روز گذشته صحرایی، وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که احتمال افزایش مدارس سمپاد وجود دارد، گفته بود:"برخی می گویند چرا سمپادی ها را از سایر بچه ها جدا کردید؟ من می گویم این عدالت است، این بچه ها استعداد بیشتری دارند و باید امکانات بیشتری به آن ها داده شود.".

کلمه عدالت آموزشی با وجود ۲۰ نوع مدرسه پولی یک شوخی با افکار عمومی است!

وی اظهار کرده بود:"برخی مدیریت را «چمنی» می بینند که باید با چمن زن همه چمن ها را یکسان کنند، اما این عدالت نیست؛عدالت این است که اگر فردی توانایی دارد، فضا را برای اثرگذاری او ایجاد کنیم.

کدام متر و میعار؟

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در خصوص این اظهارات وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه دیده بان همیشه موافق فعالیت مدارس سمپاد بوده و هست،اما این اظهارات هیچ ارتباطی با موافقت ما با این مدارس ندارد و احتمال دارد آقای وزیر تحت تأثیر افلاطون ازعدالت این سخنان را بر زبان آورده باشد، می گوید:دراینجا ما با یک جامعه بالای ۸۰ میلیونی طرف هستیم و هیچ متر و معیاری وجود ندارد که بتواند افراد با استعداد را به طور کامل از افرادی که استعداد متوسط دارند جدا کند.

هامون سبطی در گفت و گو با قدس آنلاین با تأکید بر اینکه درمسائل اجتماعی اینگونه نشان دارکردن انسان ها و بویژه کودکان بسیار خطرناک است و نادانسته ما را می تواند به سمت پرتگاه های هولناکی هدایت کند،می افزاید: متأسفانه آغاز تفکرات فاشیستی گاهی از همین گونه صحبت ها و با شماره گذاری و لیبل زد به آدم هاست،حتی اگر نیت، نیت خوبی باشد؛ اما پس ازاینکه آدم ها نشان دار شدند،آن وقت اتفاقات بسیارهولناکی درجامعه رخ خواهد داد که باید سریعاً جلوی اینگونه نگاه ها و اظهارنظرها گرفته شود.

وی ادامه می دهد: شاید در یک خانواده در بین سه فرزند کسی بتواند بگوید که استعداد کدام یک از فرزندان در امر آموزشی بیشتر است، کدام یک در ورزش و کدام یک در هنر و برای هرکدام امکانات همان رشته را فراهم کنند؛ اما وقتی ما با یک جامعه ۸۵ میلیون نفری مواجه هستیم که نمی توانیم اینگونه با دقت انسان ها را از هم تفکیک کنیم و مهر بااستعداد بر کسانی بزنیم که با کمک یک سری آزمونی که به طور غیراستاندارد و غیرایمن برگزار می شود، وارد این مدارس شده اند و بقیه دانش آموزان را با استعداد متوسط تلقی کنیم؛این اشتباه فاحشی است.

انیشتین و ادیسون با استعداد نبودند؟

وی ادامه می دهد:اگر قرار بود امتحانات مدارس نشانه با استعداد بودن دانش آموزان تلقی شود،آن وقت انیشتین و ادیسون افراد بی استعدادی در مدارسشان قلمداد می شدند در حالی که بزرگ ترین دستاوردهای علمی معاصر ازآن این دو شخصیت است .

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با تأکید بر اینکه ما در دیده بان شفافیت آموزشی  کاملاً با این اظهارات وزیرآموزش و پرورش مخالف هستیم و آن را خطرناک می دانیم حتی اگر نیت خیری پشت آن وجود داشته باشد،عنوان می کند:ما موافق مدارس سمپاد هستیم، اما باید محدود شوند، در زمان دولت یازدهم متأسفانه این مدارس بسیار افزایش پیدا کردند و کیفیت آموزشی در این مدارس پایین آمده و از اهداف مدارس سمپاد دور شده اند و بیشتر به مراکز تجمع فرزندان افراد ثروتمند برای ورود به دانشگاه تبدیل شده اند .

