تحولات منطقه

رییس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۲ هزار و ۵۰ دستگاه اتوبوس در خطوط درون شهری تهران بصورت روزانه فعال است.

بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تهران فعال است/ غیرفعال بودن ۶۵ ون ویژه معلولان
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا سید جعفر تشکری هاشمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از شرکت واحد اتوبوسرانی به خبرنگاران افزود: این تعداد اتوبوس ابتدای هر صبح از پارکینگ شرکت واحد خارج می‌شوند اما بدلیل فرسودگی ناوگان تعدادی از انها در طول روز برای انجام تعمیرات از سرویس دهی خارج شده و به پارکینگ منتقل می‌شوند لذا میانگین اتوبوس‌های فعال روزانه به یک هزار و ۷۰۰ دستگاه می‌رسد.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود تا آخر امسال حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید از مجموع قراردادهای منعقد شده به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود که در این صورت بخشی از مشکل کمبود ناوگان بر طرف می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با اورهال و خرید اتوبوس‌های جدید هرچه سریعتر مشکلات مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی حل شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی را درک می‌کنیم، اضافه کرد: به غیر از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس که عمری کمتر از پنج سال دارند عمر مابقی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به بیش از ۱۰ تا ۱۶ سال می‌رسد در این شرایط وظیفه مدیریت شهری تامین منابع برای خرید اتوبوس‌های جدید است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کارهای قانونی خرید اتوبوس‌های جدید انجام شده است، یادآور شد: بر اساس برنامه اتوبوس‌های دیزلی در موعد مقرر وارد ناوگان می‌شوند البته برای تسریع در روند ورود همه اتوبوس‌ها و رسیدن به عدد سه هزار اتوبوس فعال در تهران باید به اتوبوس سازان فشار آورد تا هرچه سریعتر به تعهدات خود عمل کرده و اتوبوس‌ها را تحویل دهند.

تشکری هاشمی با اشاره به بازسازی اتوبوس‌ها تاکید کرد: قراردادهایی برای اورهال این اتوبوس‌ها منعقد شده اما تعداد آنها با آنچه در شورای اسلامی شهر تهران مصوب شده فاصله معناداری دارد.

به گفته وی، بر اساس تصمیم شورای شهر تهران باید یک هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال شود اما اکنون ۳۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده که امیدواریم تا پایان سال این عدد جبران شود.

وی یادآور شد: از تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال در تهران یک هزار دستگاه متعلق به بخش خصوصی و یک هزار دستگاه نیز متعلق به شهرداری تهران (بی آر تی) است.

تشکری هاشمی درباره آمار فرار از پرداخت بلیت در خطوط درون شهری اتوبوسرانی گفت: هر دستگاه بی آر تی تقریبا روزانه یک هزار مسافر را جابجا می‌کند و مطابق با آمار روزانه ۷۰ درصد فرار بلیت رخ می‌دهد یعنی تراکنش بلیت انجام نمی‌شود که برای حل آن خرید تجهیزات در حال انجام است اما هر روز تاخیر، خسارت سنگینی را به شرکت واحد وارد می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت ون‌های ویژه معلولان ادامه داد: از مجموع ۸۲ دستگاه ون ویژه معلولان به دلیل کمبود راننده و مشکلات فنی حدود ۵۰ درصد آن یعنی ۴۵ دستگاه فعالیت ندارند همچنین ۲۰ دستگاه به دلیل نبود راننده متوقف شده در حالیکه چشم امید معلولان به حمل و نقل عمومی است که در اختیارشان گذاشته شده اما همین ناوگان نیز به دلیل نبود راننده یا مشکلات فنی فعال نیست.

تشکری هاشمی اضافه کرد: وقتی می‌توان هر ون را در مدت کوتاهی تعمیر کرد چرا باید آنها را چندین ماه در پارکینگ‌ها معطل تعمیر نگه داشت؟

وی گفت: دسترسی به تعمیرکار بسیار آسان است و باید هرچه سریعتر مشکلات فنی این خودروها برطرف شوند ضمن اینکه برای حل مشکل راننده نیز باید با معاون مالی و معاون منابع انسانی شهرداری تهران هماهنگی‌های لازم را انجام داد ما نیز این موضوع را حتما بررسی می‌کنیم تا مشکلات مربوطه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه خرید اتوبوس‌ها با پیگیری و سماجت باید برطرف شود، تاکید کرد: باید بحث مدیریت هرچه بهتر ناوگان اتوبوسرانی انجام شود تا شاهد مشکلات موجود نباشیم.

تشکری هاشمی یادآور شد: جلسه امروز فرصتی برای به‌روز شدن اقدامات و حل مشکلات بود و امیدواریم هرچه زودتر چالش‌های موجود در این حوزه برطرف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.