۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 910008

تحولات لیبی و اثبات نفرت افکار عمومی منطقه از صهیونیست‌ها

جعفر قناد باشی، سفیر پیشین ایران در لیبی

هر چند دولت حاکم بر طرابلس کوشد با انکار اطلاع از علت این دیدار خود را تبرئه کند اما خشمی که مردم لیبی بعد این رسوایی از خود به نمایش گذاشتند نشان دهنده واقعیت های میدانی مهمی است

افشای دیدار پنهانی «نجلا المنقوش» وزیرخارجه لیبی با «ایلی کوهن» همتای صهیونیست اش در ایتالیا و اعتراضات گسترده بعد آن در شهرهای مهم این کشور آفریقایی که منتهی به سوزاندن پرچم رژیم صهیونیستی و اهتراز پرچم فلسطین شد حاوی پیام های بسیار مهمی است. مخالفت ها تا جایی بالا گرفت که در نهایت عبدالحمید دبیبه‌ نخست‌وزیر لیبی نجلامنقوش را  از سمت وزیر خارجه در دولت موقت برکنار کرد.

هر چند دولت حاکم بر طرابلس کوشد با انکار اطلاع از علت این دیدار خود را تبرئه کند اما خشمی که مردم لیبی بعد این رسوایی از خود به نمایش گذاشتند نشان دهنده واقعیت های میدانی مهمی است. این نشان می دهد مردم لیبی با وجود درگیر شدن در جنگ داخلی تحمیلی غربی، همچنان هویت اسلامی خود را حفظ کردند و بر مواضع ضد استعماری خود به ویژه دفاع از ارمان فلسطین پایبند هستند. این خود نشانه از وجود جریان های فکری روشن در بین مردم این کشور است، مردمی که پیش از چهل سال سیاست های دیکتاتوری معمر قذافی را تحمل کردند اما ماهیت اسلامی و ضد صهیونیستی خود را حفظ کردند.

نباید از یاد برد دولت فعلی در لیبی بر اساس توافقی در آلمان و تحت تاثیر غربی ها تشکیل شده است و دیدار اخیر وزیر خارجه دولت موقت با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی رهنمون سازی این دولت برای عادی سازی با اسرائیل بوده است. آنها می خواهند دولت موقت لیبی را همانند کشور سودان (که هر دولت در حالت اشفتگی و جنگ داخلی به سر می برند)  به سمت عادی سازی با رژیم صهیونیستی ببرند این در حالی است که این دولت هیچ وظیفه ای در سطح دیپلماسی بین المللی ندارد و باید زمینه را برای انتخابات و همه پرسی داخلی فراهم کند. سیاست خارجی باید توسط دولتی اجرایی شود که بر اساس رای مردم روی کار آمده باشد چراکه ممکن است تمامی توافقات صورت گرفته در عرصه بین المللی مورد قبول دولت آینده این کشور نباشد. نکته دیگر درباره دولت موقت لیبی این است که عبدالحمید دبیبه کابینه خود را بر اساس توافق در آلمان روی کار آورده تا با برگزاری همه پرسی و تدوین قانون اساسی  دولت دائمی را تشکیل دهد. اما صهیونیست ها با بهره بردای از این وضعیت آشفتگی و عدم قطعیت به دنبال بهره برداری به نفع منافع خود هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.