تحولات منطقه

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان در خصوص توزیع نشدن بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های سوخت اهواز توضیحاتی ارائه کرد.

ماجرای نبود بنزین یورو ۴ در اهواز چیست؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم الباجی  اظهار کرد: هر نفتکش بنزین یورو ۴ که از آبادان یا ماهشهر به اهواز می‌رسد، ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر کسری دارد و جایگاه‌های سوخت هستند که از این مساله متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جایگاه‌های سوخت اهواز اعلام کرده‌اند که بنزین یورو ۴ خریداری نمی‌کنند، افزود: این سوخت در دمای بالا و مستقیم از پالایشگاه خارج و به نفتکش منتقل می‌شود و سپس به جایگاه‌های سوخت اهواز ارسال می‌شود و مساله انبساط و انقباض دمایی که در بنزین یورو ۴ رخ می‌دهد باعث کسری و ضرر جایگاه‌دار می‌شود.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان گفت: بنزین یورو ۴ پس از تولید، بلافاصله و بدون آرامش ۷۲ ساعته در مخازن پالایشگاه با دمایی نزدیک به دمای نقطه جوش بنزین یورو به نفتکش منتقل می‌شود و همین مساله باعث انبساط بنزین می‌شود. وقتی بنزین از نفتکش به مخازن زیرزمینی جایگاه‌ها منتقل می‌شود به دلیل پایین بودن دمای مخازن این بنزین منقبض شده و کاهش حجم پیدا می‌کند و این مساله برای جایگاه‌دار زیان‌ده است.

الباجی ادامه داد: با توجه به این مساله جایگاه‌داران اهواز دیگر توان ضرر و زیان را ندارند و از این رو اعلام کرده‌اند که دیگر بنزین یورو ۴ خریداری نمی‌کنند. البته باید گفت جایگاه‌داران اهواز با این کسری ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتری بنزین در هر نفتکشی که خریداری می‌کنند مشکلی ندارند و حاضرند این زیان را با همان قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان بپذیرند اما جریمه‌های بسیار سنگینی تا هر لیتر ۱۸ هزار تومان در این زمینه برای جایگاه‌ها اعمال می‌شود.

وی افزود: همه این کسری‌ها در پایان سال جمع‌آوری می‌شود و جایگاه‌دار باید همه این میزان کسری بنزین را با قیمت فوب خلیج فارس پرداخت کند و این مساله برای ما مشکل‌ساز شده است.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان گفت: جایگاه‌داران در این زمینه هیچ تقصیری ندارند بلکه این بنزین است که به دلیل انبساط و انقباض و همچنین تبخیر آن در دمای بالا باعث مشکل شده است و دیگر، جایگاه‌دار این ریسک را نمی‌پذیرد که بنزین یورو ۴ خریداری کند و در پایان سال جریمه‌های سنگین بابت کسری در توزیع آن پرداخت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    با سلام اين چه توضیحی هست بگید میخواید بنزین یورو4 رو بدید شهر های بالا، مگه نه اینکه بنزین باید72 ساعت در مخزن پالایشگاه باشه تا دمای اون کاهش پیدا کنه خوب باشه قبول 72 ساعت بمونه دمای اون کاهش که پیدا کرد اون وقت در شهر اهواز توزیع بشه، واقعا بعضی توضیح ها صرفا جهت رفع تکلیف هست
  • میلاد ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    عجب مگه نه اینکه بنزین باید 72 ساعت در مخازن پالایشگاه بمونه تا دماش کاهش پیدا کنه؟ خوب بمونه بعد از رسیدن به دمای نرمال توزیع بشه اینکه میخان بنزین یورو4 رو جای دیگه ببرن و سهمیه اهواز رو حذف کنن دلیلی بیارن که آدم ناراحت نشه، چطور بنزین معمولی میمونه خنک بشه بعد توزیع بشه اما بنزین یورو4 این امکان رو نداره آخه این چه دلیلی هست