به گزارش قدس آنلاین از قم به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اسراء، همزمان با ایام عید سعید غدیر جلسه درس اخلاق هفتگی آیتالله عبدالله جوادی آملی با موضوع غدیر به صورت مجازی برگزار شد.
آیتالله جوادی آملی در این جلسه اظهار کرد: جریان غدیر از جریان های حساس تاریخ اسلامی است؛ در قرآن کریم اگر «یوم» یا «یوم عظیم» آمده، غالب به روز قیامت اختصاص دارد، اما در بعضی موارد مربوط به حوادث مهم دنیایی است که یکی از آنها در آیات ابتدایی سوره مائده آمده است که خداوند فرمود: (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی )؛ این الیوم، خبر از حادثه ای مهم میدهد که می فرماید اکمال دین در امروز اتفاق افتاد و آن بیان مسئله ولایت و امامت و خلافت امیرالمومنین علی(ع) است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: دشمنان و منافقان میگفتند که با رحلت پیامبر اسلام، بساط دین نیز برچیده خواهد شد چون دین، «ابتر» است؛ اما در روز غدیر و نصب امامت امیرالمومنین(ع)، «کوثر» بودن دین روشن شد که فرمود امروز دین کامل شد (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ).
وی در ادامه افزود: همانطور که در دین، نه نقص علمی و عملی وجود داشته و نه مرگ پذیر است، همینطور اهلبیت عصمت و طهارت نیز نقص علمی و عملی ندارند و مرگ پذیر نیستند، این ذوات مقدس دائم هستند و مظهر هو الدائم هستند، اینکه در سخنان اهلبیت(ع) آمده که آب زندگانی، ما اهل بیت هستیم به همین معناست؛ نام علی و نام حسین(ع)، در سراسر عالم زنده هستند.
مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: در کتاب تمام نهج البلاغه آمده که امیرالمومنین می فرماید «أیُّهَا النَّاسُ! خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: «إِنَّهُ یَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیْسَ بِمَیِّت...» خوب گوش کنید به آنچه پیامبر گرامی اسلام فرمود که ما مرگ پذیر نیستیم؛ دین، مرگ پذیر نیست. خیال نکنید اگر قرآن را بسوزانید می توانید برنامههای آن را کم کنید، اینچنین نیست، قرآن و غدیر برای همیشه زنده است؛ اگر کسی دهنکجی کرده درباره ولایت امیرالمومنین علی(ع)، یا به حرم امن قرآن کریم، باید بداند که این ندا، ندای جهانی است، که قرآن و اهلبیت مرگپذیر نیستند.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه با قرآن نمیشود مبارزه کرد، افزود: خداوند در قرآن کریم در مورد عاقبت کسانی که به حرم امن الهی، هتک کردند، فرموده است : (وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ * تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ * فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ) لذا دولتی که اجازه داده است به حرم امن قرآن کریم اهانت شود، و آن نامرد مردی که خود را مجاز به اهانت به حرم امن الهی دانسته و از این کار خود توبه نکرد و بر نگشت، باید بداند که (فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُول) در راه است، عاقبتش مانند کاه نیم خورده حیوانی است که متلاشی خواهد شد.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر افراد آسایش میخواهند باید آن را در ادب بیابند، باید آن را در آزادی بیابند و نه در رهایی! و فرق است بین آزادی و رهایی، رهایی به دام جهل علمی و جهالت عملی افتادن است و دین آمده تا مردم را از بند جهل علمی و جهالت عملی آزاد کند.
مفسر قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه «غدیر برای ابد زنده است» ابراز کرد: در روز ۱۸ ذیالحجه این دستورات مکرر از طرف خداوند آمد که (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا) یعنی ولایت، مرگ پذیر نیست، لذا قرآن و اهلبیت برای همیشه زنده اند و با انحراف و دهن کجی آسیبی نمی بینند، اینکه خداوند فرمود: (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ) یعنی دین، دین بازی نیست، اگر نگویی علی جای پیغمبر نشسته است مردم با این دین بازی می کنند، اموی و عباسی و مروانی در راه است، (وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ)، یعنی دینی که خلیفه ندارد، ماندنی نیست، قرآنی که محافظ ندارد، ماندنی نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حجاب و عفاف نیز اشاره و اظهار کرد: موضوع حجاب و عفاف مساله عمیقی است که خواهران و فرزندان ما باید بدانند هیچ کس مصالح ما را مثل آفریدگار ما نمیداند، «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَیْنِ»، مو جمال است، چهره جمال است و آن آفریدگاری که مو و چهره زیبا و جمال به ما داد به ما فرمود که این حرم امن شماست، آن را حفظ کنید، ما مثل درخت نیستیم که بعد مدتی خشک شده و بپوسیم، بلکه ما آن مرغ پرواز کننده ایم که با مرگ پرواز می کنیم.
نظر شما