم میفرمود: هنئونی هنئونی (۱۱); به من هنیت بگویید، به من تهنیت بگویید.
امام صادق (ع) شیوه تهنیت گفتن در روز غدیر را چنین آموزش داده است:
وقتی یکدیگر را ملاقات کردید، بگویید:
الحمدلله الذی اکرمنا بهذا الیوم و جعلنا من الموفین بعهده الینا و میثاقه الذی واثقنا به من ولایة ولاة امره و القوام بقسطه و لم یجعلنا من الجاحدین و المکذبین بیوم الدین. (۱۲)
سپاس خدای را که ما را به این روز گواهی داشت و ما را از مؤمنان و کسانی قرار داد که به پیمان و میثاقی که در باره والیان امرش و بر پا دارندگان قسط و عدالتش از ما گرفته است وفا کردیم و ما را از انکارکنندگان و تکذیب کنندگان رستاخیز قرار نداد.
امام رضا (ع) فرمود که، هنگام برخورد با یکدیگر بگویید:
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین (ع) (۱۳) سپاس خدای را که ما را از تمسک کنندان به ولایت امیرمؤمنان (ع) قرار داده است.
تبسم
امام رضا (ع) فرمود: … و هو یوم التبسم فی وجوه الناس من اهل الایمان فمن تبسم فی وجه اخیه یوم الغدیر نظر الله الیه یوم القیامة بالرحمة و قضی له الف حاجة و بنی له فی الجنة قصرا من در بیضاء و نضر وجهه… (۱۴)
روز غدیر روز تبسم به روی مؤمنین است. کسی که در این روز به روی برادر مؤمنش تبسم کند، خداوند، در روز قیامت، نظر رحمت به او میافکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصری از در سفید برایش بنا میکند و صورتش را زیبا میسازد.
توسعه زندگی
در روز غدیر، باید چهره زندگی عوض شود. همه باید بکوشند برنامه عادی زندگی خود را بر هم زده و آن را با رفتارهایی سخاوتمندانه تر و نشاط انگیزتر بیارآیند تا همگان در همه جا طعم شیرین عید را بچشند و رایحه دل انگیز آن را استشمام کنند. یقیناً در صدر توسعه دادن زندگی توسعه مالی قرار دارد. امام رضا (ع) فرمود: هو الیوم الذی یزید الله فی مال من عبدالله و وسع علی عیاله و نفسه و اخوانه… (۱۵).
روز غدیر روزی است که خدای متعال در مال کسی که خدا را عبادت کند و بر خانواده، خویشتن و برادران ایمانی اش توسعه دهد فزونی پدید میآورد.
جشن گرفتن
امام رضا (ع) در عید غدیر احوال کسان و اطرافیان خود را تغییر داد و وضع تازه ای در آنان ایجاد کرد. (۱۶)
حمد کردن
پیامبر (ص) فرمود: یکی از سنتها این است که مؤمن، در روز غدیر، صد بار بگوید:
الحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع). (۱۷)
دعا
معصومان (ع) پیروانشان را به دعا در روز غدیر سفارش کرده اند. دعاهای ویژه این روز عبارت است از:
۱- دعایی که با این جمله آغاز شده است:
اللهم انک دعوتنا الی سبیل طاعتک…. (۱۸)
۲- دعایی که در آغاز این عبارت دیده میشود:
اللهم انی اسئلک بحق محمد نبیک و علی ولیک و الشان و القدر الذی خصصتهما دون خلقک…. (۱۹)
این دعا در مفاتیح الجنان ذکر شده است. (۲۰)
۳- دعایی که با این جمله آغاز شده است:
اللهم بنورک اهتدیت و بفضلک استغنیت ….
به بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۱۸ مراجعه شود.
دید و بازدید
دید و بازدید یکی از آداب روزهای عید و شادی است. این سنت مردم را شادابتر و نام و یاد عید را در دل و ذهنشان ریشه دارتر میکند. اسلام همین سنت را برای عید غدیر در نظر گرفته و آن را مورد تاکید قرار داده است.
