آورده خودروهای برقی برای حاکمیت، حداقل معادل ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است و اگر از حجم تنگ نظری‌ها، محدودیتها، تصدی گریها، عملکرد لَخت و فشل مجموعه های ذی ربط کم شود، در حوزه تولید این خودروها اتفاقات بهتری رخ می دهد.

تولید خودروهای برقی اندرخم وزارت صمت / آورده خودروهای برقی، معادل ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی است

به گزارش قدس آنلاین، این جملات بخشی از اظهارات دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری است. صدرا فانی در گفتگو با خبرنگار ما از میزان پیشرفت و امکان پیاده­سازی خودروهای برقی در کشور می گوید و از بی عملی دستگاههای مرتبط به ویژه وزارت صمت در قبال این فناوری انتقاد می کند.

گلوگاه­های سخت افزاری خودروی برقی

فانی در تشریح توان تولیدی کشور در حوزه خودروهای برقی (Electric vehicle ) می گوید: در خودروهایEV   مجموعه­ای از فناوریهای سخت افزاری و مغزافزاری وجود دارد و در حالی که خودروهای احتراقی فعلی نزدیک به ۳۰ هزار قطعه و موتور این خودروها به تنهایی ۱۰ هزار قطعه دارد، خودروی برقی از پیچیدگی مکانیکی بسیار کمتری برخوردار است و عمده و پیچیدگی های این خودرو به بخش مغزافزار مربوط می شود.او ادامه می دهد: در حوزه سخت افزاری باید گفت، موتور این خودروها عمدتا از نوع  BLDC است که فناوری پیچیده ای ندارد. در ایران در حوزه­های دیگر فناوری مانند موتور و دوچرخه الکتریکی این تجربه را داریم و دستیابی به آن برای ما امکانپذیر است، اما گلوگاه احتمالی در آینده می تواند این باشد که در تولید موتورهای BLDC معمولا از آهنرباهای مگنت ثابت نئودیمیوم استفاده می شود تا کارایی و قدرت بالا برودکه ۹۰ درصد معادن نئودیمیوم جهان در دست چین است.

به عقیده این کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال، گزینه بهتر برای موتور خودروهای برقی در کشور می تواند "رلوکتانس ها" باشد که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد. فانی گلوگاه سخت افزاری دیگر خودروهای برقی را باتری می داند و خاطر نشان می سازد: هر چند برخی مجموعه ها مانند صبا باتری و مپصا ادعاهایی مبنی بر داشتن چرخه فناوری مربوط به فراوری باتری لیتیومی را دارند، اما این ادعاها صحت ندارد و هنوز این چرخه را به طور کامل نداریم، اما می توانیم زنجیره تامین آن را با هزینه بالا داشته باشیم. به گفته وی افغانستان و کشورهای آمریکای لاتین منابع لیتیوم جهان را در اختیار دارند که ایران با این کشورها تعامل دارد، اما متاسفانه علی­رغم تمایل طالبان برای فراوری لیتیوم هنوز در این زمینه قدمی برداشته نشده است. به باور فانی در فناوری مربوط به تولید داخلی اتاق، پلتفرم، چرخ و لاستیک این خودروها و موارد مشابه محدودیتی وجود ندارد.

حال مغزافزارها خوب نیست

دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری مهم­ترین بخش خودروهای برقی را حوزه مغزافزار یا سیستم ADAS می داند و می گوید: سیستمهای کنترلی، نظارتی و بینایی در این حوزه می گنجد. نمره توان داخلی در تولید فناوری رادار خودرویی ۷۰ از ۱۰۰ است و محصول ایرانی در این حوزه تولید شده است. در فناوری عمل گرها، ترمز اتومات اضطراری AEB) ) و کروز کنترل، وضعیت بدی نداریم اما وضعیت به خوبی چشم انداز نیست، چرا که از نبود زیرساخت­های خودرویی رنج می بریم و اگر این خلاها مرتفع شود، داشتن یک پلتفرم جامع قابل تحقق است. به عقیده این کارشناس اقتصاد دانش بنیان دیجیتال، فناوریAEB   به تنهایی ۴۰ درصد از تصادفات جاده ای آمریکا را کاهش داده، لذا این فناوری برای ایران که با آمار بالای تصادفات مواجه است، ضروری است. او تاکید می ­ند: حوزه خودروهای برقی نباید انحصاری باشد و توسعه در این حوزه باید بر اساس استانداردها دنبال شود تا انحصار به طول کامل شکسته شود.

