تحولات منطقه

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: حمل یکسره بار ترانزیتی ناوگان خارجی از مرزهای سرخس و لطف آباد این استان از چند روز گذشته آغاز شده است و در حال حاضر فرایند تبادل یدک و یا ترانشیپمنت برای ناوگان ترانزیتی خارجی انجام نمی‌شود.

حمل یکسره کالای ترانزیتی با ناوگان خارجی از مرزهای خراسان رضوی به ترکمنستان اجرایی شد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، نصیر برادران اظهار کرد: از حدود یک ماه قبل موضوع لغو فرایند تبدیل یدک و ترانشیپمنت کالا در ۲ مرز یاد شده به شرکتهای حمل و نقل اعلام شده و رویه حمل یکسره کالای ترانزیتی توسط ناوگان خارجی که بیشتر شامل ناوگان ترکیه است در حال انجام است.

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: با گذشت چند روز از اجباری شدن حمل یکسره کالای ترانزیتی به وسیله ناوگان خارجی، تاکنون گزارش مشکل از بابت تردد ناوگان خارجی و ترکیه‌ای در ۲ مرز یاد شده دریافت نشده است.

وی گفت: پیش از این به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایرانی نیز اعلام شده حمل کالای ترانزیتی به ترکمنستان از ابتدای آبان ماه امسال تنها به شیوه حمل یکسره ممکن است و از تاریخ یاد شده تبادل یدک و ترانشیپمنت کالای ترانزیتی در مرزهای لطف آباد و سرخس انجام نخواهد شد.

برادران افزود: البته همچنان رویه ترانشیپمنت کالا و یا تبادل یدک برای کالاهای صادراتی در مرزهای یاد شده صورت می‌گیرد و حمل کالای صادراتی مشمول حمل یکسره کالا نیست.

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به این که قبل از شیوع کرونا شیوه تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان به صورت حمل یکسره بود اضافه کرد: بعد از همه‌گیری کرونا با بسته شدن مرز، ترکمنستان رویه تبادل یدک را به عنوان تنها راه ارتباطی در بازگشایی مرز در دستور کار قرار داد، متاسفانه اکنون با وجود رفع محدودیت‌های کرونا، رایج شدن این شیوه در ۲ مرز سرخس و لطف آباد سبب بروز مشکلات و آسیب‌هایی در حوزه حمل و نقل بین المللی شده است که در بلند مدت می‌تواند جبران ناپذیر شود.

وی گفت: وارد آمدن خسارت به محموله‌های تجاری، کانتینرها، یدک ها و عدم عودت به موقع آنها و متعاقب آن افزایش شکایات و چالش‌های روزافزون با همتایان ترکمنستانی، ازدحام یدک‌ها و محموله‌های تجاری و ایجاد آشفتگی در محوطه‌های گمرکی و مرزی، تشریفات اداری مضاعف، احتمال بروز فساد به سبب تعدد مراحل کنترل اسناد و به طور کلی منطبق نبودن رویه تبادل یدک با رویه‌های نظام مند تجاری از مهمترین مشکلات رویه تبادل یدک در مرزهای سرخس و لطف آباد است.

برادران کاهش شمار نهایی ناوگان خروجی از مرز و افزایش زمان رسیدن محموله به مقصد را از تبعات رویه تبادل یدک دانست و تأکید کرد: عمده مزایای اقتصادی حمل یکسره بسته به شرایط از جمله مسیرهای تجاری خاص، مقررات گمرکی و زیرساخت گذرگاه‌های مرزی در افق میان مدت و حتی بلند مدت حاصل می‌شود.

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل بین المللی باید علاوه بر توجه به منافع کوتاه مدت، کارایی بالقوه توسط حمل یکسره و بدون توقف را دنبال کنند تا در بلند مدت تأثیر اقتصادی آن در توسعه پایدار ترانزیت کشور نمایان شود.

وی بر ضرورت استفاده بهتر از منابع و حمایت از ناوگان ملی تأکید کرد و گفت: حمل یکسره سبب تسهیل تردد ناوگان ایرانی در امر ترانزیت می‌شود و به رشد بلندمدت تجارت کشور کمک می‌کند.

برادران افزود: در آخرین نشست کمیته مشترک حمل و نقل بین المللی جاده‌ای با ترکمنستان که در اسفند سال گذشته به میزبانی مشهد برگزار شد طرفین بر ضرورت افزایش سهم حمل و نقل یکسره در جایگزینی با تعویض تریلر و ترانشیپمنت تأکید کردند و در تفاهمنامه منعقد شده این موضوع لحاظ شده است و لذا طرفین مکلف به پیگیری اجرایی شدن موضوع هستند.

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: مشکلاتی در بخش صدور ویزا و همچنین هزینه‌های غیر رسمی برای تردد یکسره ناوگان ترانزیتی ایرانی وجود دارد که پیگیری و رفع آن‌ها از اولویت‌های بخش حاکمیتی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.