به مناسبت رسیدن نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت صاحبالزمان(عج) با حجتالاسلام علی محمد باقی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
تفاوت مهم امامت امام عصر(عج) با دیگر ائمه(ع)
حجتالاسلام باقی با بیان اینکه نهم ربیع الاول آغاز امامت امام عصر(عج) است، میگوید: امامت حضرت مهدی(عج) نسبت به آغاز امامت سایر ائمه(ع) وجه تمایز بسیار مهمی دارد. میدانیم امامت امام عصر(عج) امامت معمولی نیست. این امامت قرار است به جایی برسد تا بشر در دنیا به هدفی که خداوند قصد کرده بود برسد. در آیه 30 سوره بقره آمده است وقتی سوال شد که خدایا چرا انسان را خلق کردی، آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس میکنیم؟ خداوند فرمود: من چیزی از اسرار خلقت بشر میدانم که شما نمیدانید. بعضی از بزرگان معتقد هستند که طبق آیات و روایات خداوند متعال عصر ظهور را به ملائکه نشان داد و آرام گرفتند و از سوال خود برگشتند.
او اضافه میکند: دورهای که در ظهور قرار است اتفاق بیفتد و فردای ظهور اتفاقات بسیار خاصی است. اینقدر مهم است که خداوند در قرآن کریم و در آیه 105 سوره انبیاء فرموده است وَلَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُنَ یعنی ما علاوه بر ذکر تورات در زبور نوشتیم که در آینده بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. به تعبیر دیگر ظهور به همه انبیاء و اولیاء وعده داده شده و عهد آن از همه گرفته شده است. در زیارت آل یاسین نیز آمده است السلام علیک یا میثاق الله الذی اخذه و وکده یعنی سلام بر تو ای میثاق و پیمان خدا که آن را گرفته و محکم گردانیده است.
غدیر خم مقدمه ظهور صاحبالزمان(عج)
این کارشناس مهدویت در ادامه بیان میکند: برای درک بیشتر این موضوع و امامت امام عصر(عج) باید به غدیر برگردیم. در غدیر خم طبق آنچه در مفاتیحالجنان آمده خداوند میثاقی معهود و عهدی از همه گرفته است. همانطور که خداوند عهد ظهور را از همه گرفته، عهد ولایت غدیر خم را نیز از همه گرفته است و این روز قبول ولایت امیرالمؤمنین و اهل بیت(ع) است.
او در توضیح ارتباط بین غدیر خم و امامت امام زمان(عج) و حکومت جهانی حضرت نیز توضیح میدهد: در قرآن کریم و در آیه اکمال خداوند فرموده است که اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی یعنی در این روز دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم. دین اسلام در غدیر خم کامل شد اما عملاً این دین کامل در جامعه ارائه نشد.
حجتالاسلام باقی اظهار میکند: دین اسلام از انبیای گذشته شروع شد و در غدیر خم آن دین کامل شد. دین به فعل هم رسید و کمال دین در جامعه ظهور و بروز پیدا کرد اما مردم به دین کامل نرسیدند. میدانیم دین واحد است و مسیر الی الله یک راه بیشتر نیست. خداوند در آیه 153 سوره انعام میفرماید أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ یعنی بین انسان و خدا فقط یک راه است. خداوند متعال در اعصار مختلف آن را بیان کرده است. در زمانی به عنوان شریعت نوح، زمانی به عنوان شریعت موسی، شریعت عیسی و... مطحر شد تا به شریعت نبی اکرم(ص) رسید.
دین کامل در عصر ظهور
این استاد حوزه و دانشگاه توضیح میدهد: هر زمانی این شریعت آمده و دین واحد را بیان کند، با توجه به ظرفیت جامعه بیان کرده است. به تعبیر بهتر راه، یک راه است اما رسیدن به این راه را خدای متعال در زمانهای مختلف با توجه به ظرفیت بشر به انبیاء فرمود که چگونه به جامعه القا کنند. هر چه پیشتر رفت شریعتها قویتر شد تا به دین کامل برسیم. پس در زمان نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع) و... دین کامل در دست بشر نبود و قرار نبود دین کامل به جامعه تزریق شود. باید به غدیر خم رسید و قرار شد در آن موقعیت این دین کامل شود. دین واحد که خداوند متعال روز ازل قصد کرده بود که به بشر عرضه کرده و به وسیله آن بشر به سعادت خود و اوج معراج برسد در غدیر خم ابلاغ شد. ولی این دین همانطور که گفته شد بالفعل در جامعه جاری نشد زیرا جامعه ظرفیت آن را نداشت. فضا آماده نبود و موانع رسیدن به آن زیاد بود.
این پژوهشگر مهدویت یادآور میشود: خداوند در آیه 55 سوره نور میفرماید خداوند به کسانی از شما بندگان که به خدا و حجت عصر(ع) ایمان آورند و نیکوکار شوند وعده فرمود که در ظهور امام زمان(عج) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امتهای صالح پیغمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود و دین پسندیده آنان را که اسلام واقعی است بر همه ادیان تمکین و تسلط عطا کرد. به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند و بعد از آن هر که کافر شود پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند. به بیانی بهتر دینی که خداوند در غدیر فرستاد به فعلیت رسیده و در جامعه عملاً جاری و بروز پیدا خواهد کرد. این دین کامل عالم را پر خواهد کرد.
حجتالاسلام باقی در پایان تاکید میکند: اقدامات تمام انبیاء و اولیای الهی قرار است در جامعه به دست ولی عصر(عج) به منصه ظهور رسیده و بشر به هدفی که خدای متعال قصد کرده برسد. این نتیجه رسیدن به دین کامل است. با این دین بشر به عبودیت خالص خواهد رسید و جامعه، جامعهای توحیدی خواهد شد. در این جامعه بشر جز خداوند چیزی نمیبیند و به چیز دیگری فکر نمیکند. جامعهای که در عصر ظهور محقق خواهد شد.
نظر شما