امام رضا (ع) فرمود: من زار مؤمنا ادخل الله قبره سبعین نورا و وسع فی قبره، و یزور قبره کل یوم سبعون الف ملک یبشرونه بالجنة. (۲۱)
کسی که در روز غدیر به دیدار مؤمنی برود خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع میسازد؛ هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت میدهند.
شایسته است این سنت در روز غدیر، که بزرگترین عیدهاست، اجرا شود تا علاوه بر احیای روز غدیر رشتههای الفت و مودت میان مردم محکمتر شود.
روزه
روزه در روز غدیر، بسیار مستحب است و فضیلتی استثنایی دارد.
امام علی (ع) فرمود: اذا اخلص المخلص فی صومه لقصرت ایام الدنیا عن کفائته. (۲۲)
اگر بنده مخلصی در روزه این روز اخلاص داشته باشد، همه روزهای دنیا توان برابری با آن را ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر کسی تمام روزهای دنیا زنده باشد و همه را روزه دار سپری کند، ثوابش کمتر از ثواب روزه این روز خواهد بود.
نخستین جانشین راستین رسول خدا همچنین فرمود: … و جعل الجزاء العظیم کفاءة عنه. (۲۳)
... خداوند در برابر روزه عید غدیر پاداشی بزرگ نهاده است.
امام صادق (ع) یارانش را به این امر تشویق میکرد و میفرمود:
انی احب لکم ان تصوموه…. (۲۴)
من دوست دارم شما این روز را روزه بگیرید.
آن بزرگوار همچنین میفرمود:
صیام یوم غدیر خم یعدل عندالله فی کل عام مائة حجة و مائة عمرة مبرورات متقبلات. (۲۵)
روزه روز غدیر خم نزد خداوند، در هر سال، برابر با صد حج و صد عمره مقبول است.
پیرامون روزه غدیر روایت بسیار وارد شده آنچه ذکر شد از باب نمونه بود.
زیارت
یکی از اعمال روز غدیر زیارت امیرمؤمنان علی (ع) است.
زیارت آن حضرت (ع) به دو صورت ممکن است:
۱. زیارت در حرم مطهر
امام رضا (ع) به احمد بن محمد بن ابی نصربزنطی فرمود: ای فرزند ابونصر، هر کجا بودی در روز غدیر کنار قبر امیرمؤمنان (ع) حاضر شو! همانا خداوند در این روز گناه شصت سال مرد و زن مؤمن را میآمرزد.
بدرستی که پروردگار در این روز دو برابر آنچه در ماه رمضان شب قدر و شب عید فطر آزاد میکند، میرهاند. (۲۶)
شیوه زیارت آن حضرت را از امام هادی (ع) مرحوم شیخ عباسی قمی (ره) در مفاتیح الجنان روایت کرده است. (۲۷)
۲. زیارتهای عمومی
این زیارت، که به حرم مطهر اختصاص ندارد و ارادتمندان ولایت در همه جا میتوانند از آن بهره گیرند، دو مورد است:
الف. زیارت امین الله؛ (۲۸)
ب. زیارت روایت شده از امام صادق (ع). (۲۹)
هر دو زیارت در مفاتیح ذکر شده است.
زینت دادن
آراستن پیکر و آذین بستن خانه، کوچه و بازار، در روزهای عید، عملی رایج است. عیدی در ذهن و دل مردم زنده است که در آن خویش را بیارایند و در و دیوار را آذین بندی کنند.
چون عید غدیر بزرگترین عید است مردم باید در آن، بیش از هر عید دیگر، شادمانی کنند و خود و جامعه را بیارایند. فضیلت این عمل بسیار است، امام رضا (ع) فرمود:
روز غدیر روز زینت است، کسی که برای روز غدیر زینت کند خداوند همه گناهان کوچک و بزرگش را آمرزیده، فرشتگانی به سویش میفرستد تا حسنات او را بنویسند و تا عید غدیر سال بعد بر درجات او بیفزایند. (۳۰)
اهمیت زینت در این روز چنان است که امام رضا (ع) برای گروهی لباسهای نو، انگشتر و کفش فرستاد. (۳۱)
شادی کردن
امام علی (ع) فرمود: و اظهروا … السرور فی ملاقاتکم (۳۲); در برخوردها شادی را آشکار کنید.
