برنامه «بگو بخند» که جمعه شب گذشته با انتخاب گروه آبادانی «بیست و یک» به عنوان برنده فینال رقابت‌ها در فصل اول به پایان رسید، توانست رضایت مخاطبان شبکه نسیم را جلب کند.

تهیه‌کننده برنامه «بگو بخند» از یک ظرفیت مغفول مانده می‌گوید/محفل طنازان سراسر ایران
مسعود شریعت نیا، تهیه کننده

به گزارش قدس آنلاین، این برنامه استعدادیابی کمدی به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا، کارگردانی شهاب عباسی و اجرای عبدالله روا روی آنتن شبکه نسیم رفت. «بیژن بنفشه‌خواه»، «نعیمه نظام‌دوست»، «هومن برق‌نورد» و «شهرام شکیبا» گروه داوری این برنامه را تشکیل می‌دادند. گروه‌های شرکت‌کننده از اقصی نقاط کشور در عرصه‌های مختلف هنری همچون استندآپ کمدی، موسیقی، تئاتر و شعر به رقابت با هم پرداختند. «بگو بخند» یک مسابقه استعدادیابی در زمینه استندآپ کمدی و استعدادهای هنری بود که توانست بخشی از ظرفیت‌های جوانان مستعد کشور در حوزه طنز را به نمایش بگذارد. درباره جزئیات ساخت این تلنت‌شوی کمدی با «مسعود شریعت‌نیا» تهیه‌کننده تلویزیون که پیش از «بگو بخند» برنامه «چهار شگفت‌انگیز» را برای شبکه نسیم ساخته بود، گفت‌وگو کردیم.

وجه تمایز این برنامه با تلنت‌شوهای دیگری که پیشتر از شبکه نسیم پخش شد، چه بود؟
ما به دنبال تنوع در برنامه‌های کمدی صدا و سیما بودیم که حرف تازه‌ای داشته باشد. از آنجا که شبکه نسیم، شبکه طنز و سرگرمی است یک مسابقه استعدادیابی بر پایه کمدی طراحی کردیم و تمام ژانرهایی که در حوزه طنز، قابلیت اجرا و خنداندن داشتند را در این برنامه گنجاندیم. برگ برنده ما این است که بیش از ۱۱مدل کمدی در شاخه‌های مختلف تئاتر، استندآپ، شعر و موسیقی را نمایش دادیم. در این برنامه علاوه بر فرم‌های متعددی که اجرا شد، به متقاضیان گفتیم با هر ظرفیت و فرمی که بلدید می‌توانید در این برنامه شرکت کنید مهم این است که مردم را بخندانید. اولویت ما این بود که دل مردم را شاد کنیم. شاید یک نفر شاعر باشد، یک نفر بازیگر تئاتر باشد و یکی موزیسین، هر کدام از این‌ها می‌توانند با فرم حوزه تخصصی خودشان، محتوای کمدی را عرضه کنند. نکته مهم اینجاست که شرکت‌کنندگان حوزه‌های مختلف را با هم قیاس کردیم مثلاً گروه‌های استندآپ کمدین با هم مقایسه شدند و شرکت‌کنندگان تئاتر با هم. در مراحل بعدی که به فینال نزدیک شدیم همه گروه‌ها را با هم مقایسه کردیم و بهترین اجرا انتخاب شد. ما در «بگو بخند» بیشتر به دنبال کمدین هستیم تا کمدی. یعنی شرکت‌کنندگان فارغ از فرم و محتوا باید توانایی‌هایشان را در عرصه کمدی به نمایش بگذارند. ما در این مسابقه به انواع شاخه‌های تئاتر که در معرض فراموشی بودند هم پرداختیم. ضمن اینکه به دنبال کمدین‌های جدیدی بودیم که به عرصه کمدی تلویزیون اضافه کنیم. 

یعنی صدا و سیما نیازمند شناسایی و پرورش نیرو در حوزه کمدی است؟
صدا و سیما پس از پخش برنامه‌های استعدادیابی همچون «عصر جدید» و «خنداننده‌شو» که استعدادهایی را به جامعه معرفی کرد، برنامه‌ای مانند «بگو بخند» با رویکرد شناسایی کمدین‌هارا نداشت. از این رو شبکه نسیم علاوه بر تولید سریال‌های کمدی و برنامه‌های ترکیبی طنز، برنامه‌ای را طراحی کرد که با شناسایی استعدادهای کمدی کشور، نیروهای مستعد را به برنامه‌های تولیدی این شبکه اضافه کند. 

و تلویزیون هم از انحصار تولیدات گروهی خارج شود چون این بچه‌ها از مسیر استعدادیابی غربالگری می‌شوند؟
همین طور است. ما فرصتی را برای نمایش استعدادها و توانمندی‌ها ایجاد کردیم تا افراد و گروه‌های توانمند و مستعد از سراسر کشور شناسایی و جذب شبکه‌های مختلف صدا و سیما شوند. به گروه‌های برتر هم تولید برنامه‌هایی واگذار شده تا از این طریق به صدا و سیما تزریق شوند. این بچه‌ها، آینده سازمان هستند و می‌توانند در یکی دو دهه بعد، حرفی برای گفتن داشته باشند و بدرخشند. 

