تحولات منطقه

سالن فوق العاده «کُره» که با هزینه ۲.۳ میلیارد دلاری ساخته شده به عنوان آینده سرگرمی خود را مطرح کرده و هنرمندان مختلف را برای اجرای متفاوت در این مکان به تکاپو انداخته است.

واقعیت مجازی بدون عینک: سازه «کُره» چگونه باعث انقراض استادیوم‌ها خواهد شد؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، در شهر لاس وگاس از ستاره ای جدید رونمایی شده و آن یک ساختمان است. گروه راک ایرلندی U۲ آخر هفته گذشته سالن کُره (Sphere) را با فناوری های پیشرفته آن، با یک اجرای چندرسانه‌ای فوق‌العاده تماشایی که مطمئناً در تاریخ به یادگار خواهد ماند افتتاح کرد. با این حال تیتر رسانه ها نه به این گروه بلکه به این ساختمان اختصاص یافتند، مکانی با پتانسیلی که می تواند آینده سرگرمی زنده در جهان را تغییر دهد. ساختمانی که احتمالا در لندن نیز ساخته خواهد شد.

هفت سال پس از شروع ساخت که هزینه ای بیش از ۲.۳ میلیارد دلار داشته، Sphere که یک گوی فوق العاده عظیم است، این را به ذهن می آورد که انگار سیاره ای روی خاک شهر سقوط کرده است. این ساختمان با ارتفاع۱۰۲  متر و عرض ۱۵۷ متر، بزرگترین سازه کروی در جهان است، و نمای بیرونی سراسر پوشیده از LED دارد که با تصاویر همیشه در حال تغییر می درخشد و از کودکی در کلاه فضانوردی به ماکتی از سیاره مریخ تبدیل می شود.

در داخل کُره، دهلیز علمی تخیلی وسیعی با وسعت حدود ۱۶۲ هزار متر مکعب وجود دارد. در هسته آن یک آمفی تئاتر عظیم ۱۸۶۰۰ نفری (۲۰۰۰۰ نفر با فضای ایستاده روی زمین) با صفحه نمایش ال ای دی با کیفیت ۱۶K در بالای سر قرار دارد که از ۲۶۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۴۵۶ پیکسل ویدئویی تشکیل شده است. در واقع مخاطبی که در آنجا قرار دارد در مقابل بالاترین وضوح صفحه تلویزیون در جهان می‌نشیند.

اکنون کنسرت های بزرگی که در استادیوم های پیشرفته برگزار می شوند برای ارتباط با مخاطبان از طریق صفحه نمایش هایی که اغلب حدود ۱۳  متر ارتفاع و ۵۵ متر عرض دارند، کار بسیار خوبی انجام می دهند اما در Sphere شما با صفحه نمایشی روبرو هستید که ۷۶ متر ارتفاع و ۱۲۲ متر عرض دارد. این واقعیت که تمام آسمان واقعاً بوم نقاشی شماست، به نوعی مایه ی شگفتی است.

واقعیت مجازی بدون عینک: سازه «کُره» چگونه باعث انقراض استادیوم‌ها خواهد شد؟

علاوه بر این، هر قسمت از این ساختمان برای صدای بی نقص سیم‌کشی شده است، با فناوری تازه اختراع شده که می‌تواند امواج متمرکز صدا را در هر مکان که می‌خواهد بتاباند و صدای استاندارد هدفون مانند شفاف را به هر مخاطب ارائه کند.

یکی از اعضای گروه U۲ که برای اولین بار در «کُره» اجرا داشته در مورد تجربه خود میگوید: «فکر نمی‌کنم مکانی در این مقیاس وجود داشته باشد. سیستم صوتی انواع قابلیت های غوطه وری و انتخابی را برای شما فراهم می کند. شما به معنای واقعی کلمه می توانید صداها را برای هرکدام از قسمت های مختلف سالن تنظیم کنید. این امر به عنوان مثال به بخشی از مخاطبان اجازه می‌دهد تا افکت‌ها و میکس‌های مختلف را به قسمتی دیگر برای شنیدن بفرستند یا حتی به طور همزمان به یک موسیقی متن به زبان‌های مختلف گوش دهند.

«کُره» زاییده فکر جیمز دولان، رئیس سرگرمی های مدیسون اسکوئر گاردن بوده است، و هدف خود را «اختراع مجدد سرگرمی زنده» که او آن را به عنوان «واقعیت مجازی بدون عینک» مطرح کرده است.

سرمایه‌گذاران با وجود اینکه هزینه‌های ساخت این مکان نسبت به برآوردهای اولیه ۱.۲ میلیارد دلاری، دو برابر شده بود، ثابت قدم ماندند، در حالی که مشکلات لجستیکی، چالش‌های تکنولوژیکی و اثرات همه‌گیری کووید باعث تاخیر دو ساله در افتتاحیه برنامه‌ریزی شده آن در سال ۲۰۲۱ شد.

