پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲شهریور) در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شود و دکتر رئیسی در این نشست شرکت خواهد کرد.

پراجکت سندیکت: بریکس به بلوغ رسیده است/ چرا ایران در پی پیوستن به یک پیمان فرامنطقه‌ای است؟

به گزارش قدس آنلاین، پراجکت سندیکیت در یادداشتی با عنوان «بریکس به بلوغ رسیده است» مطرح می‌کند: «ایران تلاش می‌کند با پیوستن به بریکس و اتحاد اقتصادی با چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، خود را از انزوای اقتصادی نجات دهد و دلار را از معاملات خود حذف کند».

اگر چه پس از پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ هنوز هیچ کشوری به عنوان عضو رسمی این گروه پذیرفته نشده است، اما کشورهای زیادی برای عضویت درخواست داده‌اند و ایران نیز یکی از این کشورهاست. به بهانه حضور رئیس‌جمهور ایران در این اجلاس، به بازخوانی این یادداشت درباره علل اهمیت اقتصادی بریکس پرداخته‌ایم.

 موفقیت اقتصادی بریکس
نویسنده این نشریه در بخشی دیگر از این یادداشت بلند می‌گوید: با توجه به اینکه بریکس توانسته موفقیت اقتصادی زیادی را کسب کند، بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به این گروه درخواست عضویت داده‌اند. این گروه بزرگ می‌تواند تجارت را با ارزهای محلی گسترش دهد و دلارزدایی را تسریع کند. بریکس بیشتر از جی۷ (هفت کشور صنعتی) به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک می‌کند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند چین و هند (که اعضای اصلی بریکس هستند) به تنهایی حدود نیمی از رشد جهانی را در سال جاری ایجاد کنند.

با گذار به جهان چند قطبی و بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلتیکی و تحریم برخی کشورها، تجارت روسیه با کشورهای جی۷ به حدود ۳۶ درصد کاهش و در عین حال با سایر کشورهای بریکس بیش از ۱۲۱ درصد افزایش داشته است.

تغییر بازار نفت روسیه
پس از ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا در سال گذشته، چین و هند دو خریدار عمده نفت خام روسیه بوده‌اند. تجارت دوجانبه میان چین و روسیه در سال گذشته به رکورد ۱۸۵ میلیارد دلار رسیده است.

بریکس به طور فزاینده‌ای در کشورهای جنوب (کمتر توسعه یافته) به‌عنوان نیرویی قابل اتکا برای چندجانبه‌گرایی جایگزین غیرمتعهدها شده است. بیش از ۴۰کشور از جمله الجزایر، مصر، تایلند و امارات متحده عربی و اعضای کلیدی گروه ۲۰ مانند آرژانتین، اندونزی، مکزیک و عربستان سعودی، برای پیوستن به بریکس ابراز تمایل کرده اند و ۲۲ کشور رسماً درخواست عضویت داده‌اند. 

از طرفی تمایل به دلارزدایی، ایده یک ارز ذخیره را به وجود آورده است که اعضا می‌توانند از آن برای تجارت فرامرزی استفاده کنند. با توجه به اینکه اعضای این گروه در مسائل ژئوپلتیکی کاملاً همسو هستند و بیشتر به همکاری تمایل دارند تا رقابت، ایجاد این زیرساخت کار بسیار مهمی است. لازم به ذکر نیست که برای دستیابی به ارز مشترک مانند یورو، همگرایی کلان اقتصادی می‌بایست در دستور کار قرار گیرد. 

 با توجه به این چالش‌ها، سفیر آفریقای جنوبی در این گروه در ماه ژوئیه تکرار کرد ارز بریکس در دستور کار اجلاس نیست و در این حوزه رویکرد بریکس فعلاً تعمیق تجارت و تسویه با ارزهای محلی خواهد بود. 

بانک توسعه نوین - که پیشتاز ایجاد ارز بریکس است - قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، تأمین مالی با ارز محلی را از ۲۲درصد به حداقل ۳۰درصد افزایش دهد و به طور کلی، از تلاش‌ها برای کاهش نرخ ارز حمایت کند. در اوایل ماه جاری نیز معامله با روپیه، در معاملات تجاری هند- امارات انجام شد.

اگر همان‌طور که انتظار می‌رود، گروه بریکس با پذیرش اعضای جدید در اجلاس آتی موافقت کند (نهایی شدن عضویت عربستان سعودی در این نشست محتمل به نظر می‌رسد) این ائتلاف ژئوپلتیکی بزرگ و قدرتمند، دلارزدایی را تسریع خواهد کرد و جهان را به سوی دنیایی چندقطبی سوق خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.