به گزارش قدس آنلاین، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلانشهر تهران است. مهمترین راهکار رفع این مشکل، توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است. در چهار سال گذشته عقبماندگیهای زیادی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی شاهد بودیم.
سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران میگوید: فاصله بسیاری در حوزههای مختلف اعم از واگنهای مترو، اتوبوسرانی و ونها تا وضع مطلوب وجود دارد و عقبماندگی جدی در ناوگان حمل و نقل عمومی باعث نارضایتی کاربران در این حوزه شده است.
وی ادامه داد: در بقیه سیستمهای حمل و نقل از جمله بخش نرمافزاری و مدیریتی ناوگان و استفاده از سیستمهای هوشمند نیز مشکلات بسیار و عقبماندگیهای جدی وجود دارد.
باید با تکنولوژیهای نوین ساختار مدیریتی را به روز کنیم
وی با بیان اینکه از بانکهای اطلاعاتی حوزه حمل و نقل در تصمیمگیریها استفاده نمیشود، تأکید کرد: باید با تکنولوژیهای نوین این ساختار مدیریتی را به روز کنیم و البته در حوزه سختافزاری هم اقداماتی باید انجام شود تا عقبماندگیهای گذشته را جبران کنیم.
معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: یک فرد صبح با روحیه و انرژی بالا وارد شبکه معابر شهر بود، اما در اوج ترافیک صبحگاهی انرژی خود را از دست میدهد. آلودگی هوا و صدا، ترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی کیفیت زندگی در تهران را کاهش داده است.
بخش از این مشکلات ناشی از عملکرد مسئولان حوزه حمل و نقل است
به اعتقاد شفیعی، بخش از این مشکلات ناشی از عملکرد مسئولان حوزه حمل و نقل است. باید مشکلاتی که در گذشته تشدید شده را تا حد قابلقبولی بهبود دهیم و قرار نیست به صورت سعی و خطا در گذشته عمل کنیم.
نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است/یک دستگاه اتوبوس هم ندادند
در چند سال گذشته یک اتوبوس دولت نداد. دولت به وعدههای خود در سیستم حمل و نقل عمومی عمل نکرد. بسیاری از واگنهای مترو و اتوبوس فرسوده است و نیاز به اورهال و تعمیر دارد. سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره میگوید: نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است. دولت یازدهم و دوازدهم اعلام کرد که ۱۷ هزار اتوبوس به شهرداری تحویل خواهند داد که یک دستگاه هم داده نشد و پس از شیوع ویروس کرونا اعلام شد که دولت ۵ هزار اتوبوس به شهرداری میدهد، اما یک دستگاه نیز داده نشده است.
وی ادامه داد: اگر اکنون سفارش ساخت واگن داده شود، حداقل یکسال آینده تحویل خواهد شد. حدود ۵۰۰ دستگاه واگن آماده به کار نیست و حدود ۴۰۰ واگن در حال خروج از ریل است که این موضوع نگرانکننده است.
تشکری هاشمی اضافه کرد: در سال ۹۸، ۹۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹، ۲ میلیارد و در سال ۱۴۰۰، ۶۶ میلیارد کمک دولت به حوزه مترو پیشبینی شده است. قرار است در دولت چه معجزهای رخ دهد؟ این پیشبینیها به دور از واقعیت است.
درباره راهاندازی LRT صحبتهایی شده اما همچنان توجیه اقتصادی آن محل بحث است
اخباری مبنی بر اینکه پیشنهاداتی در خصوص توسعه حمل و نقل و راهاندازی قطار سبک شهری شنیده شد. علیاصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره راهاندازی LRT توضیحاتی داد و گفت: درباره راهاندازی LRT صحبتهایی شده اما همچنان توجیه اقتصادی آن محل بحث است.
عضو شورای شهر تهران گفت: این موضوعات بحثهای ظریفی دارد که بهرهوری و کارکرد اقتصادی آن باید در جلسات کمیسیون حمل و نقل شورا مورد بررسی قرار گیرد و اگر دوستان دفاعیاتی داشته باشند میتوان آن را در برنامه گنجاند.