اینکه شرکت‌کنندگان برنامه از شهرهای مختلف ایران هستند موجب می‌شود صدا و سیما از انحصار تولیداتی با نیروها و امکانات تهرانی و حتی انحصار فرهنگ و روایت مختص پایتخت خارج شود؟
بله، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان فصل اول «بگو بخند» از شهرستان‌های مختلف بودند؛ از استان سیستان و بلوچستان گرفته تا آذربایجان شرقی، از خراسان رضوی گرفته تا کرمانشاه که نشان‌دهنده تنوع زیست بومی و فرهنگی است. در فراخوانی که برای فصل دوم برنامه دادیم بیش از هزار و ۵۰۰ اثر از شهرستان‌های مختلف به دستمان رسیده است. در نقاط مختلف کشور استعدادهایی است که به آن‌ها میدان و فرصت داده نشده است. در فصل اول برنامه توانستیم تنوع جغرافیایی و بومی خوبی داشته باشیم که بارقه امیدی برای هنرمندان غیرتهرانی بود.

فصل دوم چه زمانی ساخته می‌شود؟
اکنون در مرحله پیش‌تولید فصل دوم «بگو بخند» هستیم و سعی می‌کنیم تا پایان امسال کار را به پخش برسانیم. 

به نظر شما خنداندن مردم به دلیل فراگیری شبکه‌های اجتماعی و شوخی‌های اینستاگرامی سخت‌تر شده است؟
به نظرم نه، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با اینکه هیچ محدودیتی ندارند اما «بگو بخند» نشان داد در چارچوب‌های اخلاقی تلویزیون هم می‌شود مردم را خنداند. برخی از گروه‌ها، چنان خلاقیتی در کمدی داشتند که ما را متعجب می‌کردند. سال‌هاست مردم با تماشای آثار تلویزیونی می‌خندند. کسانی که در فضای مجازی به هر شکلی مردم را می‌خندانند و برای خودشان مرز اخلاقی قائل نیستند با اینکه سلبریتی فضای مجازی هستند اما با معیارهای اخلاقی تلویزیون سازگاری ندارند در حالی که شرکت‌کنندگان «بگو بخند» با وجود اینکه گمنام بودند و شرکت در این برنامه، نخستین تجربه تصویری آن‌ها بود خیلی زود توانستند خودشان را با معیارهای صدا و سیما وفق دهند و آثار خوب و خنده‌داری را به نمایش بگذارند. به نظرم در فصل‌های بعدی شاهد حضور استعدادهای بیشتری در این برنامه خواهیم بود. 

چرا امروز جامعه نیاز به خندیدن دارد و تلویزیون نیاز به تولیدات بیشتری در حوزه کمدی؟
به هر حال وضعیت امروز جامعه به دلیل مشکلات معیشتی و اجتماعی، نیاز و اقبال مردم را به کمدی بیشتر کرده است. شبکه نسیم هم حسب مأموریت و رویکردی که دارد، گامی در این مسیر برداشته است. 

گروه داوری بر چه اساسی انتخاب شدند؟
بیشتر گروه‌های شرکت‌کننده در برنامه در حوزه نمایش و استندآپ بودند برای همین سراغ هومن برق‌نورد، بیژن بنفشه‌خواه و خانم نعیمه نظام‌دوست رفتیم که بازیگر کمدی هستند. در حوزه ادبیات و شعر هم شرکت‌کنندگانی داشتیم که شهرام شکیبا را به گروه داوری دعوت کردیم. سعی کردیم تنوع فکری و سلیقه‌ای را در گروه داوری داشته باشیم که به نظرم ترکیب کامل و خوبی را تشکیل دادند. تصمیم بر این است که داوران در فصل دوم هم ما را همراهی کنند. 

چرا عبدالله روا برای اجرای برنامه انتخاب شد؟
ما به دنبال یک مجری بودیم که چند ویژگی داشته باشد؛ نخست اینکه طناز و حاضر جواب باشد، شاد و پرنشاط باشد و از سوی دیگر کارشناس باشد، عبدالله روا دکترای ادبیات دارد و در حوزه ادبیات نمایشی صاحبنظر است.

تهیه‌کننده برنامه «بگو بخند» از یک ظرفیت مغفول مانده می‌گوید/محفل طنازان سراسر ایران
عبدالله روا، مجری​​​​​​

بازخوردهای برنامه چطور بود؟

خوشبختانه بازخوردهای مردمی خوبی گرفتیم. ما کمتر از دو ماه و نیم این برنامه را به آنتن رساندیم و تولید کار بسیار سنگین بود اما بازخوردهایی  که گرفتیم خستگی را  از تنمان زدود و به ما انرژی داد. برگ برنده برنامه، استقبال و رضایت مخاطبان بود. خوشبختانه چند اجرای خوب هم در فضای مجازی وایرال شد که به دیده شدن برنامه کمک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    امیدوارم در فصل دوم باز هم آقای عبدالله روا مجری باشند