تحولات منطقه

به گفته وزیر آموزش و پرورش، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید ۳۰ هزار نفر است که هر سال ۵ هزار نفر تا رسیدن به مرز ۴۰ هزار نفر به آن اضافه می شود.

وزیر آموزش و پرورش: «کنکور» ویژه تربیت معلم برای نخستین بار در بهمن برگزار می‌شود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رضا مراد صحرایی در هزارو بیست و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای آموزش و پرورش، گفت: هیچ آموزشی نمی‌تواند گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران کند لذا باید در گزینش افراد برای جذب در آموزش و پرورش دقت و ظرافت بیشتری به خرج داده شود.

در گزینش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش صلاحیت‌های حرفه‌ای، اختصاصی و عمومی به دقت مورد بررسی قرار گیرد

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در گزینش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش باید صلاحیت‌های حرفه‌ای، اختصاصی و عمومی آن ها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. گزینش و جذب نیرو برای آموزش و پرورش باید با آرامش و فرصت کافی انجام شود.

صحرایی با اشاره به اینکه سرنوشت آینده فرزندان این سرزمین در دستتان معلم است، گفت: یک کانون ارزیابی برای گزینش نیروهای داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرده ایم. این کانون به دقت به ارزیابی صلاحیت های حرفه ای، عمومی و اختصاصی داوطلبان می پردازد.

وی افزود: ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید ۳۰ هزار نفر است که هر سال ۵ هزار نفر تا رسیدن به مرز ۴۰ هزار نفر به آن اضافه می شود.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار در بهمن سال ۱۴۰۲ کنکور ویژه تربیت معلم برگزار می شود لذا تا مهر سال آینده فرصت داریم که نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را از لحاظ صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای گزینش و جذب کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید برنامه و طرح‌های تربیتی را از معاونت، سازمان ها و دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش مطالبه کند، تصریح کرد: فعالیت‌های تربیتی در مدارس باید مورد توجه جدی دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. 

وی با اشاره به ضرورت دقت در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، اضافه کرد: شیوه نامه، آئین نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به استان ها اعلام شده است. هدف ما از اعلام این شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران توانمند، اثرگذار، خلاق و نوآور و متعهد به اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

صحرایی با اشاره به اینکه سند هنوز به کف مدرسه نرسیده است، افزود: باید راهنمای اجرای سند تحول بنیادین در مدرسه تهیه و تدوین شود تا مبنای برنامه ریزی و عمل مدارس قرار گیرد.

وی افزود: شاخص های ارزیابی سند تحول بنیادین باید هر چه سریعتر تدوین شود. برای هر موضوع سند باید مشخص کنیم چه کاری انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برگزاری دوره های ضمن خدمت برای آشنایی فرهنگیان با سند تحول بنیادین یک ضرورت انکارناپذیر است چون محور اصلی اجرای سند تحول در مدرسه، معلم است.

صحرایی با اشاره به ظرفیت های شورای عالی آموزش و پرورش برای کمک به نظام تعلیم وتربیت، گفت: یکی از وظایف شورای عالی بررسی و تصویب برنامه‌های درسی و تربیتی تمام موسسات آموزشی کشور که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت دارند، می باشد. این یک ظرفیت بی نظیری است که باید از آن برای نظام مند کردن فعالیت های آموزشی و پرورشی استفاده کرد.

 وی در پایان پیشنهاد کرد: جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به جای اینکه در دفتر وزیر تشکیل شود در مدارس، سازمان ها و دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش برگزار شود.

در بخش دیگر این نشست، محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: تغذیه علمی و ایجاد فرصت های مطالعاتی برای معلمان و توجه به کیفیت و موقعیت های یادگیری دانش آموزان از جمله مواردی است که می تواند در بهبود کیفیت تدریس و انتقال معلومات معلمان به دانش آموزان موثر باشد.

امانی با اشاره بر اینکه وظیفه شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری در حوزه نظام تعلیم و تربیت است، تاکید کرد: گزارشی که از اجرای سند تحول بنیادین در این جلسه ارائه شد توسط معاونت ها، سازمان ها و دانشگاه های وابسته به وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: به علت عدم ثبات مدیریت ها در آموزش و پرورش تاکنون ۴ گزارش از اجرای سند تحول بنیادین به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است و هر بار که این شورا درخواست ارائه گزارش اجرای سند تحول از آموزش و پرورش کرده است به علت عمر کوتاه مدیریت‌ها در آن، فرصت خواسته‌اند و این موضوع سبب طولانی شدن روند ارائه گزارش اجرای سند تحول شده است.

وی با تاکید براینکه تنها مجاری ورود نیرو به آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه های وابسته به آن باشد، افزود: ورود نیروهایی غیر متخصص از مجاری غیر ازدانشگاه های وابسته به آموزش و پرورش موجب افت تحصیلی دانش آموزان در این سال های اخیر شده است چون برخی از این نیروها تخصص و صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی نداشته و آموزش لازم برای حرفه معلمی ندیده‌اند.

امانی اظهار کرد: به جای گزارش عملکرد باید گزارش وضعیت دستگاه را ارئه کنیم. گزارش وضعیت نشان می دهد با توجه به تلاش‌ها و کوشش‌هایی که انجام شده است نسبت به گذشته در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها چقدر توفیق و ضعف داشته‌ایم.

بنا بر اعلام روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: در اجرای سند تحول بنیادین موانع، محدودیت‌ها و ضعف‌هایی وجود دارد که باید مرتفع شود از جمله کمبود بودجه برای اجرای سند تحول بنیادین، نبود زیرساخت‌های لازم، نیروی انسانی آموزش دیده، عدم ثبات مدیریت‌ها و.. باعث شده است اجرای سند تحول بنیادین با کندی انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    باسلام خدمت وزیر محترم و جناب امانی بزرگوار . با اینکه ما معلمان تا ابنجا مدارس و دانش آموزان را آورده ایم یا کم یا زیاد یا با کیفیت یا با کمیت .. حالا ک امروزه تورم سر به فلک کشیده و در این وسط بجز کارگران فقط و فقط معلمان حقوقشان زیرخط فقر هست حالا ک شما همه اش از معلمان و صلاحیت های ما معلمان می گویید یک سوال اگه واقعا صلاحیت های معلمان سوری نیست و همیشه معلمان داشته اند پس شما دوبزرگوار یه مستند از صلاحیت های زمان خودتان را رونمای کنبد در ضمن من معلم با پنج تا بچه تا توان دارم از هرگونه روش صحیح و درستی همراه با تجربه 20 ساله ام در کلاسداری و شبوه ی مدیریت و آموزش و تدریسم بکار می برم چرا که لقمه حلال به فرزندانم بدهم ول متاسفانه متاسفانه متاسفانه امروزه ک من گرسنه ام و حواسم به شکم گرسنه ام و شهریه های فرزندانم و جیب خالی ام چرا ک شاید دوست داشتم دوتا دانش آموز را تشویق کنم چگونه می خواهم به کلاس و کلاسدلزی را به کیفیت اعلا برسانم شما لطف کن از لحاظ اقتصادی و مالی ما معلمان را حمایت کن بعدش ارزشیابی کن .. یک سال امتحان کنید اگه ارزشیابی ب 100 درصد نرسید به خدای خوبم انصراف