در پی درگیری‌های مسلحانه میان جنبش فتح و گروه الانصار در اردوگاه عین‌الحلوه واقع در جنوب لبنان، دست‌کم ۹ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

پشت پرده تنش‌های «عین الحلوه» چیست؟ / تداوم درگیری‌ها در اردوگاه فلسطینی در جنوب لبنان با بیش از ۳۰ کشته و زخمی

به گزارش قدس آنلاین، تنش‌ها پس از ترور سرتیپ ابواشرف العرموشی، از مسئولان جنبش فتح آغاز شد. عین‌الحلوه میزبان بیش از ۵۰هزار آواره فلسطینی است و هرگونه تنش در آن می‌تواند بر اوضاع لبنان هم اثرگذار باشد، بنابراین تحلیل این رخداد بسیار مهم است.

دکتر محمدعلی حسن‌نیا، کارشناس مسائل لبنان در گفت‌وگو با قدس این اتفاق را مرتبط با حوادث داخلی فلسطین و همچنین نشست اخیر گروه‌های فلسطینی در مصر دانسته و می‌گوید: در یک هفته اخیر بخشی از نیروهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین (فتح) که ارتباط خوبی با نیروهای امنیتی اسرائیل دارند، دستگیر شدند. دور از ذهن نیست این درگیری‌ها متأثر از این حوادث باشد، چراکه فتح روند سازش را در پیش گرفته و سکولار است.
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، همزمانی درگیری گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین‌الحلوه با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی موجود را مشکوک دانسته است.

حسن‌نیا در تحلیل اظهار نظر میقاتی هم تصریح کرد: از گذشته، لبنان محل زندگی فلسطینی‌ها بود و نزدیک به ۴۵۰هزار فلسطینی در ۱۲اردوگاه لبنان ساکن‌اند. قانون لبنان در این اردوگاه‌ها اجرا نمی‌شود و میقاتی نگران آن است آتش اختلافات به جنگ داخلی منجر شود. این در حالی است که لبنان در ۶ماه اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم کرده و میقاتی کوشیده چهره جدید با جاذبه‌های گردشگری از لبنان بسازد و مشکلات اقتصادی را برطرف کند. دلیل این نگرانی آن است که این حوادث به وجهه لبنان آسیب می‌زنند. بخش دیگر نگرانی آقای میقاتی به دلیل نزدیکی وی به جریان المستقبل است که واهمه دارد پای نیروهای مقاومت فلسطین به لبنان باز شود. پس از دو حمله موشکی و راکتی لبنان به سرزمین‌های اشغالی و شوکه شدن اسرائیلی‌ها، رژیم صهیونیستی به تپه‌های خالی از سکنه جنوب لبنان حمله کرد، میقاتی نگران است نیروهای مقاومت فلسطینی به این حملات پاسخ دهد و ایده گردشگری میقاتی خدشه‌دار شود.

برخی معتقدند در حالی که بحران سیاسی بی‌سابقه در فلسطین اشغالی، تل‌آویو را در گوشه رینگ قرار داده و توازن قدرت را به نفع حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی تغییر داده، درگیری‌های عین‌الحلوه می‌تواند توطئه‌ای برای درگیر کردن مقاومت در مسائل داخلی لبنان تلقی شود. 

حسن نیا در این باره هم می‌گوید: در حال حاضر امر مسلمی درخصوص تنش بی‌سابقه بین حزب‌الله و اسرائیل پس از ۲۰۰۶ وجود ندارد. هرچند حزب‌الله در بخشی از کفرشوبا دو چادر نظامی برپا و اسرائیل بخشی از فنس‌های مناطق روستاهای بخش شمالی جنوب لبنان را تخریب کرده است. حزب‌الله در این زمینه موضع گرفته و جنبش امل و گروه‌های جریان مسیحی از مواضع سید حسن حمایت کرده‌اند. البته بعید نیست بخشی از جنگ‌افروزی‌ها توسط اسرائیل در پشت پرده انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.