بر اساس مصوبه هیئت دولت تا پایان برنامه هفتم، نرخ خوراک پتروشیمی ها بر اساس فرمول محاسبه خواهد شد که بدین ترتیب نرخ امسال بین 5000 تا 10000 هزار تومان و برای سال های آتی معادل 60 تا 100 درصد نرخ گاز صادراتی است.

نحوه محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها تا پایان برنامه هفتم

 به گزارش خبرنگار قدس، دولت تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند که از ۵ هزار تومان کمتر و از میانگین ماه قبل نرخ صادراتی بیشتر نخواهد بود. دولت این اقدام را با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی پذیری اقتصاد، انجام داده است. پیش از این دولت با توجه به نرسیدن به سقف بودجه درآمدی 638 همتی از محل صادرات نفتی، اقدام به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها به 7 هزار تومان کرده بود که این اقدام  مغایر با تبصره 14و حمایت از صنایع بود. با پیگیری مکرر هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، بالاخره مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها مغایر قانون اعلام شد تا تصمیمات جدیدی دراین خصوص گرفته شود.

اقدامی که در مدت کوتاه به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و سوخت واحدهای صنعتی منجر شد و سبب شد برخی از واحدهای پتروشیمی کشور از جمله واحد پتروشیمی گناوه تعطیل شود و دورنمای پتروشیمی های متانول و اوره روشن نباشد. از طرفی این مسئله مهم شرایط نامناسبی را برای کل بازار به همراه آورد. زیرا شرکت های نفتی و پتروشیمی، همراه با شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ ها و صندوق های سرمایه گذاری بالای 50 درصد بازار را تشکیل می دهند.  از جایی که قیمت سوخت بر تمام واحدهای صنعتی کشور تاثیر دارد،  سود بسیاری از شرکت ها را کم کرد و باعث شد بازار وارد فاز اصلاحی تا کانال یک میلیون شود.

نرخ خوراک پتروشیمی ها تا پایان برنامه هفتم بر اساس فرمول محاسبه می شود/40 درصد تخفیف همیشگیحالا بر اساس آنچه مهدی هاشم زاده کارشناس انرژی در  رابطه با تصمیم هیات وزیران در باره نرخ خوراک پتروشیمی به خبرنگار قدس می گوید: امسال با هدف حمایت از تولید نرخ خوراک پتروشیمی ها بین 5000 تا 10000 هزار تومان تعیین شده است. به گفته وی، طبق مصوبه هیئت دولت تا پایان برنامه هفتم، نرخ خوراک پتروشیمی ها بر اساس فرمول محاسبه می شود که بدین ترتیب نرخ برای 5 سال معادل 60 تا 100 درصد نرخ گاز صادراتی است و ثابت نیست. بدین ترتیب سال بعد با توجه به افزایش یا کاهش نرخ ارز و افزایش قیمت صادراتی گاز و قیمت منطقه ای گاز این نرخ تغییر خواهد کرد.

هاشم زاده یادآور می شود: در واقع نرخ خوراک را بر اساس همان فرمولی که داشتیم اصلاح و از   60 تا 80 به 60 تا 100 درصد تغییر دادند. بر این اساس این نرخ همیشه بالای 60 درصد است و همواره 40 درصدتخفیف دارد. بعبارتی در بیشینه ترین حالت 40 درصد تخفیف دارد و هیچوقت از قیمت گاز صادراتی نیز بالاتر نمی رود.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه طبق این مصوبه نرخ سوخت صنایع نیز تغییر کرده است افزود: نرخ سوخت صنایع در این مصوبه  از 40 درصد به 60 درصد رسیده است. به گفته وی، نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهها، تلمبه خانه ها و واحدهای احیای فولاد معادل شصت درصد، واحدهای تولید فلزات چهل و پنج درصد، واحدهای تولید سیمان پانزده درصد و سایر واحدهای صنعتی ده درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود. به گفته هاشم زاده  نرخ سوخت سیمان نیز از 10 به 15 درصد افزایش یافته است.

محمد پور تدین تحلیلگر اقتصادی نیز در این باره گفته است: به دنبال این موضوع، سرمایه گذار ضمن نگاه بلندمدت، سرمایه‌گذاری مناسب‌تری را می تواند در این صنعت و بازار سرمایه داشته باشد.در همین راستا جذب سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی حتما افزایش یافته و افزون بر این، نفت خام و یا نرخ خوراک گاز با قیمت منطقی‌تر در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه بیش از 40 درصد بازار سرمایه به صنعت پتروشیمی اختصاص دارد؛ اگر صنعت نفت و فرآورده‌های نفتی را هم جزو این صنعت در بازار سرمایه بدانیم، به طور حتم بالغ بر 50 درصد بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.صنعتی که 50 درصد بازار سرمایه را در دست دارد،‌ اگر افق سرمایه‌گذاری برای آن روشن و شفاف باشد، قطعا تأثیر مثبتی بر کلیت بازار سرمایه خواهد داشت.

گفتنی است، هیئت وزیران در جلسه 1402/5/22 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، تعاون کار و رفاه اجتماعی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور و پیرو جلسات با صنایع و مجامع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای جزء (1) بند (الف) تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور تصویب کرد تصویب نامه شماره 16850 م ت 61169هـ مورخ 1402/03/29 ضمن خروج از طبقه بندی محرمانه به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

الف – متن زیر جایگزین بند (1) می‌شود-1 نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ابلاغیه شماره 2/503280-20 مورخ 1394/10/26 وزارت نفت به شرح زیر تعیین می‌شود به نحوی که:

یک- قیمت گاز در بازار تعیین شده از پنجاه هزار (۵۰۰۰۰) ریال کمتر نشود از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

دو - نرخ خوراک گاز واحدهای تولید متانول مشروط به تسویه بهای خوراک طی سی روز پس از دریافت صورتحساب معادل نود و پنج درصد (۹۵) نرخ پایه تعیین گردد.

ب- بند (۲) به شرح ذیل اصلاح می‌شود :-۲- نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل شصت درصد (۶۰)، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) چهل و پنج درصد (۴۵) واحدهای تولید سیمان پانزده درصد (۱۵) و سایر واحدهای صنعتی ده درصد (۱۰) نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود.پ- دو بند به شرح ذیل به عنوان بندهای (۳) و (۴) به مصوبه الحاق می‌شود:

به منظور تنظیم بازار روغن موتور شوینده‌ها نوشیدنی‌ها و صنعت نساجی قیمت پایه روغن پایه لوبکات، آلکیل بنزن، خطی پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن در بورس کالا به تشخیص کارگروهی متشکل از وزارت خانه‌های نفت، صنعت معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی از طریق تعدیل بهای خوراک دریافتی تولید کنندگان این محصولات تعدیل خواهد شد. قیمت پایه عرضه تلفیقی از اجرای این بند مستثنی است.

تعرفه گاز طبیعی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی دارای پروانه بهره برداری از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مشابه تعرفه سال ۱۴۰۱ محاسبه و اخذ می‌گردد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.