وزرات صمت گلوگاه اصلی است؟!

فانی در خصوص عملکرد وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی می گوید: بدنه وسیع وزارت صمت، به عملکرد ضعیف این وزارتخانه در قبال خودروهای برقی منجر شده است به طوری که حتی نمی-داند چه باید کند. ما در بخش دانش بنیان و با سرمایه ای خوب، خطی جدید در پروژه های پیشران و حوزه مغزافزار تعریف کردیم و به وزارت صمت گفتیم اصلا نمی­خواهیم تعهدی متقبل شوید بلکه صرفا در لایه میانی و نه وزارت، اولویت و ضرورت این پروژه ها را تایید کنید و نامه بهره­برداری بدهید، اما این کار را نکردند. بر این اساس به نظر می رسد خود وزارت صمت یک گلوگاه در مسیر تولید خودروهای متصل است.  به باور وی مپنا هم در  این زمینه فعالیتهایی را آغاز کرده و قصد دارد به برخی پلتفرمها وارد شود؛ اما تاکنون در تعمیق در بومی سازی داخلی، ورود اثربخشی نداشته و عمدتا حوزه بیزینس را تقویت کرده است.

به گفته فانی در مجموع سایپا، شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو) و با اندکی اغماض مپنا را می­توان به عنوان پیشگامان ورود به این حوزه دانست اما اینکه چنین ورودی منجر به محصول شود، قطعی نیست. وی تاکید می کند: با دلار ۵۰ هزار تومانی امکان رقابت نداریم و برای مثال نمی توانیم رادار ۳۰۰ دلاری را وارد کنیم و به قیمت ۶۰۰ دلار بفروشیم هر چند این اتفاق در خودروسازیهای داخلی رخ می دهد. به عقیده من اگر از تنگ نظریها، محدودیتها، تصدی گریها، عملکرد فشل و لخت مجموعه ها کم شود در حوزه خودروهای برقی اتفاقات بهتری می افتد، اما متاسفانه در وزارت صمت همچنان تفکر زمان فاطمی امین حکمفرماست و با اینکه او را به دلیل سیاستهای خودرویی کنار گذاشتند هنوز معاونت خودرویی تغییری نکرده و رویکردها همچنان از دولت دوازدهم تاکنون ثابت مانده است.فانی ادامه می دهد: سال ۷۹ دو خودروساز اعلام کردند به دلیل فشارهای تحریمی به تامین مالی نیاز دارند. آن زمان به ایران خودرو  و سایپا حدود ۸ میلیارد دلار (معادل ۵۶ همت) تزریق شد در حالی که ایلان ماسک برای راه اندازی گیگا فکتوری ۹۰۰ میلیون دلار هزینه کرد که سالی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تولید می کند!     

دولت فقط تعهد خرید بدهد  

 دبیر کارگروه اینترنت اشیا ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری خاطر نشان می سازد: جامعه دانش بنیان کشور روی حوزه مغزافزار پروژه های خوبی تعریف کرده و اعلام کرده از دولت پول نمی­خواهد، بلکه تعهد خرید تولیدات را می­خواهد. از دولت خواسته ایم بگوید رسیدن به کدام شاخصها را مدنظر دارد و خودش به عنوان ناظر در کنارمان قرار گیرد. فانی ادامه می­دهد: در حوزه خودروهای برقی در لایه صفر هستیم و به ادبیات سازی در این زمینه نیاز داریم چون این خودروها برای حاکمیت، حداقل معادل ۳۰ درصد GDP آورده دارد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.