تحولات منطقه

مراکز کانون پرورش فکری و کودکان در استان اصفهان با توجه به نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان دچار بحران شده و این در حالی است که کانون در بحران‌های اجتماعی مورد اتهام قرار می گیرد.

بحران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدمتی بیش از ۵۸ سال دارد، مرکزی که دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی است و محملی برای پرورش کودکان و نوجوانان خلاق ایرانی، این کانون در استان اصفهان مدت‌هاست که مورد بی مهری است، این بی مهری‌ها از خانه به دوشی این کانون گرفته تا عدم حمایت از نهادهای فرهنگی و مدیریت شهری از آن.

مهدی نم نبات، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان که به گونه‌ای نهاد سیاست‌گذاری برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تلقی می‌شود، در خصوص عدم حمایت از این کانون گفت: همواره انتظار از آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد فرهنگی در بالاترین سطح قرار دارد و این در حالی است که هیچ حمایتی در زمینه تحقق اهداف و برنامه‌های آن از سوی مسئولان مربوطه نمی‌شود.

وی که معتقد است تنها در مواقع ایجاد بحران‌های اجتماعی مراکزی همچون کانون پرورش کودکان و نوجوانان در نوک پیکان اتهام کم کاری قرار می‌گیرد، ادامه داد: ضروری است که در شرایط عادی حمایت‌های لازم از کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شود تا در مواقع ایجاد بحران شاهد خروجی آن باشیم.

سنگر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را باید شکل داد

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان حمایت از مربیان کودک و نوجوان مستعد و متخصص را ضروری دانست و گفت: ما در مدارس ابتدایی با کمبود نیروی شدید مربیان پرورشی مواجه هستیم و با وجودی که نیروهای حرفه‌ای و با تجربه در حوزه کودکان و پرورش هستیم هنوز از آنها استفاده کافی نشده است.

نم نبات گفت: سنگرهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را باید با همکاری آموزش و پرورش و کانون پرورش کودکان و نوجوانان شکل دهیم تا دیگر شاهد آسیب‌های اجتماعی در حوزه دانش آموزی نباشیم.

چهره‌های شاخص اصفهان از کانون پرورش فکری رشد کردند

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: طی رصدی که بر کانون پرورش فکری و نوجوان صورت گرفت خواستگاه و مامن بسیاری از بزرگان فعلی در ایام نوجوانی کانون پرورش فکری بوده است و از این رو در رشد و پرورش کودکان اهمیت و جایگاه بالایی دارد.

وی به شرایط سخت در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کانون طی سال‌های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته، وعده استخدام‌های جدید در کانون را دادند، هرچند از منظر بودجه همواره با محدودیت‌هایی مواجه بودیم اما با همت جهادی و ایثار و با تلاش شبانه‌روزی مشکلات مالی را به حداقل برسانند.

کانون پرورش فکری به حمایت مسئولان نیاز دارد

همچنین معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در این ارتباط گفت: آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری در کنار یکدیگر به دانش آموزان هویت و معنا می‌بخشد.

محمدرضا کریمی صارمی اظهار داشت: کانون به هدایت و حمایت مسئولان نیاز دارد و تنها در سایه تعامل می‌تواند به اهداف و برنامه و چشم‌انداز خود دست یابد.

وی کانون پرورش فکری را پل ارتباطی بین مدرسه و کانون دانست و گفت: در کانون تلاش شده که سلایق کودکان را در تمام حوزه‌ها شناسایی و پرورش دهیم.

ضعف عملکردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تصریح کرد: پرورش کودکان بر عهده کانون پرورش فکری است که بتوان در کنار سوادآموزی نسلی تضمین شده را برای آینده کشور رشد دهیم.

وی خاطرنشان کرد: کانون اصفهان همواره یک کانون پیشرو بوده است و همواره از ۶۰ فعالیت تعریف شده برای کانون، ۱۰ کانون صرفاً از طریق اصفهان انجام می‌گیرد اما طی چند سال شیوع کرونا جایگاه خود را از دست داد.

تاکید مقام معظم رهبری به کانون پرورش فکری

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور از توجه مقام معظم رهبری به کانون پرورش فکری کودکان خبر داد و گفت: کانون مرکزی برای پرورش نسل آینده کشور است و از این منظر مقام معظم رهبری به تقویت کانون‌ها توجه خاص دارد.

کانون مهمترین محمل برای ارتقای مفاهیم هنری است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در این زمینه گفت: کانون پرورش فکری بخشی از آموزش و پرورش است، ضمن اینکه اهداف و رسالت‌ها و مخاطبان مشترکی دارند و به خوبی می‌توانند در کنار یکدیگر تضمین کننده نسل آینده ساز کشور شوند.

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین در عرصه‌های مختلف یکی از مهم‌ترین نقاط همکاری آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که کانون پرورش فکری در این عرصه پیشران بوده و می‌تواند به کمک آموزش پرورش بیاید، برای مثال در حوزه قصه‌گویی کانون ید طولانی دارد و می‌تواند در این عرصه کمک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: آموزش مفاهیم در قالب هنر به دانش‌آموزان نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد و باید از آن بهره برداری کرد.

آغاز طرح کانون مدرسه در اصفهان

وی به اجرای طرح کانون مدرسه اشاره کرد و گفت: کانون مدرسه طرحی است که با مشارکت آموزش پرورش و کانون‌ها در صدد اجرایی کردن آن هستیم.

ابراهیمی با بیان اینکه کلاس‌های فوق برنامه آموزش و پرورش را می‌توان در کانون برگزار کرد، گفت: کانون‌های زبان ذیل کانون فرهنگی است که می‌توان از ظرفیت خالی مدارس در نوبت بعدازظهر بهره گرفت و با تخفیف ویژه برای دانش‌آموزان زمینه سازی کرد.

وی از جذب و استخدام رسمی ۳۹ نفر از مربیان کانون در آموزش و پرورش بدون تشریفات قانونی خبر داد که هم اکنون مشغول به کار شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.