به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، زنجیرههای کریدوری در شمال، جنوب، شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر میتواند برای ایران درآمدزایی به دنبال داشته باشد، اما هر کدام از مسیرهای ریلی، جادهای و دریایی ما در نزدیکی خود حلقهای مفقوده دارند که اتصال آنها سالها در دستور کار دولتها بوده است. «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد که این روزها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است، اما دشمنان برای ما نقشههای جدی دیدهاند که موفق نشویم این کریدورها و زنجیرههای اتصالهای راهبردی بینالمللی را تکمیل کنیم.
اتصال ریلی به عراق از یک طرف و تکمیل شبکه حملونقلی دو کشور ایران و آذربایجان از طریق ساخت راه آهن رشت- آستارا و در ادامه تکمیل کریدور شمال-جنوب از جمله دو حلقه مفقودهای بود که سالها برای تکمیل و توسعه آنها برنامهریزی میشد، اما راه به جایی نمیبرد.
با این حال در ۲ سال اخیر، جلساتی با موضوع تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در چندین نوبت در تهران و برخی کشورهای همسایه برگزار شد و در نهایت در تیر ماه امسال و در حاشیه نشست سهجانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب برگزار شد، قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو ایران و روسیه به امضاء رسید.
این پروژه که در شاخه غربی دریای خزر به عنوان حلقه مفقوده رشت- آستارا شناخته میشود، در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که سالهای طولانی یکی از پروژههای اولویتدار ایران بوده و در نهایت فرایند ساخت آن در سه سال در دولت سیزدهم آغاز و قرارداد ساخت با طرف روسی امضا و اجرایی شد.
نظر شما