تحولات منطقه

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: در صورتی که دانشجویی احساس کند حقی از او ضایع شده، می‌تواند در چهارچوب ضوابط دانشگاه موضوع را اطلاع دهد و شکایت خود را هم ثبت کند.

امکان جایگزینی آزمون جامع دکتری با معدل و مقاله دانشجویان/ چگونه می توان به نتایج آزمون جامع اعتراض کرد؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رضا نقی‌زاده، در مورد نظارت بر صحت و سنجش کیفیت آزمون جامع که به دانشگاه‌ها واگذار شده، توضیح داد: آزمون جامع دکتری توسط گروه‌های آموزشی در هر دانشگاه برگزار می‌شود نه صرفا توسط یک استاد؛ به این معنا که در برگزاری آزمون جامع ترکیبی از اساتید سوالات آزمون را طراحی می‌کنند، باز هم ترکیبی از اساتید مصاحبه دانشجویان را در رشته‌هایی که آزمون شفاهی هم دارند، انجام می‌دهند. در نتیجه احتمال اینکه صرفا نظر یکی از استادان در نمره آزمون جامع افراد لحاظ شود، کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: در صورتی که دانشجویی احساس کند حقی از او ضایع شده، می‌تواند در چهارچوب ضوابط دانشگاه موضوع را اطلاع دهد و شکایت خود را هم ثبت کند.

نقی زاده در پاسخ به این که آیا استانداردی برای تعیین سهل یا سخت بودن آزمون جامع دکتری وجود دارد؟ بیان کرد: معمولا سوالات آزمون‌های جامع از مباحثی که دانشجویان در دوره دکتری گذرانده‌اند طرح می‌شود و در اکثر اوقات به لحاظ سخت یا آسان بودن، مشابه با وضعیت سختی یا آسانی دوره تحصیلی فرد است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: امسال برای ورودی‌های ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در آیین نامه آموزشی شهریورماه مطابق مصوبه جلسه ۹۶۲ شورای عالی؛ برنامه ریزی آموزشی ابلاغ شد و برای اولین بار به دانشگاه‌ها اجازه داده شد از طریق شیوه‌نامه آموزشی خود امکان جایگزینی آزمون جامع با معدل و مقاله دانشجویان را داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم عنوان کرد: در این شیوه‌نامه شرایط جایگزینی کاملا مشخص شده است و بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شیراز این جایگزینی را اعمال کردند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز قسمت‌هایی از این شیوه جدید را اعمال کردند و تعدادی از دانشگاه‌ها نیز جایگزینی را در شیوه‌نامه آموزشی جای ندادند، ولی به طور کلی این اختیار به دانشگاه‌ها داده شد تا به جای آزمون جامع موارد دیگری را جایگزین کنند که بعضی از دانشگاه‌های بزرگ ما از آن استقبال کردند، اجرایی شدن چنین تحولی اتفاق مهمی است و می‌تواند پاسخگوی مطالبات دانشجویانی باشد که با شیوه‌نامه جدید در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

نقی‌زاده در مورد مزایای اختیاردهی به دانشگاه‌ها برای جایگزینی مقاله و معدل و... به جای آزمون جامع تاکید کرد: این اختیار به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد که با توجه به شرایط و آمایش خود در مورد جایگزینی آزمون جامع تصمیم بگیرد.

نقی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه رشته‌های تحصیلی از نظر ماهیت، نوع مقاله، معدل و… با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، اختیار جایگزینی را در مواردی که در آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اعلام شده، به دانشگاه‌ها سپردیم. پس دانشگاه‌ها با توجه به نوع رشته‌ها و شرایطی که دارند، می‌توانند آزمون جامع را با سایر موارد جایگزین کنند.

نقی زاده در پاسخ به این که دانشجویان چطور می‌توانند به نتیجه آزمون جامع اعتراض کنند، اظهار کرد: در هر دانشگاه با توجه به شیوه‌نامه‌ها، راه ثبت اعتراض به نمره آزمون جامع متفاوت است، ولی معمولا باید به گروه آموزشی اعتراض را اعلام کرد و اگر همچنان اعتراضی داشتند این امکان وجود دارد که دانشجویان مراتب را به معاونت آموزشی دانشگاه خود ارجاع دهند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.