صبح دیروز بود که ادعای برخی رسانه‌ها درباره رقیق‌سازی مقدار کمی از اورانیوم غنی شده بالای ۶۰ درصد ایران در ازای آزاد سازی منابع بلوکه شده در عراق و کویت و همچنین تبادل زندانیان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شد.

ثمره دیپلماسی عزت/ دولت سیزدهم با کنار گذاشتن برجام توانست از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، در این گزارش آژانس اذعان می‌کند ایران همراستا با قانون اقدام راهبردی روش انفعالی (دولت روحانی) را کنار گذاشته و آمریکا را وادار به اقدام مؤثر عملی کرده است.

در گزارش آژانس آمده: «ایران ۱۲۱/۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به آمارهای قبلی را تجربه می‌کند».

این ذخایر تا ۱۹ ماه اوت به ۳۷۹۵/۵ کیلوگرم خواهد رسید. در حالی که دولت‌سیزدهم از حق قانونی خود برای مقابله با بدعهدی غرب و نقش مخرب «رافائل‌گروسی» ذیل ریاست آژانس در دوسال گذشته استفاده می‌کند، آژانس مدعی است عدم صدور روادید برای بازرسان آژانس از سوی تهران کار ‌آن‌ها را به چالش می‌کشد. 

آمریکایی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند 
عبدالرضا هادی‌زاده نائینی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگارما بااشاره به تجربه دوسال گذشته مذاکره دولت‌سیزدهم و ملزم شدن آمریکا به کنار گذاشتن موضوعات منطقه‌ای از روند رایزنی‌ها بیان کرد: این رویداد ثمره‌هم افزایی نهادهای داخل کشور بود.

وی دومین عقب‌نشینی آمریکایی‌ها را در ذیل توافق موقت دانست و افزود: در این مرحله مقرر شد ایران میزان غنی‌سازی خود را به سطح برجام کاهش دهد و آمریکا برخی تحریم‌ها را به صورت مقطعی بردارد. دراین مرحله اما ایران با هوشمندی اعلام کرد با هرگونه توافق موقت مخالف است. به گفته علی واعظ، عضو مذاکرکننده؛ آمریکایی‌ها به آقای عراقچی نیز در ازای لغو غنی‌سازی ۲۰درصد چنین پیشنهادی را داده بودند، ولی آنجا هم با این ایده موافقت نشد. 

نقطه اشتراک با ابتکار طرف ایرانی 
عبدالرضا هادی‌زاده نائینی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری سند سپتامبر حول اشتراکات و در ادامه مذاکرات و توافق‌خوبی که انجام شد، گفت: در این مرحله تهران توانست تضامین فنی خوبی در حوزه رفع تحریم‌ها و دیگر پرونده‌های اختلافی بگیرد و البته برخی پرونده‌ها حل نشده باقی ماند.

وی اغتشاشات پاییز۱۴۰۱ و جنگ اوکراین را دو عامل مؤثر در اشتباه محاسباتی آمریکا دانست و افزود: در این دوره بایدن فکر کرد می‌تواند از این موضوعات به عنوان اهرم فشار استفاده کند، به همین خاطربه سراغ حمایت از اغتشاشات و اتهام زنی پهپادی علیه ایران در مسئله اوکراین رفت. در پاسخ به این مسئله تهران به صورت واقعی سیاست داخلی خود را از مذاکرات برجامی جدا کرد و توانست با ابزار قانونی، منابع مالی خود را از عراق آزاد کند و بدهی خارجی با برخی کشورها را تسویه کند. همچنین منابع بلوکه شده در انگلیس را آزاد کرد و فارغ از برجام، سیاست همسایگی، بازگشت روابط با عربستان، توسعه حضور در سازمان‌های 
بین المللی و پیمان‌های اقتصادی و فروش نفت‌ را سرعت بخشید.

وی افزود: آمریکایی‌ها با مشاهده این وضعیت متوجه شدند دچارخطای محاسباتی شده‌اند و مجبور هستند نرمش نشان بدهند. حالا شاهد این هستیم خارج از چارچوب برجام اموال بلوکه شده در کره جنوبی و همچنین قطر آزاد شده و تبادل زندانیان نیز در مسیر حل و فصل قرار دارد.

نائینی افزود: ما در دولت سیزدهم شاهد حفظ فناوری‌ها و مذاکره بدون حذف دستاوردهای‌هسته‌ای هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.