امام صادق (ع) فرمود: روز غدیر روز خوشحالی و شادی است. (۳۳)
شکر گزاری
امام علی (ع) فرمود: در روز غدیر، خدای را بر آنچه به شما ارزانی داشته نعمت ولایت شکر کنید. (۳۴)
صدقه دادن
روز غدیر یکی از مستحبات مؤکد صدقه دادن است. امام علی (ع) فرمود: الدرهم فیه بمائتی الف درهم (۳۵); فضیلت یک درهم، که در روز غدیر داده شود، با فضیلت دویست هزار درهم برابر است.
صلوات فرستادن
امام صادق (ع) فرمود: در روز غدیر، بر محمد و اهل بیتش صلوات بسیار میفرستی. (۳۶)
طعام دادن
در روز غدیر غذا دادن به مؤمنان اهمیت بسیار دارد، امام صادق (ع) میفرماید: و اطعم اخوانک (۳۷); در روز غدیر، برادران دینی ات را اطعام کن.
امام رضا (ع) در فضیلت این عمل فرمود: من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیا و الصدیقین (۳۸); کسی که مؤمنی را در روز غدیر غذا دهد مانند فردی است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.
اهمیت طعام دادن در این روز به اندازهای است که امام صادق (ع) روز غدیر را روز اطعام طعام (۳۹) خوانده است.
عبادت
امام رضا (ع) فرمود:
هو الیوم الذی یزید الله فی مال من عبد فیه…. (۴۰)
غدیر روزی است که خداوند بر مال کسی که در آن عبادت کند، میافزاید ….
عطر زدن
بر اساس برخی از روایات امام صادق (ع) مؤمنان را به استعمال عطر در روز غدیر سفارش کرده است. (۴۱)
عمل صالح انجام دادن
روی ان العمل فیه یعدل ثمانین شهرا و دوی انه کفارة ستین سنة. (۴۲)
روایت شده که کردار نیک در روز غدیر، با عمل هشتاد ماه برابری میکند؛ و نیز روایت شده که کردار نیک در این روز کفاره شصت سال است.
غسل کردن
علمای شیعه بر استحباب غسل در روز غدیر اجماع دارند (۴۳) و آن را مستحب مؤکد میدانند. (۴۴) بهتر این است که غسل در اول روز انجام گیرد. (۴۵)
«ق» قضای حوائج مؤمنان
امام صادق (ع) فرمود: واقض حوائج اخوانک (۴۶); در عید غدیر حاجتهای برادرانت را برآور!
«ک» کمک کردن
کمک کردن به ضعیفان و نیازمندان پیام ویژه صاحب غدیر برای روز غدیر است؛ پیامی که به فرمان حضرت (ع) باید دهان به دهان به همه مردم ابلاغ شود:
و لیعد الغنی علی الفقیر و القوی علی الضعیف؛ (۴۷) باید در روز غدیر ثروتمند به تهیدست و توانا به ناتوان کمک کند.
«گ» گذشت و آشتی کردن
چشم پوشی از گناه برادران و برقراری ارتباط دوستانه از دیگر مستحبات روز غدیر شمرده شده است. (۴۸)
گشاده رویی
امام علی (ع) فرمود: و اظهروا البشر فیما بینکم (۴۹); با یکدیگر با گشاده رویی برخورد کنید.
«م» مساوات
امام علی (ع) فرمود: و ساووا بکم ضعفائکم (۵۰); میان خویش و ضعیفان مساوات ایجاد کنید.
مصافحه
امام علی (ع) فرمود: اذا تلاقیتم فتصافحوا بالتسلیم (۵۱); وقتی در روز غدیر یکدیگر را ملاقات کردید به هم دست بدهید و سلام کنید.
مهربانی و عطوفت کردن
امام علی (ع) فرمود: و التعاطف فیه یقتضی رحمة الله و عطفه…. (۵۲)
با یکدیگر عطوفت و مهربانی کردن در روز غدیر، موجب رحمت و عطوفت خدای متعال خواهد شد.
