به گزارش قدس آنلاین، این پروژه با حضور مدیرعامل سازمان راهآهن افغانستان، استاندار خراسان رضوی، معاونان وزرای تجارت خارجه افغانستان، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران، معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مقامات سفارت ایران افتتاح شد.
به گفته نظری، استاندار خراسان رضوی، این مسیر، مسیر آسانتر و ارزانتر برای حمل کالا به افغانستان است و با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون صادرات به افغانستان را افزایش میدهد.
این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابهجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد میکند. این خط ریلی که سال ۹۹ کار خود را آغاز کرد در تحولات داخلی افغانستان به دلیل آسیبهای وارده قطع شده بود که با پیگیریهای انجام شده، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر دیروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.
ایران، پایاندهنده جبر جغرافیای افغانستان
ساسان زاهدی، کارشناس مسائل بینالمللی حمل و نقل معتقد است خطوط ریلی به عنوان یکی از اثربخشترین روشهای انتقال کالای حجیم به بازار در مسافتهای طولانی، مزیتهای اقتصادی مانند کاهش قیمت تمام شده انتقال کالا را به همراه خواهد داشت.
زاهدی با اشاره به محدودیتهای حمل و نقلی گذشته ما با کشور افغانستان، راهاندازی راهآهن خواف -هرات را تسهیل کننده و کاهشدهنده هزینه واردات و صادرات کالا از مبدأ افغانستان به دیگر کشورها دانست؛ چرا که آن کشور محصور در خشکی بوده و ابتکار عمل تهران-کابل در احداث این مسیر فرصتی ویژه برای ارزان سازی تجارت خارجی افغانستان را فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به راهندازی خط ریلی زاهدان-چابهار در آینده، احداث مسیر خواف -هرات را زمینهساز کاهش محدودیت ترانزیت و رفع جبر جغرافیا بر تجارت آن کشور دانست که با متنوعسازی زیرساختهای حمل و نقل میان دو کشور بیشتر محقق خواهد شد.
ایران، متصلکننده افغانستان به آبهای آزاد
این کارشناس بینالملل با بیان اینکه دسترسی افغانستان به آبهای آزاد از طریق ایران و پاکستان محقق خواهد شد، گفت: با توجه به ظرفیتهای بنادر ایران اعم از بندر شهید بهشتی در چابهار و بندر شهید رجایی بندر عباس، زیرساختهای خوبی برای توسعه این مسئله مهم فراهم شده است.
وی در ادامه تشریح کرد: بندر شهید رجایی بندرعباس به خطوط ریلی متصل است و به این ترتیب امکان حمل یکسره کالای افغانستانی از مسیر خواف به بنادر ایران و انتقال آنها به بازارهای جهانی محقق خواهد شد. افغانستان می تواند نیازهای وارداتی خود را از طریق سیستم ترانزیت ایران به ولایات شمال غرب افغانستان تأمین کند که بهرهوری خوبی برای اقتصاد مولد ما خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در صورت عملیاتی شدن خط آهن چابهار- زاهدان در آینده، بندر شهید بهشتی هم به شبکه ریلی متصل میشود که گامی مؤثر برای تنوعبخشی به کریدورهای ایران اسلامی قلمداد میشود.
توسعه مبادلات تجاری، ضامن امنیت پایدار
زاهدی توسعه مبادلات تجاری با همسایگان را عامل اثربخش در جلوگیری از بروز تنشهای حاد دانست و گسترش همکاریهای تجاری را نقطه عطفی برای اتفاق نظر دو کشور به منظور گسترش امنیت مرزی دوجانبه عنوان کرد.
وی گفت: جمهوری اسلامی باید ظرفیتهای ترانزیتی متناسب با شکوفا شدن معادن افغانستان در آینده را فراهم کند تا به محور اصلی مبادلات تجاری تبدیل شده و در راستای منافع ملی قوامبخش روابط دو کشور باشد. در همین راستا ایران میتواند نقشآفرین اصلی قرار گرفتن افغانستان در زنجیره تأمین جهانی باشد تا به فراخور آن کیفیت حکمرانی و زندگی شهروندان آن کشور رشد یابد که نفع متقابل را به همراه خواهد داشت.
زاهدی ادامه داد: با توجه به سیاست منطقهگرایی دولت سیزدهم، درهمتنیدگی اقتصادی کشورها اجازه نمیدهد تنش میان حاکمیتها منتهی به نزاع سخت شود و تجربیاتی از این دست باید الگو قرار گیرد تا شاهد شکلگیری ثبات امنیتی با همسایگان باشیم.
ضرورت تنظیم بستههای راهبردی در روابط
این کارشناس بینالملل در خصوص توسعه روابط ایران با افغانستان، پرهیز از عملکرد جزیرهای دستگاههای اجرایی و حاکمیتی را اصلی مهم برای اثربخشی روابط عنوان کرد و افزود: نباید فقط به بخش حمل و نقل جادهای و ریلی بپردازیم، بلکه باید در قالب دیپلماسی جامع راهبردی در سطوح مختلف و با نقشآفرینی فعال بخش خصوصی در قالب اتاق بازرگانی به نحوی عمل شود که شاهد یکجانبهگرایی نباشیم.
وی تنظیم بستههای راهبردی برای تجارت ایران و افغانستان را عامل بیشینهسازی روابط دو کشور دانست و بیان کرد: رویکرد ما در این خصوص باید طرح راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد؛ زیرا ایران و افغانستان عضو سازمان همکاریهای «اکو» هستند که الگوی روابط ما میتواند در قالب چارچوب مذکور بر تعاملات مذکور اثرگذار باشد.
نظر شما