به گزارش قدس آنلاین، علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره توافقات انجام شده با هند و روسیه در حوزه حملونقل دریایی با بیان اینکه با تعهد ارائه شده توسط بخشهای خصوصی ایران، هند و روسیه ترانزیت از این مسیر رونق بیشتر میگیرد، اظهار کرد: در خصوص سرمایهگذاری روسیه در بنادر شمالی کشور به توافقات قابل توجهی دست یافتیم و در حال تهیه قرارداد هستیم.
وی با اشاره به انجام توافقات با روسیه در خصوص ورود و ساخت کشتی، افزود: با تسهیلات خوبی که از سوی روسیه برای واردات کشتی در نظر گرفته شد تاکنون ۳۰ فروند کشتی وارد دریای خزر شده که در کاهش نرخ تمام شده حملونقل دریایی بسیار تاثیر گذار است.
وی تصریح کرد: درباره ساخت کشتی در دریای خزر چه در روسیه و چه در ایران نیز قراردادهایی برای چهار فروند کشتی در ایران و دو فروند کشتی در داخل روسیه به توافق دو کشور رسید. مقرر شد روسیه عدد قابل توجهی از فاینانس در اختیار شرکتهای ایرانی و سایر شرکتهایی که قصد ساخت کشتی در روسیه دارند، قرار دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین درباره توسعه ناوگان در دریای جنوب که هند و کشورهای حوزه خلیج فارس را به بندرعباس وصل میکند و سرمایهگذاری کشورهای حوزه خلیج فارس در حال تهیه قرارداد هستیم تا در بنادر شهید رجایی در مسیر ریلی و فعالیتهای بندری، ساخت و خرید کشتی و حتی لایروبی سرمایهگذاری کنند.
صفایی ادامه داد: در این جلسه به تفاهمات جدیدی در این حوزه دست یافتیم و به عملیاتی کردن این توافقات نزدیکتر شدیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره حجم ترانزیت دریایی کشور اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال به جنوب انجام میشود که عمدتا از طریق دریا وارد شده و از مسیر ریلی و جادهای به سمت شمال ادامه مییابد.
صفایی با بیان اینکه همه تلاش ما برای افزایش تسهیلات در حوزه زیرساختها، روبنایی و رفع مشکلات ترانزیت است، افزود: تاکنون نیز همه کشورهای عضو کریدور شمال به جنوب نیز در همین مسیر فعالیت کردند.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: پایان سال ۲۰۲۳ جلسهای درباره همه این موضوعات مطرح شده با ۱۳ کشور عضو کریدور شمال- جنوب برگزار خواهد شد و ایجاد دبیرخانه دائمی برای کشورهای عضو نیز از دیگر موضوعات مورد پیگیری است.
نظر شما