مهمان کردن
امام رضا (ع) در روز غدیر گروهی را برای افطار نزد خود نگاه داشت. (۵۳)
«ن» نماز
۱. نماز شب عید غدیر
این نماز دوازده رکعت است. هر دو رکعت یک تشهد دارد و در پایان رکعت دوازدهم باید سلام داد. در هر رکعت، بعد از سوره حمد توحید ده بار و آیة الکرسی یک بار خوانده میشود. در رکعت دوازدهم باید هر یک از حمد و سوره را هفت بار خواند و این ذکر را ده بار در قنوت تکرار کرد: لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و یمیت و یحیی و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر.
در دو سجده رکعت آخر، این ذکر ده بار خوانده میشود:
سبحان من احصی کل شیء علمه سبحان من لا ینبغی التسبیح الا له سبحان ذی المن و النعم سبحان ذی الفضل و الطول سبحان ذی العز و الکرم اسالک بمعا قد العز من عرشک و منتهی الرحمة من کتابک و بالاسم الاعظم و کلماتک التامة ان تصلی علی محمد رسولک و اهل بیته الطیبین الطاهرین و ان تفعل بی کذا و کذا [به جای کذا و کذا حاجت خود را [ذکر کند] و سپس بگوید انک سمیع مجیب. (۵۴)
۲. نماز روز عید غدیر
نیم ساعت پیش از ظهر غدیر، دو رکعت نماز مستحب است. در هر رکعت بعد از حمد، سورههای توحید، قدر و آیة الکرسی ده بار خوانده میشود. (۵۵)
۳. نماز مسجد غدیر
امام صادق (ع) فرمود: یستحب الصلاة فی مسجد الغدیر (۵۶); نماز در مسجد غدیر مستحب است.
نیکی و احسان
امام علی (ع) فرمود: تباروا یصل الله الفتکم و البر فیه یثمر المال و یزید فی العمر. (۵۷)
یه یکدیگر نیکی کنید که خداوند الفت میان شما را پایدار میسازد و نیکی در این روز موجب افزایش مال و عمر میشود.
امام صادق (ع) فرمود: … و اکثر برهم. (۵۸)
... در روز غدیر به برادران ایمانی، بسیار نیکی کن.
«و» وام گرفتن برای کمک به دیگران
امام علی (ع) فرمود: من استدان لاخوانه و اعانهم فانا الضامن علی الله ان ابقاه قضاه و ان قبضه حمل عنه. (۵۹)
کسی که وام بگیرد تا به برادران مؤمنش کمک کند از سوی خدا ضمانت میکنم که اگر او را زنده نگه داشت، بتواند وامش را بپردازد و اگر نگه نداشت، آن دین از دوش او برداشته شود.
توجه به دو نکته آشکار میسازد که چگونه روز غدیر روزی ویژه به شمار آمده، کمک کردن به دیگران در آن عملی بسیار مهم است.
الف) هر چند وام گرفتن از نظر شرع کار چندان مرغوبی نیست، ولی این کار برای کمک به دیگران مستحب قرار داده شده است.
ب) اسلام حق الناس را بسیار مهم شمرده است، ولی در روایت آمده که اگر وام گیرنده توفیق حیات نیافت، خداوند حق مالی قرض دهنده را از دوش او برمی دارد.
«ه» هدیه دادن
امام علی (ع) فرمود: هبو - او هیئوا - لاخوانکم و عیالکم عن فضله (۶۰); از آنچه خدای متعال بر شما ارزانی داشته، به خانواده و برادرانتان ببخشید. (۶۱)
و نیز فرمود: تهادوا نعم الله کما مناکم نعمتهای خداوند را به یکدیگر هدیه کنید همان طور که به شما عطا فرموده است. امام رضا (ع) فرمود: افضل علی اخوانک فی هذا الیوم (۶۲); در این روز بر برادرانت بخشش کن.
