به گزارش قدس خراسان، جعفر شهامت در بازدیدی که از مؤسسه فرهنگی قدس داشت، عنوان کرد: ترانزیت یکی از وظایف سازمان راهداری است که در برنامه هفتم توسعه قرار است مصوبات خوبی در این حوزه ابلاغ شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی از جمله این مصوبات را تشکیل ستاد ملی ترانزیت با محوریت شخص وزیر راه و شهرسازی برشمرد و افزود: این ستاد نقش هماهنگکننده دارد یعنی طبق این مصوبه همه دستگاههای مرتبط مانند مرزبانی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید با هماهنگی ستاد ملی ترانزیت کار کنند و نمیتوانند بدون هماهنگی اقدامی انجام دهند که ترانزیت را با مشکل مواجه کند.
وی با اشاره به استقبال کشورهای همسایه از مسیرهای ترانزیتی کشورمان، خاطرنشان کرد: کالاهایی که از مسیرهای ترانزیتی کشور ما عبور میکنند، تولید درآمد دارند و این درآمدی اضافه بر روشهای سنتی صادرات و واردات است و برای آن هدفگذاری ۳۰ میلیون تنی در سال شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبتهای خود به وضعیت نامناسب آسفالت محورهای مواصلاتی این استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما وضعیت روسازی راههاست، با ارزیابی سامانهای جادهها اسکن میشوند و سامانه بر اساس دو معیار یعنی چالهها و ناهمواریهای سطح محورها، جاده را آنالیز میکند و به آنها نمره میدهد.
شهامت با بیان اینکه بحث ناهمواری با شاخص یک تا پنج و بحث چاله با شاخص یک تا ۱۰۰ ارزیابی میشوند، اضافه کرد: بر اساس این آنالیز مشخص میشود هر محور در چه سطحی باید برایش هزینه شود تا به شرایط قابل قبولی برسد؛ بر اساس برداشتی که در سال ۱۴۰۱ از راههای استان انجام شد چیزی حدود ۲ هزار و ۸۰۸ کیلومتر یعنی حدود ۷۲ درصد از ۳ هزار و ۸۷۹ کیلومتر راه شریانی اصلی ما نیازمند اقدام تشخیص داده شده که بر اساس برآورد، اعتباری در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی متذکر شد: ۳۸ درصد از راههای اصلی باید بهسازی سنگین شود یعنی باید هزینهای معادل ۴۰ درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چالهها را پر و روکش کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه راههای فرعی از مجموع ۲ هزار و ۳۷ کیلومتر حدود هزار و ۷۶۹ کیلومتر نامناسب تشخیص داده شده است، این عدد را معادل ۸۷ درصد راههای فرعی دانست که نیمی از این میزان بحرانی است.
شهامت وضعیت ۳۸ درصد راههای اصلی و ۴۰ درصد راههای فرعی را بحرانی توصیف کرد و از طرح تحول بهسازی راهها خبر داد و گفت: پروژه روکش کردن راهها از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد و امروز (۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۲) از هزار کیلومتر بهسازی راه عبور میکنیم.
وی ادامه داد: این هزار کیلومتر در محور مشهد به نیشابور و سبزوار و نیز محدوده شهرستان رشتخوار و خواف انجام شده است. برای روکش و آسفالت این راهها ۷۶۰ میلیارد تومان از منابع ملی و ۲۶۱ میلیارد تومان از منابع استانی هزینه شده که با احتساب قیمت قیر، حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی با بیان اینکه بخش زیادی از خرابی جادهای ناشی از ترافیک و بار معدنی و تریلیهاست، گفت: تلاش میکنیم تا پایان ماه صفر لکهگیریها را ۱۰۰ درصد انجام دهیم و روکش کنیم.
شهامت اظهار کرد: توافق شد هزار کیلومتر دوم هم با قدرت آغاز شود که البته هزینه قسمت دوم با احتساب تورم حدود ۲هزار میلیارد تومان میشود. برنامه ما در طرح تحول بهسازی راه برای ۳هزار کیلومتر پیشبینی شده است.
خبرنگار: معصومه مومنیان
نظر شما