۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 908223

زمینه اعزام معلمان و دانش‌آموزان به راهپیمایی اربعین فراهم شده است

اعنمال ضریب ۴۰ درصدی معدل در کنکور در راستای عدالت آموزشی است

وزیر اموزشو پرورش گفت زمینه اعزام همکاران و دانش آموزان ایجاد شده است، البته ما اعزام دانش آموز را نداریم و مطابق با قانون خروج از کشور در قالب اردوها محدودیت خاصی دارد اما زمینه این کار را فراهم کردیم.

زمینه اعزام معلمان و دانش‌آموزان به راهپیمایی اربعین فراهم شده است

قدس آنلاین: رضامراد صحرایی امروز پس از جلسه هیئت وزیران، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در حوزه اربعین، با اشاره به تشکیل ستاد اربعین در وزارت آموزش و پرورش، گفت:دانشگاه فرهنگیان  و معاونت پرورشی و سازمان مدارس غیر دولتی ما در کربلا موکب دارند و  زمینه اعزام همکاران و دانش آموزان ایجاد شده است. البته ما اعزام دانش آموز را نداریم و مطابق با قانون خروج از کشور در قالب اردوها محدودیت خاصی دارد اما زمینه این کار را فراهم کردیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اعمال ضریب ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور هم با بیان اینکه گمان بنده این است که در همه رشته‌ها اعمال ضریب ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سبب شده است تا بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه شوند، اظهار داشت: اما باید صبر کنیم تا نتیجه معلوم شود.

مبنای سنجش یباید کتب درسی باشد نه کتابهای تست کنکور

صحرایی تصریح کرد: این کار در راستای اجرای عدالت آموزشی بوده که ما از کتاب درسی سؤال می‌دهیم و کتاب درسی هم در سراسر ایران یک کتاب است. دسترسی به منابع دیگر مانند کتاب‌های کنکور برای بسیاری از دانش‌آموزان شهرستان‌ها اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. امروز مبنای امتحانات نهایی کتاب درسی و کاملاً در چارچوب برنامه درسی ملی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فرآیند آموزش تا سنجش یک فرآیند است؛ وقتی ما به‌طورکل آموزش را در دبیرستان قرار داده‌ایم و سنجش را جای دیگری برده‌ایم به تدریج کتاب‌های درسی از مدار یادگیری خارج شده‌اند و کتاب‌های کنکور جای آنها را گرفته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سر طاقچه خانه‌ها و سر میزها دانش‌آموزان به‌جای اینکه کتاب درسی مصوب را بخوانند که برنامه و اهداف یادگیری و تربیتی دارد، کتاب‌های کنکوری را خواندند و تست زدند. سطوح دانش حداقل ۶ سطح است ولی تست نمی‌تواند بالاتر از ۳ سطح را بسنجد و اگر هم بسنجد، بسیار سؤال سختی است که همه نمی‌توانند جواب بدهند اما آزمون تشریحی و کاربردی است. در این فرایند به فرد سؤال را می‌دهیم و می‌تواند تشریح کند و آنچه را که در ذهن دارد، بنویسد.

حتی یک مورد لو رفتن سوال کنکور نداشتیم

صحرایی در خصوص ادعای لو رفتن سؤالات و به خطر افتادن سلامت امتحانات گفت: شما یک مورد لو رفتن سؤال را به ما نشان بدهید. ما حتی یک مورد گزارش لو رفتن سؤالات را نداشتیم. این شائبه را دقیقاً کسانی ایجاد کرده‌اند که اجرای مصوبه کنکور منافع آنها را به خطر انداخت. ما منافع ملی را بر منافع افراد خاص ترجیح می‌دهیم و در این موضوع کوتاه نمی‌آییم. 

وی افزود: از طرف دیگر موضوع دهک بندی و رابطه دهک‌های درآمدی با آموزش موضوع بسیار دقیق و ظریفی است که باید بر روی آن کار شود که چقدر از این نابرابری که بین دهک اول با دهک دهم وجود دارد ناشی از آموزش است. عوامل دیگری داریم که تاثیر گذار هستند و باید بررسی شوند.

وی در خصوص افزایش آمار جاماندگان از تحصیل همبحث جاماندگی از تحصیل باید به صورت دقیق تحلیل شود. مثلا از چه پایه تحصیلی. اگر منظور از بدو ورود به مدرسه است که آن یک تحلیل دارد. اگر منظور کسانی هستند که دوره ابتدایی را گذرانده اند اما برای دور دوم متوسطه نیامدند آن هم یک تحلیل دارد. هر کدام نیز دلایلی دارد. متاسفانه از بعد از کرونا، تمام کشورهای جهان شاهد بحث خاتمه تحصیل  پیش از پایان دوره متوسطه هستند. در کشور ما نیز همین اتفاق افتاده است. مهم ترین علت این است که ما مدارسی که سر ریز مدارس ابتدایی در مناطق محروم بودند یعنی تحصیل در آنجا ممکن می شد مانند مدارس عشایری و شبانه روزی، تضعیف شده بودند.

وی تاکید کرد: در دستور کار دولت است که به طور جدی این مدارس را تقویت کند. عمدتا در یک روستا تا قبل از پایان دوره ابتدایی مدرسه وجود دارد اما بعد از همه نمی خواهند ادامه تحصیل دهند. چون زندگی روستایی مسائل خاص خود را دارد. فلذا افراد به مدرسه ای در یک روستا که مرکزیت دارند یا یک شهر نزدیک برای ادامه تحصیل مراجعه می کنند. متاسفانه  تعداد مدارس شبانه روزی کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر فقر خانواده نیز در  جاماندگی از تحصیل موثر است. ما در استان هایی عموما جا ماندگی از تحصیل داریم که در دهک های پایین درآمدی هستند. به عنوان مثال ما بیشترین جاماندگی از تحصیل را در استان سیستان و بلوچستان داریم. برای سیستان و بلوچستان یک کارروه ویژه ای زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است. در آنجا بحث های متعددی انجام شده که چی کار کنیم تا موضوع انسداد مبادی بی سوادی را در آنجا شروع کنیم. ما در ۵ استاهن مشکل داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.