تحولات لبنان و فلسطین

بنا به اعلام وزارت صمت ۱۲۰ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند که پس از پالایش اطلاعات، آمار متقاضیان در انتظار تحویل خودرو به ۳۴ هزار نفر رسیده است.

شمارش معکوس برای رسیدن پای خودروهای خارجی به خیابان‌ها

به گزارش قدس آنلاین، اما امروز که سال ۱۴۰۲ تقریباً به نیمه رسیده داستان وعده¬های مسوولان برای آزادسازی واردات خودرو تا آن جا پیش رفته که علیرغم وعده¬های مسئولان و شرکت¬های واردکننده، به جز ترخیص برخی محموله ها خبری از تحویل عملی خودروها  به متقاضیان و حضورشان در خیابان نیست و در تازه-ترین اخبار منتشر شده در خصوص واردات خودرو و به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰ خودروی وارداتی وارد بنادر و گمرکات شده و برای متقاضیان خرید چانگان‌¬های وارداتی هم پیامک تحویل ارسال شده است.

فقط لوکسها موقتا ارزان می شوند 

اینکه سیاست واردات چه تاثیری بر بازار راکد خودرو خواهد داشت و آیا می¬تواند در کاهش و تعدیل قیمتها یاریگر دولت باشد، را با یک کارشناس حوزه خودرو در میان گذاشتیم.  امیر حسن کاکایی در پاسخ به به خبرنگار ما می گوید: بسته به  اینکه خودروهای گران قیمت و لوکس را مدنظر داشته باشیم، یا خودروهای میان رده و مورد تقاضای عموم مردم، پاسخ به این سوال متفاوت است. در بازار ما سه دسته خودرو وجود دارد. برخی که به میزان بیش از ۵۰ درصد تولید داخل هستند را دو خودروساز بزرگ کشور عرضه می¬کنند که دغدغه اصلی مردم، قیمت این خودروهاست. دسته دوم مونتاژی¬ها و گروه سوم کاملاً وارداتی¬ها هستند. اگر با تصمیم دولت، خودرویی همچون سانتافه یا لندکروز چه نو و چه دست دوم وارد شود، بی شک قیمت این خودروها به سرعت و حتی به طور موقت کاهش می¬یابد، چرا که امروز به دلیل کمبود واقعی، این خودروها با دو سه برابر قیمت واقعی معامله می شوند، حال آنکه چنین وارداتی روی خودرویی مانند پژو پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ که در کف قیمتی بازار هستند، حتی در کوتاه مدت اثری ندارد.

دست دوم‌ها صنعت خودرو را نابود می‌کنند

این کارشناس حوزه خودرو معتقد است واردات خودروهای دست دوم، می¬تواند نابودی بازار و صنعت خودروی کشور را در پی داشته باشد. کاکایی اضافه می¬کند: طبعا و برای نمونه مردم ترجیح می دهند با ۱۲ هزار دلار یک کمری ۲۰۱۹ را بخرند، نه دنای داخلی با همین قیمت را، اما در ادامه عده¬ای به دلیل نابودی صنعت خودروی کشور، حتما شغلشان را از دست می دهند.  کاکایی بر این باور است که صنعت خودروی کشور به شدت تنبل شده است و نمی¬توان توقع داشت ناگهان وارد رقابت با غولهای بزرگ جهانی شود. وی ادامه می دهد: با واردات به ویژه واردات خودروی دست دوم، بازار حتی به صورت موقت متلاطم می¬شود چون مردم حتماً ترجیح می¬دهند خودروی خارجی بخرند. اقتصاد کلان هم ملتهب می شود و دلالی و بازرگانی توسعه می¬یابد. بازرگانی دو طرفه در کشوری که پایه های تولید و ارزش آفرینی قوی دارد، قطعا می-تواند سیاست قابل دفاعی  باشد، اما در ایران این پایه ها به شدت متزلزل است و با هر عطسه دولت، تولید و صنعت کشور به ویژه خودرو جان می دهد، لذا واردات خودرو در حال حاضر نه تنها منجر به تحریک صنعت و بازار نمی شود بلکه تخریب به بار می¬آورد.

وی خاطر نشان می سازد: در دو سه ماه اخیر و بدون واردات، بازار خودرو آرام گرفته و رکود کامل معاملاتی را شاهدیم، چرا که نرخ ارز تثبیت شده و حتی کاهشی بوده است. دولت ادعا می کند نرخ ارز را باز هم پایین می آورد، لذا معامله¬گران دست نگه داشته اند پس با واردات این رکورد عملاً عمیق¬تر و بعدها معاملات با نرخهای پایین¬تر انجام می شود. وی می گوید: برخی مدعی هستند با واردات، قیمتها تعدیل می شود و خودروسازان به خودشان می آیند تا با افزایش کیفیت تولیدات با همتایان خود رقابت کنند. خودروساز برای رقابت به سرمایه گذاری نیاز دارد، اما همین حالا زیان انباشته دو خودروساز کشور به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، چون خصولتی هستند پس باید پرسید از چه محلی باید سرمایه بیاورند؟ با کدام خودروساز جهانی می خواهند رقابت کنند؟ آیا می¬خواهند با دانگ فنگی که با غولهای بزرگ جهانی کار کرده و سرمایه گذاری های میلیارد دلاری انجام داده، رقابت کنند؟

ارزبری واردات خودرو؛ خطری برای اقتصاد و معیشت مردم

کاکایی با اشاره به حجم بالای ارزبری خودرو و تبعات آن برای اقتصاد کلان در شرایط تحریمی کشور می گوید: میزان واردات، بسیار مهم است و باید دید تا چه حد روی بازار و نرخ ارز تاثیر می گذارد. اگر معادل ارزبری خودرو، درآمد نداشته باشیم، تقاضا برای ارز و خروج آن را بالا برده ایم و به جای اینکه تولید را افزایش دهیم مصرف را بالا برده ایم، پس  بی¬شک ارزش پول ملی باز هم افت می¬کند. اقتصاد ما هنوز در تحریم است و در صادرات و بازگرداندن پول مشکل دارد پس با واردات خودرو، نرخ ارز را بالا می بریم، چون ورودی و خروجی نرمال ارزی نداریم. باید توجه کرد هر تصمیم ارزی اشتباهی در این شرایط، صنعت خودرو و اقتصاد را نابود می¬کند.

کاش سرمایه گذاران خارجی فراری نشوند!  

به عقیده کاکایی با واردات خودرو شاید در کمتر از یک سال آینده این صنعت و اقتصاد کشور به شرایطی برسند که آرزو کنیم کاش می توانستیم به عقب برگردیم! وی خاطر نشان می¬سازد: اتفاق بسیار خطرناک دیگری که ممکن است با واردات خودرو رخ دهد، فرار بیش از پیش سرمایه گذاران از ایران است. امروز مونتاژکارانی در کشور داریم که یکی از آنها شرکت بزرگ چینی چری است که به واسطه روابط خوب سیاسی به خود جرأت داده در ایران تحت تحریم، سرمایه گذاری کند.  وی تاکید می کند: با واردات خودرو، سرمایه گذاری در ایران برای چنین شرکتهایی سودآور نخواهد بود و احتمالا فعالیت در ایران را متوقف می کنند، چون عملا برایشان رقیب تراشی کرده ایم. به باور این کارشناس حذف موانع تعرفه ای در حالی که در سرمایه گذاران در تامین دیگر نهاده ها و مزایا هم چون نیروی کار ارزان، انرژی و... نیز با مشکلاتی مواجه شده¬اند، فرارشان از ایران را رقم می زند که این فرار به مجموعه اقتصاد کشور آسیب می رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.