افزایش تعداد مدارس سمپاد مشکل ساز است

سبطی با بیان اینکه مدارس سمپاد اولیه مثل مدارس علامه حلی  و مدارس فرزانگان مفید هستند، می گوید:درحال حاضر اگر بخواهیم برای مدارس سمپاد و کلاً این نهاد فکری کنیم،افزایش تعداد مدارس سمپاد اصلاً اولویت نیست که هیچ، مشکل ساز هم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بکار بردن کلمه عدالت آموزشی در شرایط فعلی که ما بیش از ۲۰ نوع مدرسه پولی داریم یک شوخی با افکار عمومی است، می گوید:بحث اصلی این است که با تغییر مصوبات و قوانین هیچ اتفاق مثبتی برای عدالت آموزشی نخواهد افتاد.

وی ادامه می دهد:عدالت آموزشی در مدارس ما زمانی اتفاق می افتد که بودجه بسیار زیاد آموزشی از طرف دولت به مدارس دولتی کشور اختصاص داده شود و هر کسی هر راه حل دیگری را بخواهد پیشنهاد کند آن راه حل به شکست خواهد انجامید و یا وضعیت را از این بدتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با تأکید براینکه در این میان مدارس سمپاد تا حدی در برخی نقاط یاریگر عدالت آموزشی بوده اند، ادامه می دهد: در برخی از مناطق جنوبی کشور مدارس سمپاد پناهگاهی هستند برای دانش آموزان بااستعدادی که توانایی حضور در مدارس غیر انتفاعی را ندارند،اما در کنار اینها مدارس سمپاد تازه تأسیسی را در تهران و شهرهای بزرگ داریم که کاملاً به نماد ضد عدالت آموزشی تبدیل شده اند و محل جذب سرمایه های افرادی هستند که فکر می کنند به کمک پول می توانند فرزندان خودشان را به عنوان نخبه به دانشگاه ها وارد کنند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارغوان ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ما خواستار لغو تاثیر قطعی معدل و بازگشت عمومی هستیم لطفا هر چه سریعتر توسط شورای نگهبان تایید شود تا این ظلم آشکار در حق کنکوری ها از بین برود
  • علی ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 2
    تشکر از استاد عزیز و نمایندگان محترم مجلس و رئیس مجلس خواهشا برای اجرای دوباره عدالت اموزشی در ایران اسلامی که نشان دادند نظر جوانان برای مجلس جمهوری اسلامی چقد مهم است.. از شورای محترم نگهبان خواهشمندیم به فکر ما جوانان باشند و مصوبه را تایید کنند
  • ارمین م ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    این مدارس چه گلی به سر کشور زدند؟ دانش آموز در این سن و سال نباید جدا سازی و مقایسه شود چون موجب کاهش عزت نفس و مشکلات بهداشت روان در آینده خواهد شد. دکتر سبطی بسیار انسان باسواد و فرهیخته ایی هستند خدا حفظشان کند.
  • ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 1
    مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث ظلم به بچه‌های مناطق محروم و نخبه سوزی در کشور میشه، خواهشا هر چه زودتر این مصوبه پر از اشکال رو لغو کنید،
  • فرزاد ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    کاملا درسته ، تاثیر معدل قطعی اونم ۵۰٪ ظلم به دانش آموزان هست مخصوصا مناطق محروم ، مخصوصا اونایی ک مدارس خوب مثل سمپاد و تیزهوشان و غیرانتفاعی نیستن ، مخصوصا اونایی ک پشیمون از روند درسشون هستن و میخوان جبران کنند اما نمی‌شود!!! بازگشت عمومی ها بهترین راه حل هست تا زمانی که سیستم آموزش پرورش درست شود و همچنین رانت و تقلبی وجود نداشته باشد
