سفر و تفریح از سبد معیشت بخش گسترده‌ای از مردم ایران خارج شده به طوری که ۷۰ درصد مردم  استطاعت سفر ندارند ولی هنوز هم ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد که به کمک ان می توان سفر ارزان قیمت را برای عموم مردم تدارک دید.

۷۰ درصد مردم استطاعت مسافرت ندارند/ لزوم طراحی کوپن سفر برای رونق گردشگری

به گزارش قدس آنلاین، سفر و تفریح از سبد معیشت بخش گسترده‌ای از مردم ایران خارج شده به طوری که ۷۰ درصد مردم  استطاعت سفر ندارند ولی هنوز هم ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد که به کمک آن می توان سفر ارزان قیمت را برای عموم مردم تدارک دید.

با وجود آنکه افزایش چشم‌گیر تورم و کاهش درآمد، سرپرستان خانوار را به این واداشته تا تمرکز صرف خود را بر تهیه ضروریات و ابتدایی‌ترین مسائل زندگی همچون خوراک و مسکن بگذارند ولی کارشناسان می گویند راهی برای ارائه تسهیلات به مردم وجود دارد که بتوانند در حد بضاعت خودشان امکان سفر داشته باشند.

همان طور که می دانید طی چند سال اخیر آمار تورهای ورودی به ایران به‌شدت پایین آمده است. فرصت جام ‌جهانی ۲۰۲۲ نیز که قرار بود نقطه اوجی برای صنعت گردشگری ایران باشد از دست رفت. آنچه در ایران شرایط باعث شد که صنعت گردشگری هنوز سرپا بماند، سفرهای داخلی بود.

70 درصد مردم  استطاعت سفر ندارند/ کوپن سفر  ارزان قیمت برای رونق گردشگری

مرتضی خاکسار کارشناس حوزه گردشگری  در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست می گوید: در پهنه گردشگری ما هر کدام از استان‌ها به مثابه یک کشور است و کشورمان در حکم قاره‌ای است که نیاز به برنامه ریزی های فرا کلان دارد. این قاره می تواند از نظر وسعت، جمعیت و امکانات موجود می‌تواند یک بمب عظیم اقتصادی در برنامه‌های عادی و جاری دولت باشد.

استفاده عموم از ظرفیت اقامتگاه های دولتی

خاکسار با اشاره به اینکه اماکن قامتی بسیاری توسط سازمان‌ها و نهادها در سراسر ایران ایجاد شده است که تنها در پیک سفرها میهمان می‌پذیرند و در باقی ایام سال خالی از مسافر هستند می افزاید:  دولت می تواند طی یک پروتکل همکاری با ادارات از هتل‌ها و اقامتگاههای این سازمان ها برای استفاده عموم برنامه‌ریزی کند.

خاکسار با اشاره به ضرورت طراحی کارت یا کوپن سفر برای رونق گردشگری و بالا بردن  سطح نشاط در جامعه می گوید: می توان با طراحی  کارت سفر و اعطای آن به مردم از ظرفیت این اماکن اقامتی و هتل ها و مهمان پذیرها در کشور استفاده کرد، سازو کار بازپرداخت اعتبار شارژ شده در این کارت هم می تواند به شیوه های مختلف برنامه ریزی شود. به گفته وی، هزینه های سفر نیز می تواند به صورت اقساطی از حقوق کارمندان کسر شود.

الزامی بودن سفر در سازمان های موفق و بهره ور

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر اینکه سازمان‌های موفق در کشورهای توسعه یافته سفر را لازمه بهره وری سازمان و استحکام  بخشی به زندگی خانوادگی کارمندان خود تلقی می کنند، می افزاید: مدیریت این سازمان ها بر این باور است که کارمندانی که سفر می روند پس از دوران فراغت با انرژی بالا به  سرکار خود برمی‌گردند و  کارایی بهتری در امور محوله دارند بنابراین برنامه ریزی مدونی و مستمری برای به تعطیلات رفتن کارمندای خودشان دارند و برای این کار هزینه نیز می کنند و این قضیه آن قدر جدی پیگیری می شود که اگر افرادی برای رفتن به سفر اهمال کاری کنند، جریمه خواهند شد.

