انتخابات

غرب معتقد است دولت زلنسکی به بهانه جنگ در پیگری روندهای دموکراتیک بی‌توجه مانده است و زلنسکی هم دستکم برای گرفتن ژست دموکراتیک تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته است.

ژست دموکراتیک شومن / «زلنسکی» از برگزاری انتخابات زودهنگام آن هم در میانه جنگ به دنبال چیست؟

در حالی است که اوکراین به عنوان کشوری که در شرایط جنگی قرار دارد و با سیستم حکومت نظامی اداره می‌شود و برگزاری انتخابات عملا در این کشور با محدودیت‌هایی مواجه است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه از احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش خبر داد. روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین نیز با اعلام این مسئله اعلام کرد که در این رابطه پیام‌هایی از سمت اروپا و دیگران دریافت کرده است. اشاره وی به سفر هفته گذشته هیاتی دو حزبی از سناتورهای آمریکایی، به کی‌یف و اصرار آنها برای برگزاری انتخابات به عنوان امر ضروری برای دموکراسی بود چراکه برخی از منتقدان رویکرد حمایتی آمریکا از زلنسکی معتقدند که کی‌یف در زمان جنگ ژست دموکراسی را که پیشتر داشت کنار گذاشته است.

ژست دموکراتیک شومن / «زلنسکی» از برگزاری انتخابات زودهنگام آن هم در میانه جنگ به دنبال چیست؟

دلایل زلنسکی برای برگزاری انتخابات

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفتگو با قدس درباره اهداف زلنسکی از برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۴ گفت: یکی از مهترین دلایل پیشنهاد زلنسکی برای برگزاری انتخابات بُعد داخلی آن است؛ درواقع زلنسکی تلاش می‌کند با برگزاری انتخابات و ایجاد یک شور و هیجان داخلی جایگاه خودش را در میان افکار عمومی کشورش تثبیت و فضای عمومی را برای ادامه دادن نبرد تهییج کند. خورسند افزود: از سوی دیگر زلنسکی که تلاش‌هایش در جبهه نبرد برای بازپس‌گیری مناطق در اختیار روسیه با شکست مواجه شده تلاش می‌کند از طریق برگزاری انتخابات و تثبیت جایگاهش در اذهان هم‌پیمانان غربی، برای خودش زمان بیشتری بخرد تا به این شیوه درخواست‌هایش را برای دریافت تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتر از غرب برای کسب پیروزی‌های بیشتر تحقق بخشد.

به گفته کارشناس ارشد مسائل اوراسیا اما شاید مهمترین دلیلی که می تواند مکمل دو دلیل قبلی باشد موضوع مذاکرات صلح احتمالی پیش رو است؛ با اینکه روسیه در بحران اوکراین تحت فشار اقتصادی و نظامی بسیار زیادی قرار دارد اما اوکراین به عنوان ابزار غرب در این کشمکش طعمه قرار گرفت تا غرب بتواند اهدافش را در قبال روسیه تحقق بخشد. بنابراین به نظر می رسد زلنسکی به این نتیجه رسیده است که دیر یا زود تحت فشار غرب مجبور خواهد بود پای مذاکرات صلح با روسیه بنشیند بنابراین تصمیم گرفته است با برگزاری انتخابات هم موضع مناسب تری در مذاکرات صلح داشته باشد و هم خود را به عنوان فرد مقبول مردم برای آینده اوکراین بعد از مذاکرات صلح نشان دهد و حمایت غربی‌ها را برای ماندن در قدرت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زلنسکی حتی پیش از آغاز عملیات روسیه علیه اوکراین فعالیت تمامی احزاب سیاسی مخالف را ممنوع کرده و همه رسانه‌های بالقوه مخالف را در قالب یک رسانه دولتی تجمیع کرده بود تصریح کرد: برخی مقامات غربی به اوکراین فشار آورده اند که به بهانه درگیرشدن در جنگ، دولت زلنسکی به روندهای دموکراتیک بی‌توجه مانده است و زلنسکی هم دستکم برای گرفتن ژست دموکراتیک تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته است.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: با توجه به اینکه اوکراین در شرایط جنگی قرار دارد معمولا تاریخ جوامع بشری نشان داده است که مردم به رئیس جمهور درگیر جنگ دوباره اعتماد خواهند کرد یعنی حتی اگر ببینیم زلنسکی آرای بیشتری را نسبت به پیش به دست بیاورد نباید تعجب کنیم چرا که این رفتار طبیعی جوامع بشری در دوران جنگ در طول تاریخ بوده و از طرفی مردم اوکراین در این سالها زیر بمباران رسانه‌ای غربی‌ها و حمایت آنها از زلنسکی قرار داشته اند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم مردم اوکراین در مخالفت با زلنسکی اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.