امام رضا (ع) در این روز برای خانواده گروهی از اصحاب غذا، گندم، لباسهای نو و حتی انگشتر و کفش فرستاد. (۶۳)
همایش
گردهمایی یکی از اعمال و احکام روز غدیر است. این دستور الهی - سیاسی در راستای تقویت ارتباط با ولایت و رهبری الهی و پایبندی به لوازم آن صادر شده است.
علی (ع) فرمود: … واجمعوا یجمع الله شملکم؛ در روز غدیر، گرد هم آیید تا خداوند امورتان را از نابسامانی و پراکندگی برهاند.
پی نوشتها:
۱- المراقبات، میرزا جواد آقای تبریزی، ص ۲۱۷ و ۲۱۸.
۲- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۰۲.
۳- المراقبات، میرزا جواد آقا تبریزی، ص ۲۵۶.
۴- التهذیب، شیخ طوسی، ج ۳، ص ۱۴۳.
۵- الغدیر، علامه امینی، ج ۱، ص ۲۸۷.
۶- سوره حجرات، آیه ۱۰.
۷- مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج ۱، ص ۴۵۶.
۸- بحارالانوار، مجلسی، ج ۹۵، ص ۳۲۲.
۹- همان، ص ۳۰۱.
۱۰- المراقبات، ص ۲۶۰.
۱۱- الغدیر، ص ۲۷۴.
۱۲- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۰۳.
۱۳- المراقبات، ص ۲۶۰.
۱۴- همان، ص ۲۵۷.
۱۵- همان.
۱۶- الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۷.
۱۷- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۲۱.
۱۸- المراقبات، ص ۲۵۵.
۱۹- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۱۹.
۲۰- مفاتیح الجنان، ص ۵۰۷.
۲۱- المراقبات، ص ۲۵۷.
۲۲- مصباح المتهجد، ص ۷۰۲.
۲۳- همان.
۲۴- الغدیر، ص ۲۸۵.
۲۵- همان، ص ۲۸۶.
۲۶- التهذیب، ج ۶، ص ۲۴.
۲۷- مفاتیح الجنان، ص ۶۵۹.
۲۸- همان.
۲۹- همان، ص ۸۰.
۳۰- همان، ص ۵۰۳.
۳۱- المراقبات، ص ۲۵۷.
۳۲- الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۷.
۳۳- همان، ص ۲۸۴.
۳۴- بحارالانوار، ج، ص ۹۵.
۳۵- الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۴; المراقبات، ص ۲۵۵.
۳۶- المراقبات، ص ۲۶۲.
۳۷- همان، ص ۲۵۶.
۳۸- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۲۲.
۳۹- همان، ص ۳۰۲.
۴۰- همان، ج ۹۵، ص ۳۰۱.
۴۱- المراقبات، ص ۲۵۸.
۴۲- التهذیب، ج ۱، ص ۱۱۴.
۴۳- المراقبات، ص ۲۶۰.
۴۴- تحریر الوسیله، امام خمینی، ج ۱، ص ۹۸.
۴۵- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۰۲.
۴۶- المراقبات، ص ۲۵۶.
۴۷- مفاتیح الجنان، ص ۵۱۱.
۴۸- مصباح المتهجد، ص ۷۰۲; الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۴; المراقبات، ص ۲۵۶.
۴۹- مصباح المتهجد، ص ۷۰۲; المراقبات، ص ۲۵۶.
۵۰- همان.
۵۱- همان.
۵۲- الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۷.
۵۳- المراقبات، ص ۲۵۵.
۵۴- التهذیب، ج ۳، ص ۱۴۳.
۵۵- الکافی، ج ۴، ص ۵۶۷.
۵۶- الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۴; المراقبات، ص ۲۵۵.
۵۷- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۰۲.
۵۸- مصباح المتهجد، ص ۷۰۲; المراقبات، ص ۲۵۶.
۵۹- همان، ص ۲۵۵.
۶۰- مصباح المتهجد، ص ۷۰۲.
۶۱- بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۱۱۹.
۶۲- الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۷.
۶۳- مصباح المتهجد، ص ۷۰۲; الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۴.
نظر شما