  • بهنوش افشاری ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    درود بر اقای سبطی عزیز.که همیشه از نظر های متفاوت به موضوعات نگاه میکنند.و همیشه پشت حق و عدالت بودند..ما همگی خواستار لغو تاثیر قطعی معدل هستیم...این تاثیر قطعی عین بی عدالتی هستتت...
  • نسیم ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    مدارس لاکچری بیان با پول معدل بخرن بعد مناطق محروم لنگ آب اشامیدنی و معلم باشن
  • مهدی ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    تاثیر معدل فقط باعث شد مفیا دیگری بنام معدل ایجاد بشه....شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی نظارت روی مصوبه خودش حداره که فرصت ترمیم نمره از ده بار شد یکبار....مصوبه کاملا غلط بود و باید کنکور به روال گذشته برگردد.
  • ن ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ما خواستار لغو تاثیر قطعی معدل و بازگشت عمومی هستیم لطفا هر چه سریعتر توسط شورای نگهبان تایید شود
  • الهام ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    لطف مصوبه مجلس رو اجرا وا تاثیر معدل رو مثبت کنید.نگذارید بیشتر از این داوطلبان کنکور آسیب ببینن. همه حق دارن رشته و دانشگاه خوب قبول شن
  • مبینا ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خواهان لغو تاثیر قطعی معدل .تاثیر مثبت معدل عادلانه تر هست
  • فاطمه زهرا ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نظر ما داوطلبین کنکور همان بود که در تلوزیون کشور نشان داده شد. ۸۵ درصد دانش آموزان خواستار لغو تاثیر قطعی معدل و بازگشت دروس عمومی هستند که این حقیقت را مجلس انقلابی متوجه شد و مصوبه ای را با توجه به فجایع کنکور ۴۰۲ تصویب کرد. کنکور ۴۰۲ برای همیشه لکه ننگی در تاریخ علمی کشور باقی خواهد ماند. ما داوطلبین مناطق محروم و دهک های پایین و حومه شهر ها و روستا ها نیز چوب ۴۰۲ را بد خوردیم. ممنون از دلیر دبیرانی همچون آقای سبطی که حرف دل ما را میزنند.
  • رامین ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خواستار برگشت دروس عمومی و لغو تاثیر قطعی معدل هستیم، اگر عمومی ها برگرده به کنکور، دیگه کل دانش آموز انتخابات کشور یک آزمون واحد میدن و فرقی اعمال نمیشه بینشون، دانش آموز ضعیف و باهوش هر کدوم موظف هست که برای یک آزمون واحد تلاش کنه، اما امتحانات نهایی با تقلبات گسترده در سراسر کشور، تصحیح سلیقه ای اوراق امتحان، بی امکاناتی قشر محروم جامعه و کلی دلایل دیگر همراه است، امیدواریم که دروس عمومی به کنکور باز گردد🙏🏻
  • ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    امیدمون کنکور بود که اونم با تاثیر قطعی معدل میخوان ازمون بگیدن، بعد مدام از عدالت صحبت میشه
  • فاطمه شریفی ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    خواستار لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم #لغو_تأثیر_قطعی_معدل #بازگشت_کنکور_به_روال_پیشین
  • ماریا ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    من نمیدونم چراهرروزاین وزیرآموزش وپرورش حرفهای ضدونقیض میزنه،هنوزاستیضاحش نکردن،بابا این افکارسمی داره،حیف بچه هامون که وزیرهمچین افکاری داره
  • علی ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام ..خواهشا در زمینه کنکور هم توجه شود با اینده ما بازی نکنین مصوبه مجلس تایید شود
