حسن مسلمی نائینی در جریان بازدید از دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی و تجهیزات وابسته، با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی کشور، حملونقل و بهخصوص حملونقل ریلی است، بیان کرد: با توجه به معضلاتی که در حوزه حملونقل هوایی و جادهای وجود دارد، در تمام دنیا هم روش حملونقل ایمن و ارزان، چه در حوزه برونشهری و چه درونشهری حملونقل ریلی است، از این رو جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ در کنار فعالیت در حوزههای نفت و گاز و معدن، به حوزه حملونقل نیز وارد شد.
همچنان وارد کننده هستیم
وی با بیان اینکه حوزه حملونقل ریلی دو بخش درونشهری و برونشهری دارد، تصریح کرد: حملونقل ریلی درونشهری شامل خط و ناوگان و ایستگاهها میشود که ناوگان مجموعه واگنها، خط ریل، سیگنالینگ، تجهیزات برقی و پستهای RS را در بر میگیرد. در حوزه ناوگان علیرغم اینکه در کشور شرکتهای واگنسازی داریم، اما متاسفانه طراحی و ساخت کامل واگن تاکنون در جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است و سیستم رانش که قسمت اصلی واگن و مغز و سیستم اعصاب آن محسوب میشود و تمامی ذینفعان نیز اطلاع دارند که دانش و فناوری این بخش در اختیار جهادگران جهاددانشگاهی قرار دارد و قسمت اعظم هزینههای ارزی ما آنجا مصرف شده، همچنان از خارج وارد میشود.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: بازار کشور در اختیار شرکتهای اروپایی مانند زیمنس آلمان واگن بوده و بعد از تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران شرکتهای چینیاست و حتی شریک واگنسازی تهران هم یک شرکت از این کشور است. واگنسازیهای دیگر مانند واگنسازی پارس، پلور سبز و ایریکو هم هستند که جهاد دانشگاهی با همه آن ها مذاکره کرده و نیاز کشور که بالای ۴۰۰۰ واگن است میتواند توسط شرکتهای واگنساز داخلی و با مشارکت جهاددانشگاهی تامین شود. متولی این موضوع هم سازمان حملونقل وزارت کشور است که انتظار میرود در این رابطه همکاری و مساعدت لازم را در این مسیر داشته باشد.
توانایی رقابت در حوزه الکترونیک با شرکتهای اروپایی را داریم
مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه الکترونیک، قدرت توان رقابت با شرکتهای اروپایی را دارد، تصریح کرد: سیستمهای رانش که سیستم اصلی واگن است و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت یک واگن را در بر میگیرد و مغز و اعصاب اصلی واگن محسوب میشود و یک کار دانشی است که از خارج وارد میشده و اکنون توسط جهادگران فناور واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی در کشور طراحی شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۸۳ جهاددانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم کرد که آن ها منبعی را قرار دهند و این نهاد انقلابی این سیستم را با کمک معاونت علمی بومی کرد و جهاددانشگاهی توانست ۱۰۰ درصد فناوری سیستم رانش قطار را بومی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به قرارداد این نهاد جهت ساخت سیستم رانش قطار هفتواگنه ملی برای مترو تهران، بیان کرد: با وجود این، در آن زمان وزارت کشور پیگیر بود که از طریق فاینانس چینی، ۲۰۰۰ واگن از این کشور خریداری کند جهاد دانشگاهی معتقد بود این کار ایجاد یک بازار بزرگ برای این کشور است و با خرید ۲۰۰۰ واگن در فاز یک و ۴۰۰۰ واگن در فاز دو، این فرصت از جهادگران متخصص جهاددانشگاهی و کشورمان که پیشرفتهای بسیاری در این حوزه داشتهاند گرفته میشود.
