انتخابات

آمریکا و کشورهای غربی با محوریت سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان همواره تحریم های در زمینه های اقتصادی، دارویی و بانکی در طول دو دهه گذشته در موضوع صلح آمیز هسته ای ایران علیه کشورمان ایجاد کردند و حتی با خروج آمریکا از برجام این فشارها هنوز ادامه دارد،

ریاض از تجربه هسته ای ایران در مسئله برجام عبرت بگیرد

امروز کشوری مانند عربستان درمنطقه غرب آسیا به دنبال راه اندازی برنامه های هسته ای و غنی سازی اورانیوم هست بطوریکه یکی از شروط عادی سازی روابط خود با اسرائیل را ایجاد نیروگاه هسته‌ای در این کشوراعلام کرده و با موافقت آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی همراه شده است.

به همین بهانه خبرنگار ما به سراغ دکتر فؤاد ایزدی ، کارشناس مسائل بین الملل و دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران رفته ودر گفت‌وگویی،  وی درباره حمایت غرب از عربستان هسته ای و مخالفت با ایران هسته ای  ، اظهار کرد: سیاست یک بام ودو هوای غرب در مسئله هسته ای ایران و عربستان نشان دهنده این است که واشنگتن برای عادی سازی  روابط بین ریاض و تل آویو حاضر به هر نوع همکاری با سعودی است.

وی تصریح می کند: آمریکایی ها از مدت ها به دنبال اعلام روابط دوستانه اسرائیل با سعودی ها هستند و به گفته مورخان و کارشناسان این حوزه زمینه همکاری ریاض و تل آویو از دهه 60 میلادی بوده بطوریکه رژیم صهیونیستی  کمک های نظامی و اطلاعاتی در جنگ یمن به عربستان انجام داده است.

او علت مطرح نشدن این همکاری را ترس عربستان در جهان اسلام می داند و برای اعلام رسمی عادی سازی با رژیم صهیونیستی درخواست ایجاد نیروگاه هسته ای از طرف آمریکا کرده در صورتیکه امروز هواپیماهای اسرائیلی در فضای عربستان بصورت دائم در حال تردد می باشند.

 کارشناس مسائل بین الملل در ادامه می گوید: عربستان باید از تجربه هسته ای ایران در مسئله برجام درس عبرت بگیرند ریاض باید بداند که هر حرفی که آمریکایی ها می زنند قابلیت اجرایی ندارد همانطور که ما در طول دو دهه اخیر از طرف غربی ها شاهد آن بودیم.

صلح آمیز بودن مسئله هسته ای ایران

ایزدی علت نگرانی آمریکا از مسئله هسته ای ایران را بیهوده خواند و گفت: همواره مسئله هسته ای ایران در مسیر صلح آمیز بوده اما غرب این موضوع را قبول ندارد در حالیکه آمریکایی ها باید مراقب رژیم عربستان باشند چراکه وضعیت سعودی شکننده و هرلحظه امکان دارد این حکومت با چالش های داخلی مواجه شود.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها به خوبی متوجه هستند که اگر اتفاقی که در سال 1357 در ایران روی داد و در عربستان رخ دهد احتمال اینکه موضوع هسته ای این کشور به دست حکومتی غیر از وابسته های خود باشد وجود دارد، واشنگتن نیز از این موضوع ترس دارد ومی توان حمایت این کشور از بحث هسته ای شدن ریاض را تنها یک تعهد برای عادی سازی اسرائیل و عربستان دانست.

او به توانمندی های هسته ای جمهوری اسلامی ایران اشاره و می افزاید: عربستان مانند ایران از توانمندی علمی در زمینه هسته ای برخوردار نیست وباید علم این صنعت را از خارج وارد کند در صورتیکه دانشمندان جوان هسته ای ایران توانایی هایی شایسته ای در این صنعت دارند.

تحت فشار گذاشتن ریاض برای قطع روابط با تهران

کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه حمایت هسته ای آمریکا و اسرائیل از سعودی بخاطر تعامل این کشور با ایران است می گوید: در همان ماه های اول عادی سازی تهران و ریاض مخالفت هایی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام گرفت و حتی در طی چند ماه اخیر دو مقام عالی رتبه امنیتی آمریکا از جمله ویلیام جوزف برنز رئیس سازمان سیا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در اعتراض با تعامل این کشور با ایران به عربستان سفرهای داشتند تا بتوانند ریاض را برای قطع روابط با تهران تحت فشار بگذارند.

ایزدی در پایان نگاهی به عدم اجرایی شدن برخی از مسائل بین تهران و ریاض پرداخت و اظهار می کند:  در ماه های گذشته اتفاقااتی که باید بین ایران و سعودی بخصوص در بحث بازگشایی سفارت این کشور در تهران روی دهد اتفاق نیفتاده و حتی قدم های ابتدایی در بحث توافقات هنوز توسط طرف مقابل برداشته نشده باید این نکته مدنظر باشد که آمریکایی ها و صهیونیست ها از هر ابزاری برای فشار بر عربستان استفاده خواهند کرد و به دنبال همان تنش گذشته بین تهران وریاض هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.