عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بهره برداری از «فاز ۱۱ پارس جنوبی» به واسطه تکیه بر توان داخلی ما را از معطلی ۲۲ ساله در این بخش نجات داد،گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هم برای ما با صرفه‌جویی همراه بود و هم توان داخلی متخصصان ما را به رخ کشید.

با  بهره‌برداری از «فاز ۱۱پارس جنوبی» با تکیه بر توان داخلی به معطلی ۲۲ ساله خارجی‌ها پایان دادیم

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به بهره برداری گاز از «فاز ۱۱ پارس جنوبی» و توفیقات دولت سیزدهم در این بخش، گفت: بهره‌برداری از «فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی» نشان داد که توان داخلی ما در این بخش فوق العاده است.

وی با بیان اینکه «فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی» یکی از پیچیدترین فازهای این میدان بوده و ۲۲ سال به تعویق افتاده بود، بیان کرد: بارها برای بهره‌برداری از این فاز میدان گازی با شرکت‌های مختلف خارجی اعم از توتال فرانسه و شرکت های چینی قرارداد کنسرسیومی منعقد شده بود،اما این قراردادها با توجه به موضوعات تحریمی به سرانجام نرسیده و این پروژه معطل مانده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بالاخره و با وجود ۲۰ ماه از فعالیت دولت سیزدهم در این بخش تصمیم گیری شد که از توان داخلی، برای بهره‌برداری این میدان گازی استفاده شود.

ابتکار جابجایی سکوی گازی پیرو بهره‌برداری از «فاز ۱۱» بی سابقه بود

 میرتاج الدینی تصریح کرد: همچنین در کشورهای دنیا موضوع جابجایی سکوهای نفتی ۲ الی ۳ مورد توسط شرکت‌های بزرگ نفتی انجام شده بود اما جابجایی سکوی گازی هیچ موقع رخ نداده بود لذا در جریان بهره‌برداری از « فاز ۱۱ پارس جنوبی» این مسئله برای نخستین بار رخ داد و این ابتکار بی‌سابقه ای بود.

 میرتاج الدینی تاکید کرد: در پی جابجایی سکوی گازی ۲ و نیم میلیارد یورو صرفه جویی ارزی صورت گرفت و این اقدام کاملا مهندسی و بر اساس تکیه بر توان داخلی بود.

 وی با بیان اینکه بهره‌برداری از « فاز ۱۱ میدان گازی» پیام سیاسی و اقتصادی خوبی برای ما در منطقه به همراه داشت، ادامه داد: پیام بهره‌برداری از « فاز ۱۱ میدان گازی» این بود که ایران توانایی کارهای پیچیده و بزرگ را در صنعت نفت دارد و به نوعی در بسیاری از فناوری های هایتک خودکفا شده است.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیرو بهره‌برداری از « فاز ۱۱ پارس جنوبی» امکان برداشت روزانه حداقل ۱۵ میلیون متر مکعب گاز برای کشور فراهم شده است و این امر می‌تواند یک بخشی از ناترازی‌های گازی را جبران کند.

 میرتاج الدینی بیان کرد: بهره برداری از «فاز ۱۱ پارس جنوبی» به واسطه تکیه بر توان داخلی ما را از معطلی ۲۲ ساله در این بخش نجات داد. این رویکرد، رویکردی فوق العاده بود. به واقع بهره‌برداری از « فاز ۱۱ پارس جنوبی» هم برای ما با صرفه‌جویی همراه بود و هم توان داخلی ما را به رخ کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.