درآمد حاصل از صادرات محصولات حوزه شیلات، سهم ماهیان خاویاری ۳ دهم درصد بوده اما به لحاظ ارزشی ۲.۲ درصد از کل صادرات و ارزآوری این حوزه را به خود اختصاص داده است.

هدفگذاری تولید برای ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در پایان برنامه هفتم توسعه

به گزارش قدس آنلاین، هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری در ۲۷ تیر ۱۴۰۲ مصادف با ۱۸ جولای روز خاویار ایران برگزار شد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران گفت: خاویار شناسنامه ایران در جهان است. پیش تر تجارت خاویار با صید پیش می‌رفت اما از سال ۲۰۱۰ میلادی که صید تجاری ماهیان خاویار دریای خزر ممنوع شد تولید و پرورش آن آغاز شد.

در واقع در دهه ۶۰ زنگ خطر برای ماهیان خاویار دریای خزر به صدا درآمد از این رو از ۳ دهه قبل مولدسازی ماهیان خاویاری کلید خورد. امروز مزرعه پرورش ماهیان خاویاری از شمال تا جنوب ایران گسترش دارد.

به گفته این مقام مسؤول، سال ۱۳۹۲ فاز نخست توسعه ماهیان خاویاری آغاز شد و در آن سال کسی باور نداشت بتوانیم ۱۰۰ تن ماهیان خاویاری معادل ۱۰ هزار تن گوشت این نوع ماهی را در کشور تولید کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی هم از فعال کردن «شهر موزه خاویار در بندر کیاشهر» خبر داد و گفت: این شهر موزه مرکزی برای تحقیقات و پژوهش‌ها خواهد بود و در ادامه برنامه این است که بورس خاویار هم راه اندازی شود. وی بر اهمیت حفظ و نگه داری ماهیان خاویاری نارس تاکید کرد و گفت: با مذاکراتی که با سازمان شیلات ایران انجام شده قرار است به این سو حرکت شود که با میکرو سزارین و سزارین به هر ترتیبی از ماهیان نارس نگهداری شود. این گونه ماهیان دارای ارزش بالایی بوده و باید تمام تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن آنها به کار گرفته شود. در این راستا شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی به خرید ۳ آمبولانس خاویار اقدام کرده اما مهم این است که فرهنگ زنده نگه داشتن ماهیان خاویار به عنوان فسیل زنده در بین تولیدکنندگان جا بیفتد. همچنین از دیگر برنامه‌های این شرکت مجهز کردن صیدگاه‌های ۳ استان شمالی برای زنده نگهداشتن ماهیان نارس است. این شرکت آمادگی دارد در تجهیز صیدگاه‌ها با بخش خصوصی در قالب شرکت‌های دانش بنیان و مشارکت، همکاری کند.

پرورش ماهیان خاویاری از اهمیت زیادی در اقتصاد کشور برخوردار است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به ۱۹۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور عنوان کرد که ظرفیت تولید این مزارع ۸ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰ تن خاویار را دارند. مزارع در ۲۲ استان پراکنده بوده اما ۵۰ درصد تولید ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی انجام می‌شود.

سیدحسین حسینی با اشاره به هدف گذاری تولید این گونه ماهیان در برنامه هفتم توسعه افزود، برنامه تولید برای ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار در انتهای برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است. درآمد حاصل از صادرات محصولات حوزه شیلات، سهم ماهیان خاویاری ۳ دهم درصد بوده اما به لحاظ ارزشی ۲.۲ درصد از کل صادرات و ارزآوری این حوزه را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.