وی ادامه داد: در حال حاضر چنین برنامهای در دستورکار شهرداری برای سال جاری نیست. ممکن است سلسله نظرهایی درباره مدهای جدید حمل و نقل مطرح یا پیشنهاد شود اما با انجام کار کارشناسی از جهت بهرهوری اقتصادی و دلایل دیگر رد میشود، به همین دلیل ممکن است در دورههای مختلف این موضوعات مطرح اما به سرانجام نرسد.
وی تأکید کرد: ممکن است در تیم جدید مدیریت شهری روی به کارگیری LRT در سیستم حمل و نقل عمومی فکری شود و راهکار عملیاتی و اقتصادی هم برای آن داشته باشد اما تاکنون به موضوع ورود نشده است.
بنا داریم در شورای ششم شهرداری را از خواب بیدار کنیم
بخش عمدهای از کارهای عمرانی در چهار سال گذشته در تهران متوقف شد. بسیاری از پروژهای نیمه تمام به اتمام نرسید. پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران می گوید: تهران در چهار سال گذشته خواب بوده است در حالی که در دوران هیچگاه شهرداری، مدیریت شهری و شورای شهر نمیخوابید. بنا داریم در شورای ششم شهرداری را از خواب بیدار کنیم.
وی ادامه داد: ما کارنامه موفقی در زمینه شورا و شهرداری داریم و وعدههایی که دادیم در دوره چهارم محقق شد. در دوران ما کارهای بسیار بزرگی در تهران انجام شده است و عملاً تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران در تراز انقلاب اسلامی قرار گرفته است و تلاش میکنیم در شورای ششم این ظرفیت را گستردهتر کنیم و خسارتها و آسیبایی که شورای پنجم به تهران وارد کرده را جبران کنیم.
مردم در تهران نیازمند مترو و اتوبوس هستند
به گفته سروری، مردم در تهران نیازمند مترو و اتوبوس هستند. حرفهایی که اعضای شورای پنجم در مورد شهر انسانمحور میزدند بسیار عجیب و غریب است، چرا که همین انسان نیازمند وسیله حمل و نقل و امکانات رفاهی مانند مترو و بیآرتی است و نباید در ترافیک بماند. شهرداری یک سازمان خدمتمحور است.
در چهار سال گذشته پیشرفتی در شهر حاصل نشد/ظرفیت کم شد
توسعه حمل و نقل عمومی از اولویتهای شورای ششم شهر تهران است. ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره میگوید: در چهار سال گذشته پیشرفتی در شهر حاصل نشد و حتی ظرفیتها در حوزه اتوبوسرانی و مترو کم شده است. به دلیل فرسودگی و پایان عمر برخی قطارها به پارکینگ رفته و نیازمند اورهال هستند.
وی ادامه داد: باید توسعه ناوگان اتوبوسرانی به شکل جدی در دستورکار قرار گیرد. شهرداری تهران با کمک اعضای شورا و حمایت جدی دولت میتواند اقداماتی انجام دهد و یا حداقل به ظرفیت سال ۹۶ برگردیم.
به گفته امانی، اگر مدارس و دانشگاهها باز شود، تقاضای سفر بیشتر میشود. با توجه به وضعیت کرونا در حال حاضر بسیاری از کلاسها آنلاین است و احتمال دارد با توجه به واکسیناسیون، مدارس باز شود. ما باید در دستوکار خود، توسعه ناوگان را در اولویت قرار دهیم.
باید به سمت سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی حرکت کنیم
مدیران جدید شهری تأکید دارند که باید به سمت سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی حرکت کنیم. علیرضا ذاکانی شهردار تهران میگوید: برای حل دو چالش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی باید به سمت سیستم حمل و نقل عمومی ترکیبی حرکت کنیم که در آن دوچرخه، موتور، تاکسی، مینیباس، اتوبوس و مدهای مختلف در یک ترکیب مشخص برای شهروندان مسئولیت ایجاد کند.
منبع: مهر
انتهای خبر/
نظر شما