مسلمی نائینی خاطرنشان کرد: در کشور ما شرکتهای دانشبنیان بسیاری وجود دارد که جوانان پرتوان و مسلح به علم و فناوری روز در آنها فعال هستند و شعار ایجاد اشتغال برای جوانان و رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان سرلوحه شعار سال مقام معظم رهبری قرار گرفته است و با استفاده از توانمندی جوانان پرتلاش کشورمان خواهیم توانست از خروج ارز و مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.
موفقیت متخصصان جهاد دانشگاهی در بومیسازی فناوری رانش قطار
وی ادامه داد: با وجود این موفق نشدیم مانع وزارت کشور وقت شویم، چراکه حرف آنها این بود که این وزارتخانه مسئول توسعه تکنولوژی و اشتغال نیست، بلکه مسئول تامین واگن کشور است. در نهایت جهاد دانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری توافق کرد تا یک رام قطار هفتواگنه ملی با همکاری واگنسازی تهران ساخته شود.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: این کار شروع شد و شرکت مپنا هم بهعنوان واگنساز بومی ورود کرد، همچنین واگنسازی تهران و جهاد دانشگاهی و چند شرکت دیگر که با جهاددانشگاهی کار کردند به این طرح وارد شدند. ما در یک بازه ۱۸ ماهه باید یک رام قطار هفتواگنه را تحویل میدادیم و از نظر منابع مالی هم قرار بود دو میلیون یورو برای سیستم رانش جهاد دانشگاهی بدهند.
مسلمی نائینی با بیان اینکه این کار در کمتر از ۱۸ ماه انجام شد، اظهار کرد: قسمت رانش که سختترین بخش در حرکت قطار است توسط جهاددانشگاهی بومیسازی شده و قطار تمام آزمونهایش را بهخوبی پس داده و حتی آزمایش سرد و گرم و با مسافر فرضی نیز انجام شد. در حال حاضر هم آماده مسافرگیری اصلی است، اما با وجود اینکه همه تأییدیههای آن دریافت شده است، هنوز این قطار را به بخش مسافرگیری واقعی وارد نکردند.
قطار ساختهشده توسط متخصصان جهاد دانشگاهی همچنان در انتظار تصمیمگیری مسئولان
وی گفت: به ما وعده دادند که اگر قطارمان تأیید شود، قرارداد ۱۱۳ واگنه با ما میبندند. همچنین از جهاددانشگاهی پیشنهاد قرارداد ۱۱۳ واگنه شامل ۱۵ رام هفت واگنه و یک رام هشتواگنه برای خط چهار را گرفتند. در بحث قیمت هم همه چیز را ریالی در نظر گرفتند، در حالی که خیلی از خریدها ارزی است. علیرغم اینکه این قطار را بهعنوان قطار ملی از جهاددانشگاهی تحویل گرفتند و آزمایشها را انجام دادند و قطار هم آماده مسافرگیری است و باید به خط برود، اما تاکنون قرارداد منعقد نشده است و حتی اکنون نزدیک به یک میلیون یورو به ما بدهکارند.
رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به شعار امسال که مقام معظم رهبری بهعنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردهاند، بیان کرد: اکنون خطوط مترو به دلیل نداشتن واگن با ترافیک مسافر مواجه است، با وجود این همچنان دنبال خرید از چین هستند و با اینکه قرارداد ۲۰۰۰ واگنه به جایی نرسید، میخواهند قراردادی با خرید ۶۳۰ واگن را با این کشور پیش ببرند که البته هنوز هم نهایی نشده است. این شرکت هم یک تفاهمنامه فرستاده اما بهدنبال این است که کار فناورانه را خودش انجام دهد و کار سخت را به جهاددانشگاهی بسپرد، در حالیکه مقام معظم رهبری بر اعتماد به جوانان تأکید دارند و جوانان جهادگر و متکیبه دانش روز این نهاد انقلابی، بخش رانش قطار را در کشور بومیسازی کردهاند. دانشی که با تلاش دانشبنیان جوانان ایرانی میتواند برای آنها اشتغال ایجاد کند و دیگر نیازی نباشد تا تجهیزات از خارج از کشور تأمین شود.
