کارشناس چینی می گویند بعد از کاهش روابط بین چین و کانادا، سفر وزیر محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا بعد از چهار سال می تواند فرصتی برای افزایش روابط بین دو کشور باشد.

سفر اولین وزیر کانادا به چین /فرصتی برای افزایش روابط دو جانبه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «استیون گیلبولت» وزیر محیط زیست و تغییرات اقلیم کانادا برای نشست «تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی» شنبه (چهارم شهریور) بعد از چهارسال به عنوان اولین وزیر کانادایی به پکن سفر کرد.

گیلبولت قرار است در نشست سالانه شورای همکاری بین‌المللی چین برای محیط‌زیست و توسعه (CCICED) از امروز(دوشنبه ششم شهریور) تا چهارشنبه(هشتم شهریور)، شرکت کند.

«جنیفر می» سفیر کانادا در پکن در دیدار با «هوانگ رانچیو» وزیر محیط زیست چین روز جمعه (سوم شهریور) گفت: اتاوا به دنبال گسترش روابط و همکاری ها با پکن در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیمی است و به طور مشترک به چالش های جهانی محیط زیست و آب و هوا رسیدگی می کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه(چهارم شهریور) در گزارشی به نقل از استیون گیلبولت نوشت : امیدواریم دو کشور بتوانند در مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی گفت و گو های آزاد و صریح داشته و به راه حل های مناسبی برای همکاری برسند.

وی افزود: «کاهش انتشار گاز متان» و «انرژی‌های تجدیدپذیر» دو موضوع مهم است که در آستانه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در اواخر سال جاری مورد بحث قرار می‌گیرد.

«ما جون» رئیس موسسه امور عمومی و محیط زیست در پکن، گفت: چین و کانادا به عنوان کشورهای اصلی در زنجیره انرژی سنتی، چشم اندازهای زیادی برای همکاری در زمینه تحول انرژی دارند.

وی افزود: دو کشور همچنین می توانند همکاری در زمینه نوآوری های فناوری در انرژی های تجدیدپذیر را گسترش دهند.

«شیا گوهان» رئیس مرکز استراتژی زونگ هنگ سه(Zonghengce) و محقق اندیشکده موسسه چهارهار، گفت: تثبیت بازار جهانی کربن می تواند زمینه دیگری برای همکاری باشد.

وی افزود: سفر گیلبولت به چین درمیان سال های پرتنش، نشان دهنده تنش زدایی بین دو طرف است.

شیا خاطرنشان کرد: مبارزه با تغییرات اقلیمی یکی از مهمترین زمینه های برای همکاری چین و غرب است.

«جان کری» نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در تغییرات اقلیمی و نماینده های سایر کشور های غربی از جمله فرانسه و آلمان نیز اخیرا به چین سفرکرده اند.

شیا گفت: همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی می تواند فرصتی برای بهبودی روابط دوجانبه باشد که باید ازاین فرصت برای گسترش همکاری ها در سایر حوزه ها استفاده کرد/

شیا گفت، اگر وزیر کانادایی از چین بخواهد که اهداف "اوج کربن" و "خنثی سازی کربن" خود را با لحنی تحقیرآمیز تسریع کند، خروجی می تواند معکوس باشد.

«منگ وانژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت سال ۲۰۱۸ به درخواست مقام های آمریکایی و به اتهام تخلف بانکی و نقض تحریم های ایران در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ دستگیر شد. همین امر سبب شد که باعث کاهش روابط چین و کانادا گردید.

رسانه های کانادایی نیز اخیرا گزارش داده اند که تورهای گروهی چینی در ماه اگوست مقاصد گردشگری خود را از ۶۰ به ۱۳۸ کشور افزایش داده اند اما کانادا جز آن کشورها نبوده است.

این رسانه ها نسبت به یک نقطه ضعف رقابتی در صنعت گردشگری ابراز نگرانی کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.