۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 918308

بهزادی بخش کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در دستور کار حاکمیت قرار گرفته است گفت: اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه علاوه بر بهبود بهره‌وری محصولات تولیدی رقابت‌پذیری را نیز در صنایع داخلی و برای بازار سازی در بازارهای داخلی و جهانی افزایش خواهد داد.

«اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه» چگونه موجب افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان صنعتی خواهد شد؟

بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت اصلاح سازوکارهای مشوقی با رویکرد تقویت تولید و رشد اقتصادی بیشتر در گفت و گو با خبرنگار قدس می گوید: مشوق مالیاتی، سیاستی مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی با هدف تشویق مودیان برای پرداخت به موقع مالیات، استفاده می‌کند که بخشودگی جرایم مالیاتی و تخفیف مالیاتی از جمله انواع آن هستند.

وی می افزاید: پرداخت مالیات، حداقل تا سه سال در مهلت مقرر و بدون مراجعه به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، یکی از شرایط استفاده از انواع مشوق‌های مالیاتی می‌باشد. یکی از مهم ترین مشوق‌های مالیاتی هدفمند تولید یعنی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در طول برنامه هفتم و توسعه به طور جدی حمایت خواهد شد و در این میان مجلس نیز برقانون مصوب خود، قانون جهش تولید دانش بنیان و بحث اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه  جهت ترغیب صنایع شبه توسعه زنجیره ارزش و توسعه فناوری در صنعت در برنامه هفتم توسعه نیز صحه گذاشته است.

نقش حیاتی مشوق‌های مالیاتی در رشد و توسعه  صنعت

بهزادی بخش ادامه می دهد: مشوق‌های مالیاتی نقش حیاتی در تشویق رشد و توسعه اقتصادی به ویژه در بخش صنعتی ایفا می‌کنند. مشوق‌های مالیاتی مانند اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌توانند برای تحریک نوآوری، افزایش بهره وری و ترویج سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه استفاده شوند. این مشوق‌ها می‌توانند به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که به دنبال تقویت پایه صنعتی خود و رقابت در بازار جهانی هستند موثر باشند.

به گفته وی، در این میان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به جذب سرمایه گذاری و استعداد در یک کشور کمک می‌کند زیرا شرکت‌ها به دنبال مکان‌هایی با سیاست‌های مالیاتی مطلوب و محیط‌های تجاری حمایتی هستند در ضمن می‌تواند باعث توسعه زنجیره ارزش در صنایع هم بشوند چون زنجیره ارزش مجموعه ای از فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای ایجاد یک محصول یا خدمات از تحقیق و توسعه می‌گیرند تا تولید و بازاریایی و توزیع را در گیر کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به لزوم ساماندهی معافیت‌های غیرهدفمند و تقویت مشوق‌های هدفمند در حوزه رشد اقتصادی پایدار و با ثبات نظیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گفت: متاسفانه در برخی موارد کشور در حال ارائه معافیت‌های مالیاتی بی مورد می‌باشد و این امر درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد و امکان خدمات رسانی به مردم را کم می کند در مقابل مشوق‌ها باید معافیت‌های مالیاتی نیز ساماندهی شود.

بهزادی بخش می افزاید: اعتبار مالیاتی و دادن مشوق‌های مالیاتی می‌تواند به سیاست حمایت گرایانه از دانش بنیان هم کمک شایان توجهی داشته باشد چون این حمایت‌ها باعث گسترش تحقیق و توسعه و رونق در این زمینه خواهد بود چون اگر شرکت‌های دانش بنیان از این سیاست بهره مند شوند باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی با نام ایران در کشور خواهیم بود و نیازمان به واردات محصولات فناور کاهش می‌یابد و در نتیجه کاهش ارزبری کشور را شاهدخواهیم بود.

حمید بهزادی
حمید بهزادی

نیاز صنایع داخلی به حمایت برای باقی ماندن در گردونه رقابت

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه صنایع در کشوری مانند ایران نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در گردونه رقابت باقی بمانند تصریح می کند: این حمایت می تواند مشوق مالیاتی هوشمند و هدفمند در راه توسعه و تولید باشد چون تولید برای کشور بسیار مهم است وقتی مجموعه‌های صنعتی در کشور ببینند هزینه کردن آنها در این بخش متاثر از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بوده و از طرف دولت حمایت خواهند شد هزینه خوبی در بحث توسعه زنجیره ارزش خود می‌کنند و خود به خود به سمت طرح‌های تحقیقاتی و توسعه ای نیز می‌روند و برای رسیدن به نقطه ای مطلوب در وضعیت مالیات ستانی و ارائه مشوق‌های مطلوب مالیاتی در کنار سامانه مالیاتی مودیان نیاز به یک عزم سیاسی نیز است.

بهزادی بخش  گفت: اهمیت تحقیق و توسعه صنعتی برای اقتصاد صنعتی مبتلا به خام‌فروشی بسیار بالا است؛ تنها با هدایت منابع صنایع بزرگ کشور در این بخش، ارزش افزوده بین 3 تا 10 برابر کسب خواهیم کرد و مشوق اصلی این هدایت منابع صنایع به سمت تکمیل زنجیره ارزش و وقوع تحقیق و توسعه، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است که در طول برنامه هفتم توسعه کشور قرار است این نوع از مشوق‌های تقویت‌کننده رشد اقتصادی تقویت شود و به طور ویژه اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در دستور کار حاکمیت قرار گرفته است و صنایع بزرگ نظیر فولاد نیز پیش‌قدم شده‌اند تا از این فرصت بزرگ و کلیدی استفاده کنند.

وی تاکید می کند: اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه علاوه بر بهبود بهره‌وری محصولات تولیدی صنعتی کشور، رقابت‌پذیری را نیز در صنایع داخلی کشور برای بازارسازی در بازارهای داخلی و جهانی ترغیب خواهد کرد و بدین ترتیب می‌توانیم در زنجیره‌های ارزش جهانی نیز به نقطه بسیار خوبی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.