مسلمی نائینی با بیان اینکه علیرغم توان داخلی برای طراحی و ساخت واگن مترو در قرارداد تعلّل شده است، عنوان کرد: آنها سختترین آزمایشها حتی حرکت در انحنای ۶۰ درجه به بالا و با سرعتهای بالای ۸۵ کیلومتر را روی قطار ساختهشده توسط کنسرسیوم جهاددانشگاهی و شرکتهای همکار انجام دادهاند، در حالی که قطار در آن قوسها باید با سرعت ۴۰ کیلومتر حرکت کند و هر آزمایشی که با شرکت خارجی انجام ندادند با قطار ساختهشده توسط کنسرسیوم جهاددانشگاهی انجام دادهاند که تأییدیه آن را دریافت کرده است، اما همچنان با این نهاد قرارداد نبستهاند.
ایجاد انگیزه برای جوانان متخصص و جلوگیری از خروج نخبگان
وی گفت: ما در این نهاد انقلابی دانشی ایجاد و آن را بومیسازی کردیم و در آن از توانمندی متخصصان جوان ایرانی بهره بردیم، کسانی که شرکتهای خارجی خواهان جذب آن ها هستند و با این روند اگر جهاددانشگاهی نتواند قرارداد ببندد، نخواهد توانست این جوانان متخصص و متعهد را در کشور نگه دارد، چراکه باید شرایط خوب و انگیزه برایشان ایجاد کرده تا از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در حوزه ناوگان حملونقل ریلی به دانش طراحی و ساخت واگن داخلی دست یافتهایم، لذا انتظار داریم وزارت کشور بهعنوان متولّی و شهرداریها بهخصوص شهرداری تهران از ما حمایت بیشتری داشته باشند تا کسبوکار راه بیفتد و برای جوانان پرتلاش و متخصص کشور اشتغال ایجاد شود و همچنین واگن ساخت متخصصان ایرانی در خطوط ریلی کشور سیر کند که قطعاً این امر موجب افزایش اقتدار ملی خواهد شد.
مسلمی نائینی با اشاره به حوزه ساخت خط ریلی توسط متخصصان جهاددانشگاهی نیز بیان کرد: این نهاد در حوزه تامین UPS بهعنوان منابع تغذیه، سیستم برق خطها از سیگنالینگ تا پله برقی و پستهای RS کاملا آمادگی دارد تا متروهای کشور تجهیزات ساختهشده توسط جوانان متخصص و جهادگر جهاددانشگاهی را خریداری و استفاده کنند. گفتنی است که در گذشته پستهای RS را از شرکت سشرون خریداری میکردند که پس از تحریمها، متخصصان جهاد دانشگاهی دانش آن را بومی کردند که بهتر است متولیان امر از دستاوردهای دانشبنیان متخصصان جهاددانشگاهی بهرهبرداری کنند.
تضمین میکنیم که کالا را با کیفیت بهترین شرکتهای خارجی میسازیم
وی در ادامه تأکید کرد: خواسته ما در جهاد دانشگاهی این است که وزارت کشور که متولّی حملونقل در حوزه درونشهری است به این موضوع ورود کرده و از دانش و کسبوکار ایرانی حمایت کند. ما در این نهاد انقلابی تضمین میکنیم که کالا را با کیفیت بهترین شرکتهای سازنده خارجی و قیمت رقابتی در زمان مناسب تحویل دهیم و خدمات پس از فروش نیز ارائه کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بر اساس فناوری بومی در حوزه ناوگان و خط، بحث قطار پرسرعت بین شهری را نیز مطرح کردهایم، اظهار کرد: امروز مسیر ۱۴ ساعته تهران- مشهد را در دنیا سهساعته طی میکنند. جهاددانشگاهی نیز از سالهای قبل به این حوزه ورود کرده و این موضوع را با راهآهن مطرح کرده است. برای اینکه قطار پرسرعت داشته باشیم باید خط و ناوگان برای قطار پرسرعت طراحی و ساخته شود که متأسفانه در این زمینه تعلّل وجود دارد.