خاکسار با اشاره به اینکه سفر هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است می افزاید:  سفر سبب می‌شود افراد با یک روحیه و نشاط مضاعف به سر کارشان بروند و اگر سازمانی طوری برنامه ریزی می کند که کارمندانش نتوانند اوقات فراغت مناسبی برای تمدد اعصاب داشته باشند نباید از حمایت و بسته‌های تشویقی دولت بهره مند شوند چرا که این نوع مدیریت به نوعی آنتروپی (آنتروپی یک وضعیت نامنظم در سیستم است که باعث از دست رفتن انرژی و در نتیجه کاهش انرژی موجود برای تکمیل کار می شود) در سازمان منجر می شود که کارایی  کارمندان و نارضایتی مراجعان را در پی خواهد داشت.

تعریف بسته‌های سفر ارزان قیمت برای مردم توسط دولت

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر لزوم تعریف بسته‌های سفر برای عموم مردم توسط دولت می گوید: دولت می تواند از  تدارک سفر برای سازمان های دولتی بالاتر رفته و  بسته های سفر را برای مردم عادی تعمیم بدهد و این کار را نه تنها در قالب کارت‌های سفر که در قالب تسهیلات و وام سفر با اقساط ۱۲ ماهه نیز انجام بدهد، بانک گردشگری و سایر بانک های کشور می توانند این تسهیلات را به مردم اعطا کنند تا عموم مردم به مسافرت رفتن تشویق شوند.

به گفته وی، کوپن سفرهای ارزان قیمت می تواند به صورت گسترده در اختیار سازمان‌ها، ارگان‌ها مثل شهرداری قرار بگیرد تا  از این طریق به دست به شورای محلات و مردم برسد.   استفاده از از امکانات مهمانپذیرهای وزارتخانه ها و مدارس و مساجد، سالن های ورزشی، منجر به ارزان تر شدن هزینه های سفر می شود.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری دولت برای توسعه گردشگری بیان می کند: مطمین باشید وقتی که مردم لذت سفر و سپس افزایش کارایی و روحیه بعد از ان را تجربه کنند به مرور برای سفر در زندگی خود جایگاهی قائل خواهند شد.

خاکسار می افزاید: برنامه ریزان چه در بدنه دولت چه  در امور فرهنگی سازمان‌ها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که گردشگری به عنوان یک سرمایه‌گذاری معنوی و کارآرا  در ادارات و سازمان‌ها جا بیفتد. بانک های عامل، با اقساطی کردن و کسر از حقوق به کارمندان امتیاز سفر کردن را بدهند.  در صنوف ازاد نیز بانک ها به کسانی که گردش حساب خوبی دارند می توانند کارت سفر ارائه کنند.

ارتقاء استانداردهای گردشگری با رونق سفرهای داخلی

خاکسار با یاداوری اینکه ما تا گردشگر جایی نبریم، تور برگزار نکنیم و  یک سری برنامه در عرصه سفر نداشته باشیم نمی‌دانیم در کدام قسمت های این حوزه مشکل داریم می افزاید: اگر با توسعه گردشگری داخلی معضلات زیر ساختی خود را در قسمت های اسکان، ترانسفر، حمل و نقل و پذیرایی،  گشت‌ها رصد، و برطرف نکنیم نمی توانیم پذیرایی خوبی از گردشگری ورودی به کشور داشته باشیم. ما در بستر توسعه است که می‌توانیم به ضعف‌های خودمان واقف بشویم. به نظرم این اتفاق  در گرو همکاری وزارت گردشگری با کارشناسان فعال این حوزه است که چالشها را در این صنعت می شناسند و برای بهبود شرایط برنامه‌ریز داشته و می توانند به ارتقاء استانداردهای این بخش کمک کنند.

خاکسار با اشاره به اینکه ایران از نظر وسعت، جمعیت و امکانات موجود به مثابه یک قاره است بر لزوم شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین توزیع عادلانه ایجاد تاسیسات اقامتی، پذیرایی و سرگرمی تفریحی در سطح استان‌ها تاکید  کرده و می افزاید: ما  وقتی صحبت از گردشگری در ایران می‌کنیم وقتی صحبت از برنامه‌ریزی می‌کنیم  منظورمان برنامه‌ریزی قاره‌ای و فرا کلان می است که می تواند صنعت گردشگری را فعال و ۱۵۰ شغل را مستقیم تحت تاثیر قراربدهد.

وی خاطر نشان می کند: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری می‌تواند با افزایش اشتغال‌زایی نقش مؤثری در رونق تولید و افزایش تولید ناخالص ملی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.