تحولات لبنان و فلسطین

اگر بخواهیم از سیرۀ امام حسن عسکری علیه‌السلام درس بگیریم، باید همواره نسبت به معرفت امام معصوم اهتمام داشته باشیم و از باطل و مصادیق آن به صورت قلبی و عملی فاصله بگیریم.

روش مواجهۀ امام حسن عسکری(ع) با مدعیان دروغین مهدویت

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از تسنیم، سال‌های منتهی به دوران غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه از حساس‌ترین دوران تاریخ اسلام محسوب می‌شود؛ از یک سو دشمنان مترصدند تا به محض مواجهه با این مولود مقدس او را به قتل برسانند و از سوی دیگر ائمه علیهم‌السلام همراه با شیعیانشان تحت فشار حکومت عباسیان به حصر کشیده شده‌اند.

در کنار اینها جامعۀ اسلامی با تعدد فرقه‌های منحرف و نحله‌های نوظهور مواجه است و افرادی که هر از گاهی سر بر می‌آورند و ادعای امامت دارند، همچون کسانی که پس از رحلت امام عسکری علیه‌السلام به برادر ایشان جعفر فرزند امام هادی علیه‌السلام مشهور به جعفر کذاب گرایش یافتند؛ به دلیل آن که فرزند امام عسکری علیه‌السلام را ندیده بودند، به امامت او گرایش یافتند. دسته‌ای از آنان وی را به عنوان جانشین امام یازدهم و دسته‌ای دیگر او را به عنوان امام یازدهم می‌شناختند. به این فرقه «جعفریه» می‌گفتند. عده‌ای هم پس از انکار امامت امام حسن عسکری علیه‌السلام به امامت اولین فرزند امام هادی علیه‌السلام محمد که در حیات پدر فوت کرده بود، گرایش یافتند و به آنان «محمدیه» اطلاق شد. 

 امام حسن عسکری علیه‌السلام در طول تاریخ امامت خویش بارها از این نوع فتنه خبر داده بودند و شیعیان و محبان خویش را از تفرقه بر حذر می‌داشتند. ابو غانم می‌گوید: از امام عسکری علیه‌السلام شنیدم که می‌‏فرمود: در سال دویست و شصت پیروانم فرقه فرقه می‌‏شوند و در آن سال امام عسکری علیه‌السلام رحلت فرمود و پیروان و یاورانش متفرق شدند، دسته‌‏ای خود را منتسب به جعفر (پسر امام دهم) کردند و دسته‌‏ای سرگردان شدند و دسته‌‏ای به شک افتادند و دسته‏‌ای در حالت تحیّر ایستادند و دسته‌‏ای دیگر به توفیق خدای تعالی بر دین خود ثابت ماندند.

در روایتی دیگر موسی بغدادی می‌گوید: از امام عسکری علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: گویا شما را می‌‏بینم که پس از من دربارۀ خلیفۀ من اختلاف می‌کنید. آگاه باشید که هرکه مقرّ به ائمّۀ بعد از رسول خدا باشد، اما منکر فرزندم شود، مانند کسی است که به همۀ انبیای الهی و رسولانش اقرار داشته باشد، اما نبوت رسول اکرم را انکار کند و منکر رسول خدا مانند کسی است که جمیع انبیای الهی را انکار کند؛ زیرا اطاعت از آخر ما مانند اطاعت از اوّل ماست و منکر آخر ما مانند منکر اوّل ماست. آگاه باشید که برای فرزندم غیبتی است که مردم در آن شک کنند مگر کسی که خدای تعالی وی را حفظ فرماید؛ گفتند: ای فرزند رسول خدا، حجت و امام پس از شما کیست؟ فرمود: فرزندم محمد (نام اصلی امام عصر)؛ او امام و حجّت پس از من است. کسی که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیّت درگذشته است. آگاه باشید که برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاک شوند و کسانی که برای آن وقت معیّن کنند دروغ گویند، سپس خروج می‌کند و گویا به پرچم‌های سپیدی می‌نگرم که بر بالای سر او در نجف کوفه در اهتزاز است.»  (کمال‌الدین و تمام النعمة، ج‏۲، ص۴۰۹)

این نوع تبیین و روشنگریِ امام حسن عسکری علیه‌السلام نشان‌دهندۀ آینده‌نگری ایشان نسبت به مسائل پیش روی امت اسلام است؛ بلکه باید گفت امام با علم غیب خویش نسبت به آیندۀ جامعۀ مسلمین علم دارند و از قبل انذارها و هشدارهای لازم را جهت ارائۀ نسخه‌های نجات ارائه می‌دهند و تأکید می‌کنند در عصر غیبت جاهلان سرگردان می‌شوند «یَحَارُ فِیهَا الْجَاهِلُونَ» و اهل باطل به هلاکت می‌رسند «وَ یَهْلِکُ فِیهَا الْمُبْطِلُون‏». جهل نیز به قرینۀ همین روایت، از عدم معرفت به امام حیّ حاصل می‌شود و سبب حیرت و سرگردانی افراد می‌شود. 

نهایت اینکه اگر بخواهیم از همین سیرۀ امام حسن عسکری علیه‌السلام درس بگیریم، باید همواره نسبت به معرفت امام معصوم اهتمام داشته باشیم و از باطل و مصادیق آن به صورت قلبی و عملی فاصله بگیریم. چه بسا افرادی که با جهلشان نسبت به امام معصوم پیرو اهل باطل شدند و دچار مهلکه شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.