واقعیت مجازی بدون عینک: سازه «کُره» چگونه باعث انقراض استادیوم‌ها خواهد شد؟

لیزی پوکاک که یکی از همکاران طراحی این سالن است می گوید: «اندازه و شکل کروی صفحه نمایش به این معنی است که شما باید آن را به روش های کاملاً متفاوتی نسبت به صفحه نمایش های LED تخت معمولی طراحی کنید. ما تحقیق و توسعه زیادی انجام دادیم، طرح های متحرک زیادی انجام دادیم و در VR یا واقعیت مجازی کار کردیم تا بفهمیم چگونه از این فضا باید استفاده کنیم. آزمون و خطاهای زیادی در این زمینه وجود داشت. یکی از چیزهایی که بیش از همه مرا شگفت زده کرده این است که از هر منظری، در هر نقطه ای از مکان به صحنه نگاه می کنم، واقعاً این احساس را دارم که با تجربه ای شخصی سازی شده جزوی از اجراکننده ها هستم. من مطمئن نیستم که چه دستور العمل جادویی اجازه می دهد که این اتفاق بیفتد، اما این اتفاقی بسیار خاص است.»

مسلما اجرای گروه U۲ تنها نوع نمایشی نیست که برای این سالن در نظر گرفته شده است. با سفارش ویژه ای از کارگردان برنده جایزه های مختلف یعنی دارن آرنوفسکی، برنامه ای با عنوان «کارت پستال از زمین» آخر هفته آینده در کره نمایش داده می شود. این برنامه به عنوان یک "تجربه انحصاری چند حسی ۴ بعدی" در نظر گرفته شده است. تکنولوژی نادیده‌ زیادی در محل برگزاری این مکان وجود دارد، مانند صندلی‌های لمسی که می‌توانند دما، عطر و جریان هوا را بر طبق برنامه کنترل کنند و این پتانسیل وجود دارد که شکل‌های عملکردی واقعاً همه جانبه‌ای را به وجود آورد.

واقعیت مجازی بدون عینک: سازه «کُره» چگونه باعث انقراض استادیوم‌ها خواهد شد؟

نمایش U۲ یک استیج را در مقابل صفحه نمایش قرار داد، اما این به هیچ وجه محدودیتی برای اجراهای دیگر نیست. فضایی وجود دارد که می‌توانید بخشی از صفحه نمایش را بیرون بیاورید تا جلوه‌ای به بزرگی یک تئاتر بسازید. بنابراین هنرمندان می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند جلوی صفحه باشند، در داخل صفحه، آیا می‌خواهند از یک صحنه استفاده کنند یا از چند صحنه یا عناصر مجسمه‌سازی دیگری را در مکان قرار دهند. ۱۵۰ دریچه در صفحه نمایش وجود دارد که می توانید چیزها را از میان آنها رها کنید، بنابراین ممکن است تصمیم بگیرید که می خواهید اجراکنندگانی داشته باشید که پرواز می کنند یا مناظر بالا و پایین می روند. نمایش U۲ دیدنی و پیشگامانه بود اما پتانسیل این مکان با انجام کارهای دیگر بسیار هیجان انگیز است. بازی کردن با آن نوعی بوم دیجیتالی است که امکانات زیادی را در اختیار هنرمندان قرار می دهد.

با توجه به هزینه هنگفت Sphere، چیزهای زیادی برای موفق بودن آن باید دست به دست هم بدهد اما پتانسیل آن بدیهی به نظر می رسد. در حالی که سازه «کره» به یک جاذبه شهری بزرگ تبدیل شده برنامه هایی برای ساخت آن در شهرهای دیگر وجود دارد تا هنرمندان بتوانند نمایش های خود را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند. یکی از این شهرها لندن است که سازندگان تاکید کرده اند می توانند این مکان جدید سریع‌تر و ارزان‌تر بسازند چون با تجربه ساخت آن آشنایی پیدا کرده اند.

لیپسون، که اشاره می‌کند که منطقه استراتفورد قبلاً دارای یک مکان برای نمایش است، می‌گوید: «رویا این است که آنها چندین کره بسازند، بنابراین نمایش U۲ می‌تواند از وگاس به لندن یا هر جای دیگری منتقل شود.

واقعیت مجازی بدون عینک: سازه «کُره» چگونه باعث انقراض استادیوم‌ها خواهد شد؟

برگزاری کنسرت ها، مراسم ها و نمایش های مختلف به صورت کلاسیک در استادیوم ها با اینکه تجربه عالی هستند اما گاهی دچار بی ثباتی و ناپایداری کیفیت اجرا می شوند که بنا به دلایل مختلفی مثل بارش باران، وزش شدید باد، عدم هماهنگی صدا و غیره می شوند و هر اجرا نیازمند جابجایی صدها کامیون برای فراهم آوردن شرایط برگزاری است؛ در حالی که سازه ای مانند «کره» یک پارادایم جدید از یک مکان را به وجود آورده که می تواند نوع جدیدی از نمایش را ارائه دهد که در آن زیرساخت های لازم از پیش ساخته شده است و هنرمند فقط از بوم نقاشی در آن استفاده می کند.

آرونوفسکی در مورد فیلمی که می خواهد در Sphere پخش کند می‌گوید: «ما واقعاً در حین پیش‌روی کار به آن پی می‌بردیم که انگار در حال ساختن هواپیما در زمانی که پرواز را یاد می گرفتیم بودیم . من مشتاقانه منتظرم ببینم فیلمسازان آینده با این رسانه چه می کنند.»

لیزی پوکاک می‌گوید: «اگر بخواهم صادق باشم، نمی‌دانم چه آینده ای در این رابطه اتفاق خواهد افتاد. من هنوز از نمایش های آخر هفته گذشته شوکه هستم. اما مطمئناً افراد بیشتری ایده های دیوانه‌وار دیگری را ارائه خواهند کرد و ما برای غرق شدن در زیبایی آن در «کُره» حضور خواهیم داشت.»

منبع: تلگراف

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.