انتخابات

پاییز فصلی که همه سر سبزی ها و شادابی ها رنگ عوض میکنند، فصلی که آهسته آهسته قدم برمی‌دارد و زیبایی های خاص خودش را با خود می‌آورد، فصلی که عاشقان خود را نیز دارد اما خانواده های هستند که  عاشق نگهداری  از گل و انواع گیاه‌ها هستند که هر کدام دلیلی است برای آرامش روح  و روان انسان‌ها.

 چند راهکار ساده برای نگهداری هرچه بهتر از گل و گیاه خانگی برای فصل پاییز و زمستان

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس: انسان از زمانه های قدیم با گل و گیاه رابطه خوبی داشته و همواره سعی می‌کند تا با بهترین روش گل‌ها را نگهداری کنند. دردنیای امروز یکی از زیباترین کارها پرورش گل‌ها می‌باشد، با یادگیری نگهداری گیاهان از پرورش آنها لذت ببرید. وجود گیاهان دراطراف ما باعث سلامتی و حس خوب لذت از زندگی خواهد شد.

در این گزارش به روش های نگهداری از گل‌ها در فصل پاییز و تاثیر روانشناسی آنها را بر روی انسانها بررسی میکنیم.

کدام گل‌ها در منزل نگهداری می‌شود

همه انواع گل‌ها زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارند اما گل‌های هستند که نگهداری که از آنها در محیط داخل منزل نگهداری می‌شوند. جالب است بدانید که برخی از این گیاهان آپارتمانی را ناسا جهت پاک ساز هوای داخل منزل پیشنهاد کرده است.

گل‌های پاییزی و زمستانی اغلب گل‌هایی مقاوم هستند و نگهداری از آنها نسبت به گل‌های تابستانی آسانتر است. با کمی دقت و داشتن اطلاعات کافی در مورد گل های پاییزی و زمستانی می‌توانید در این فصل هم باغچه و گلدان هایی زیبا داشت. بعضی از بهترین انتخاب هایی که می‌توان برای انتخاب گل های پاییزی و زمستانی مناسب دانست شامل موارد زیر هستند:

  1.  بگونیا:

اگر به دنبال گیاهی ظریف و جذاب هستید، بگونیا انتخاب مناسب برای شما خواهد بود، گیاه بگونیا یکی از زیباترین و مقاوم ترین گل‌های فصل پاییز و زمستان است. از آنجا که بعضی از گونه های این گل می‌توانند هوای سرد را به خوبی تحمل کنند، در فصول پاییز و زمستان از این گل برای باغچه و گلدان استفاده می‌شود. بگونیا گیاه هایی بسیار زیبا، ظریف قرمز، صورتی یا نارنجی دارد که می‌توان آن را در فصل پاییز و زمستان چه در باغچه و چه در گلدان کاشت و نگهداری کرد.

در صورتی که بگونیا در فصل پاییز در دمایی مناسب قرار داده شوند در زمستان گل خواهند داد و زیبایی چشم نوازی به باغچه وگلدان های منزل می‌بخشند. گیاه بگونیا از آن دسته گیاهایی است که به نور نسبتا زیاد غیر مستقیم احتیاج دارند. اگر میحطی که قصد نگهداری از این گیاه را دارید نور کافی ندارد بهتر است گزینه‌ای دیگری را انتخاب کنید، چرا که این گیاه در نور کم به سرعت پژمرده می‌شود و گل‌های آن شروع به ریزش میکند.

  1. بنفشه:

 بنفشه یکی دیگر از گل های مناسب فصل پاییز و زمستان است. به بنفشه گل زیر برف نیز گفته می‌شود، زیرا این گیاه زیبا را در فصل زمستان می کارند. این گیاه زیبا هم در برابر سرما مقاومت زیادی دارد و هم بسیاری از گونه های آن در صورت مساعد بودن شرایط  در تمامی فصول گل میدهند. بنفشه ها گرما دوست نیستند و در گرمای زیاد زنده نمی مانند و به همین علت در فصول سرد و در مناطق سردسیر بهتر رشد می‌کنند.

بنفشه خاک اسیدی را بیشتر دوست دارد و رشد بهتری در این گونه خاک ها خواهد داشت. گل بنفشه بیشتر در نیمکره شمالی رشد می‌کند. بنفشه احتیاج به آبیاری منظم  دارد، اجازه بدهید بین دو نوبت آبیاری خاک خشک شود آبیاری منظم تاثیر به سزایی در  شکوفایی و طراوت این گیاه خواهد داشت.

  1. گل جعفری:

گل جعفری یکی دیگر از گل های مناسب فصل پاییز و زمستان است. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و هم در تابستان و هم در زمستان گل می‌دهد. گل جعفری به عنوان گیاهی سازگار با شرایط شناخته میشود این گیاه رشد سریعی دارد و می‌تواند به خوبی در باغچه رشد کند و گل بدهد.

اگر چه گونه های مختلف جعفری فضای باز وباغچه را به فضای بسته ترجیح می‌دهند. می توان آنها را در گلدان هم نگهداری کرد و با فراهم کردن شرایط محیطی در تمامی فصول سال زیبایی گل های آن لذت برد. رطوبت محیط و خاک و نور دو فکتور مهم در زنده ماندن و گل‌دهی گل جعفری هستند.

  1. فیکوس:

گیاه فیکوس از گیاهان پر طرفدار با ظاهر جالب برای خانه های آپارتمانی و بخصوص دفاتر کار است. این گیاه ترجیح میدهد از نور غیر مستقیم خورشید بهره برده و خاکش مرطوب باشد، همچنین توصیه می‌شود گاهی با اسپری آن را مرطوب کنید. گل فیکوس برای پاک سازی و تصفیه هوای خانه عالی است، با توجه به ظاهر خاص آن به راحتی به نقطه کانونی اتاق تبدیل خواهد شد.

