با بحث ادغام صندوق‌هایی مواجه هستیم که اصلا همگن نیستند. سرمایه اولیه‌های صندوق‌های بازنشستگی شرایطی ایجاد کرده که بسیاری از محاسبات آن‌ها روش‌های خاص خود را دارد. هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی، قابل جمع‌پذیری و ادغام نیستند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس: چالش مشاغل سخت و زیان‌آور با افزایش سن بازنشستگی حل نمی‌شود

موضوع مفاد فصل پنج برنامه هفتم توسعه کشور که در رابطه با مسائل معیشتی جامعه کارگری و بازنشستگان ایران است، هنوز یکی از مباحث داغ این روزهای کمیسیون‌های مجلس در رابطه با بررسی این برنامه است. شنیده‌ها حاکی از این است که بخش قابل توجهی از نمایندگان با بندهایی از این برنامه مسئله دارند و ممکن است پیش‌نویس برنامه دولت در مجلس تا حدی دگرگون شود.

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره موضوع فصل پنجم پیش نویس دولت برای برنامه توسعه، با اشاره به برخی از مواد مهم این فصل و تاکید بر مشکل کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته بررسی برنامه توسعه ما در کمیسیون تلفیق به همراه سه نفر از اعضای کمیته از کمیسیون اجتماعی با افزایش سن بازنشستگی این مشاغل و نحوه محاسبه آن بطور جدی مخالف کردیم.

 اگر لازم است تعداد عناوین شغلی سخت و زیان‌آور کاهش یابد، باید از راه‌های دیگر ورود کرد. اما این راه حل برای حفظ منابع صندوق‌ها که بخواهیم سن بازنشستگی را افزایش دهیم، به هیچ وجه درست نیست.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود تعداد بازنشستگان این مشاغل (سخت و زیان آور) زیاد است، نشان می‌دهد که باید از راه‌های دیگر به مسئله بازنشستگی زودهنگام شاغلان حوزه سخت و زیان‌آور ورود کرد و چالش‌های آن را به گونه‌ای دیگر حل کرده و تعداد افراد شاغل در این نوع مشاغل را مدیریت کرد. به این ترتیب اگر مشاغلی سخت یا زیان‌آور نیست، باید بررسی و حذف شوند و یا عناوین شغلی افراد باید منطبق بر ویژگی‌های این نوع مشاغل باشند تا ذیل عنوان سخت و زیان‌آور شناسایی شوند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه «آسیب ناشی از ایجاد دغدغه برای کارگران و بازنشستگان این مشاغل به دلیل افزایش سن بازنشستگی در این حوزه بسیار بیشتر از مزایای آن برای صندوق‌های بازنشستگی است» گفت: بعید می‌دانیم مزایای اجرای این طرح بیش از معایب آن باشد.

وی در رابطه با ادغام صندوق‌های بازنشستگی طبق پیش‌نویس دولت اظهار کرد: ما در اینجا با بحث ادغام صندوق‌هایی مواجه هستیم که اصلاً همگن نیستند. سرمایه اولیه‌های صندوق‌های بازنشستگی شرایطی ایجاد کرده که بسیاری از محاسبات آن‌ها روش‌های خاص خود را دارد. هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی، قابل جمع‌پذیری و ادغام نیستند.

 در صورتی که دولت قادر به پرداخت بدهی خود به صندوق‌های بازنشستگی کشور در برنامه هفتم توسعه نباشد راهکار تهاتر را به‌عنوان یکی از شیوه‌ها برای پرداخت مطالبات صندوق‌ها آورده‌ایم.

حسینی تصریح کرد: برخی صندوق‌ها را داریم که روش اداره آن‌ها و روش تجمیع سرمایه اولیه آن‌ها متفاوت از دیگر صندوق‌ها است و این امکان وجود ندارد که این صندوق‌ها ادغام شوند. ضمن اینکه دولت موظف است بدهی خود به صندوق‌ها را قبل از هرچیز بدهد تا آن‌ها بتوانند ابتدا روی پای خود بایستند. ضمن اینکه این کار دولت در تسویه بدهی‌های بزرگ خود به صندوق‌ها باعث می‌شود صندوق‌ها بتوانند منابع خود را فعال کنند.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در پاسخ به پرسشی پیرامون در نظر گرفتن راهکارهایی برای پرداخت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی ابراز داشت: پیشنهادات در خصوص راهکارها و شیوه‌های پرداخت بدهی دولت در کمیسیون اجتماعی احصا شده و به کمیسیون تلفیق نیز ارائه خواهد شد. در این پیشنهادها منابع برای پرداخت بدهی دیده شده و همینطور در صورتی که دولت قادر به پرداخت بدهی خود به صندوق‌های بازنشستگی کشور در برنامه هفتم توسعه نباشد راهکار تهاتر را به‌عنوان یکی از شیوه‌ها برای پرداخت مطالبات صندوق‌ها آورده‌ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس همچنین به مخالفت کمیسیون اجتماعی با محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای میانگین ۵ سال پایانی اشاره کرد و افزود: محاسبات نشان می‌دهد که در شرایط کنونی اگر شیوه محاسبه حقوق بازنشستگی دستخوش تغییر شود شاهد کاهش حدود ۵۰درصدی حقوق افراد خواهیم بود و این باعث نگرانی کارکنانی که الان در آستانه بازنشستگی هستند، شده است، در نتیجه کمیسیون اجتماعی در پیشنهادهای خود به کمیسیون تلفیق این موضوع را حذف کرده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.