مسلمی نائینی ادامه داد: خطوط ریلی موجود کشور اکنون تا سرعت حدود نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر را نیز جواب میدهد، اما قطارهای کشورمان این مسیر را بهصورت ۷۰ کیلومتر طی میکند که ما در جهاددانشگاهی با دانش بومیسازیشده توسط متخصصان این نهاد انقلابی میتوانیم کمتر از یک سال قطار پرسرعت را طراحی کنیم و با کمک واگنسازها تحویل دهیم، اما راهآهن با جهاددانشگاهی خیلی همکاری نمیکند و مذاکره همچنان با خارجیها ادامه دارد.
وی با بیان اینکه ما در جهاد دانشگاهی میتوانیم با طراحی و ساخت واگن های پرسرعت سفر مردم را اقتصادی و ایمن کنیم، افزود: سالانه تعداد زیادی از مردم در سفرهای جادهای جان خود را از دست میدهند و اگر حمایت متولّیان امر را داشته باشیم، میتوانیم سفرها را در کشور به سمت حملونقل ریلی پیش ببریم. همچنین در حوزه حمل بار بیشتر از حملونقل ریلی استفاده کنیم که با این روش از حوادث جادهای کاسته خواهد شد. البته این موضوع به حمایت وزارت راه و شهرسازی و راهآهن نیاز دارد. در این راستا معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کردهاند، اما شرکت راهآهن نیز میتواند با این نهاد قراردادی در این رابطه ببندد تا جهاددانشگاهی یک رام قطار پرسرعت بسازد و در کنار آن برنامهریزی برای ساخت ریل پرسرعت و بعد برقی کردن خطوط را داشته باشیم.
معطوف شدن نگاه مسئولان به داخل کشور
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حوزه حملونقل از دنیا عقب هستیم و حملونقل بین شهری معضل همه ماست و باید بتوانیم سفر را برای مردم راحت کنیم، گفت: متولی صنعت ریلی کشور راهآهن است که انتظار داریم با جهاددانشگاهی بیشتر همکاری کند. ما نیز بهعنوان نهاد جهاددانشگاهی، دانش و فناوری این حوزه را در دست داریم و میتوانیم واگن و قطار تحویل دهیم، اما آن ها هم سعی کنند نگاهشان را از خارج به داخل کشور معطوف کنند و از دانش و توانمندی فرزندان متخصص و فناور جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند تا از این طریق اشتغال ایجاد شده و از خروج نخبگان کشورمان جلوگیری کنیم، چراکه با شعار نمیتوان جلوی خروج نخبگان را گرفت.
مسلمی نائینی با بیان اینکه با وجود دستیابی به فناوری انتظار داریم از شرکتهای داخلی بیشتر حمایت شود، گفت: ما در جهاد دانشگاهی دانش برقی کردن اتوبوس، موتورسیکلت و خودرو، ایستگاههای برقی و حتی سیستم کشتیرانی را هم دارا هستیم، زیرا پایه این دانش یکی است و انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی بهعنوان متولی حملونقل با ما همکاری کند. همچنین متولّیان امور با تخصیص بودجه مناسب میتوانند بیشتر کمک کنند تا از تنگناهای فناوری نترسیم و اشتغال ایجاد کنیم و وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهیم.
وی در پایان ضمن تشکر از دولت انقلابی که از جهاددانشگاهی حمایت میکند خواستار شد تا مأموریت طراحی و ساخت قطار پرسرعت به این نهاد سپرده شود و همچنین طراحی و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو مورد نیاز کشور به کنسرسیوم جهاد دانشگاهی و شرکتهای واگنساز داخلی واگذار شود تا ضمن رفع نیاز کشور و ایجاد اشتغال مناسب، اقتدار ملی نیز تقویت شود.
نظر شما