  1. سرخس شمشیری یا بوستونی:

سرخس بوستونی گیاه آپارتمانی ظریفی است که می‌تواند به اندازه کافی رشد کرده و جلوه خاصی به فضای خانه ببخشد. مکان های که داری رطوبت و نور طبیعی و ملایم هستند برای نگهداری سرخس ایده آل است.

خاک گلدان سرخس همیشه باید مرطوب باشد اما در روز های زمستانی نیاز به آبیاری کمتری دارد. سرخس اغلب اوقات نیاز به تعویض گلدان ندارد مگر به علت بزرگ شدن بخواهید گلدان جدیدی برای آن تهیه کنید.

بر اساس تحقیق انجام شده در سال۲۰۱۱ سرخس در میان تمام گیاهان مورد آزمایش بیشترین تاثیر برای از بین بردن فرمالدئید  موجود در هوا را داشته است.

  1. بامبو:

اگر به دکوراسیون و فضای گرمسیر علاقه دارید بهترین ایده استفاده از گیاه بامبو در گوشه و کنار خانه و اتاق تان است. این گیاه نور زیاد را ترجیح می‌دهد اما تا زمانی که آب کافی دریافت کند در نور کم نیز خوب رشد می‌کند.

هنگام آبیاری دقت کنید که آنرا بیش از حد آب ندهید و بین هر دو نوبت آبیاری صبر کنید تا خاک سطح گلدان به خوبی خشک شود، بامبو رطوبت را خیلی دوست دارد بنابر این توصه میشود آن را روی یک سینی پر از سنگ ریزه با مقداری آب قرار دهید  به مرور که آب سینی تبخیر می‌شود مجددا به آن آب اضافه کنید.

  1. آلوئه ورا:

آلوئه ورا از گیاهان پر فایده و بومی جنوب آفریقا می‌باشد. این گیاه نور غیر مستقیم و رطوبت را دوست دارد اما اگر گاهی آبیاری آن را فراموش کنید مسئله چندان جدی نخواهد بود.

ژله آلوئه ورا برای بهبود سوختگی و زخم معجزه میکند. از گیاهانی است که دی اکسید کربن را جذب کرده و شب ها اکسیژن آزاد میکند، بنابر این نگهداری آن در اتاق خواب ایده عالی است. تکثیر برگ‌های آلوئه ورا سریع انجام می‌شود و با برگ های تازه می‌توانید  گیاه جدید در گلدان دیگر داشت. اگر این گل را در بیرون از خانه نگهداری کنید مثل آهنربا بسیاری از آفات را به خود جذب می‌کند.

  1. گل قاشقی:

گل قاشقی یا پیرومیا از گل‌های آپارتمانی است که بیش از ۱۰۰۰ نوع مختلف از آن وجود دارد که ظاهر متفاوت اما روش نگهداری یکسان دارند  و خرید چند نوع آن کار شما را بسیار راحت خواهد کرد. این گل زیبا به خانواده گل های فلفل تعلق دارد، نور کم تا متوسط را ترجیح می‌دهد و نیاز به خاک مرطوب و خوب زه کشی شده نیاز دارد.

تنوع زیاد و رشد آسان آن از ویژگی های منحصر به بفردش می‌باشد. نیاز به فضای زیادی ندارد چون هرگز بیش از ۴۵ سانتی متر رشد نخواهد کرد، برای پاکسازی و تصفیه هوای منزل از فرمالدئید عالی است.

چند نکته مفید برای نگهداری از گل های داخل منزل

  1. گیاهان خانگی را با آب سرد آبیاری نکنید چون آب خیلی سرد برای ریشه‌های آن‌ها مضر است، بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.
  2. حتما کف گلدان سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی داشته باشد.
  3. اگر از کود های حیوانی برای گیاهانتان استفاده می‌کنید حتما قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضد عفونی کنید.
  4. هر گیاه نیاز آبی و نوری متفاوتی دارد حتما نیاز های گیاه خود تان را بشناسید و طبق نیازهایش نگهداری نمایید.
  5. به دلیل وجود کلر در آب‌های لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی  برای آبیاری استفاده نکنیم. بلکه ۲۴-۴۸ ساعت آب را در محیط خانه قرار داده تا کلر آن ته نشین شود.
  6. بهتر است همیشه در منزل خاک و گلدان اضافی داشته  باشی تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
  7. تکثیر گل ها را یاد بگیرید و از کاشت آنها لذت ببرید.
  8. در فصل رشد گیاهان می‌توانید از کود های (ان پی ک) برای رشد بیشتر استفاده کنید.
  9. به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاها می‌شود.
  10. هرگونه تغیر رنگ یا ریزش برگ‌ها، شل شدن و پژمرده شدن گلها نشانه وجود بیماری‌ها می‌باشد و باید درمان شود، اکثر بیماریهای گلهای آپارتمانی قارچی می‌باشد که می‌توان از سم مانکوزب از کاربندازیم استفاده کنیم.
  11. در زمستان از یخزدگی گیاهان محافظت کنید بسیاری از گیاهان مقاومت خود را در دمای زیر ۵ درجه از دست می‌دهند.
  12. با گل‌ها مهربان باشیم.

تاثیر گل‌ها بر انسان

گیاهان باعث می‌شوند حس آرامش، امنیت، صمیمیت و شادی را بین افراد افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که گل‌ها و گیاهان حس مثبت اندیشی را در انسان به وجود می‌آورند، شادی، صمیمیت و ارامش را نیز به رابطه‌ها تقدیم می‌کنند. گل‌هایی که رنگی هستند این احساسات را در وجود فرد افزایش داده و بر روی سلامت  روان او تاثیر میگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.