  • مونا ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ایرادات بنیادین مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ۱_ ناتوانی در ایجاد همتراز سازی داوطلبان سالهای مختلف هشدار: ناتوانی در همتراز سازی داوطلبان سنوات مختلف ۲_ایجاد رانت ویژه برای مدارس پولی که ذینفعش هم همین افراد متصل به شورا هستند مستقیم  یا با واسطه ۳_ افزایش زمان آزمون ورودی دانشگاه از ۴ ساعت به بیش از ۵۰ ساعت و در نتیجه افزایش ضریب تقلب [این تقلب ها درز اطلاعاتی بالایی داشت که برای همان ظرفیت محدود رقابتی، سم مهلک است] ۴_تصحیح سلیقه ای اوراق امتحانی ، (هر یک نمره انحراف ، صدها واحد تراز داوطلب رو جابجا می‌کنه)(بنده با چشمم دهها مورد از تصحیح سلیقه ای در اوراق را دیدم چون پاسخها تشریحی بودند ) و اینکه داوطلب باید ۳۰ بار کنکور(امتحان=حضور در محل آزمون) بده به جای یک بار . (کمی کمتر یا بیشتر از ۳۰ بار ، بسته به نوع رشته اش) لغو مصوبه ظالمانه شورا
  • تینا ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    مصوبه ناعادلانه شورا امسال زندگی مارو به باد داد باعث و بانیش شورا بود مجلس باید به موقع ورود میکرد و لغوش میکرد ولی افتاد امسال نتایج نابهنجارشو دیدیم الان که مجلس تصویب کرده چرا ول کن نیستید چرااا یکسال مارو نابود کردین کافی نبود شورای نگهبان هرچه زودتر باید تاییدش کنه ما خواستار لغو کامل تاثیر قطعی و مثبت شدن ان هستیم
  • تینا ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    زندگی ما رو هواست چرا شورای نگهبان تایید نمیکنه این چه وضعشه توروخدا یعنی نظر جوانای این مملکت اهمیتی نداره ؟؟؟ تروخدا تاثیر معدل رو مثبت کنید لطفا
  • تینا ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حضرت اقا فرمودند هرکسی مردم رو ناراضی و ناخشنود سازد در جبهه دشمن است الان شما جوانای این مملکتو ناراضی کردین طبق خود نظرسنجی ۸۰ درصد مخالف تاثیر قطعی هستند خب چرا لغوش نمیشه باوجود این امار با وجود این ظلم فاحشی که امسال در کنکور شد چرا هنوز لغو نشده ؟؟؟؟؟ به ولله که این دیگر اوج بی عدالتی ست
  • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    مسخره کردن افکار عمومی است
  • امین ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    واقعا شورای عالی انقلاب فرهنگی که میگه مصوبش برا محروماس...نظر ۱ میلیون دانش اموز رو ندید؟ چرا اصرار ب حذف ما داره؟ چرا داره ب زور مصوبه رو جلو میبره؟ تاثیر قطعی برا کیا خوبه؟ اونایی ک مدرسشون منوی غذایی داره با غذاهای میلیونی؟چرا شورای نگهبان رد کرد قانون مجلسو؟ قانون مجلس مغایره با قانون اساسی یا مصوبه شورا؟
  • ندا ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    هر مصوبه ای باید حاصل اجماع نظر نخبگان کشور باشد . متاسفم برای یک عده نماینده مجلس که تحت تاثیر لابی دروس عمومی کنکور شتابزده چنین تصمیمی گرفتند و صدها دانش آموز پایه دوازدهم را دچار استرس و عصبانیت و درماندگی کردند چراکه طبق برنامه پارسال برنامه ریزی کرده بودند. واقعا یک عده برای منافع خودشان جوانان این کشور را دچار بحران میکنند. درود به شورای نگهبان که چنین مصوبه معلوم الحالی را با همان شتاب پاسخ داد و رد کرد.
  • ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    عدالت آموزشی یعنی برای هر منطقه کشور امتیازات خاصی برای ورد به دانشگاه داده شودنه که به عده خاصی (پولدارها) امکانات بیشتری داد.