به گزارش قدس انلاین به نقل از مهر، در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار اهمیت منطقه مکران توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده و همه مسئولان هم به این موضوع پرداختند و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر در سواحل مکران برنامههای دولت به منظور رشد اقتصادی کلان کشور در حال انجام است.
یکی دیگر از اولویتهای لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصاد دریا محوراست که باید سالی یک واحد درصد به سهم اقتصاد دریا از اقتصاد ملی اضافه شود. لازمه این اهداف سرمایهگذاری در زیرساختها مانند بندرگاه، توسعه شبکه ریل، جاده و فرودگاه و همچنین سرمایهگذاری مشترک در سواحل مکران شامل منطقه جنوب شرق کشور است.
براساس برنامه هفتم که بنا شد تا هر سال قرار است یک واحد درصد به اقتصاد دریا اضافه شود و در پایان پنج سال سهم آن از اقتصاد ملی ۷ درصد شود و این الزاماتی دارد. به نظر میرسد دولت برنامهها اهداف خوبی در نظر دارد مانند افزایش رشد اقتصاد به سالی ۸ درصد شود اما چگونه این محقق میشود؟ نیاز به این دارد که سالی ۲۸۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری شود تا رشد ۸ درصدی محقق شود، اما پول نیست و در نتیجه رشد هم محقق نمیشود. بحث بعدی ظرفیت است که دولت ناگزیر است، جایگاه خود را در اقتصاد منطقهای و زنجیره اقتصاد جهانی هم در زمینه تولید و هم در تجارت پیدا و ارتقا دهد.
اهمیت توسعه سواحل مکران به دستور رهبر معظم انقلاب
اگر یک بررسی انجام شود ایران از پتانسیل چهارراه حملونقل، لجستیک و هاب منطقه برخوردار است اما برخی کشورهای همسایه بخشی از این ظرفیت را از ما گرفتهاند و تنها چیزی که باقی مانده کریدور شمالی جنوبی و ساحلی در جنوب شرقی به سمت شمال غربی است که باید آن را به منصه ظهور برساند.
شهریورماه سال گذشته (۱۴۰۱) سیاستهای کلی برنامه هفتم از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاستهای کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیتهای بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آبهای مرزی تاکید شد.
همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان ششم آذرماه (۱۴۰۱) بخشنامه خط مشیها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن، به رشد اقتصادی عدالتمحور با رویکرد ارتقای بهرهوری با تأکید بر اقتصاد دریا محور اشاره شده، چرا که موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد دریا محور که موتور محرکه و کانون رشد اقتصادی و افزایش تولید هستند.
بندر راهبردی مکران در شرق استان هرمزگان حوالی جاسک و در منطقه کوهمبارک قرار دارد، طول سواحل مکران ۱۴۴۰ کیلومتر است که حدود ۹۰۰ کیلومتر آن در استان هرمزگان و ۵۴۰ کیلومتر آن در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و از آن جایی که یکی از استراتژیهای سازمان بنادر، توجه ویژه به بنادری است که در آینده نقاط راهبردی خواهند بود؛ توجه به این بندر هم در دستور کار قرار دارد و به گفته مسئولان، مطالعات اقتصادی برای توسعه آن در حال انجام است.
توسعه سواحل مکران یک ابر پروژه ملی است
در دولت سیزدهم مقرر شد آنچه که بر زمین مانده از سر گرفته شود، از این رو توسعه سواحل مکران از نظر نقش و کارکرد ملی و بهعنوان یک ابر پروژه مطرح شده و این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت. بدینترتیب سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، با توجه به کارکرد موضوع، بهخصوص در نشست با کشورهای همسایه که علاقمندیهای خود را برای شرکت در این پروژه مطرح کرد. در عین حال در بودجه ١۴٠٢ ردیف اعتباری خاصی برای سازمان توسعه سواحل مکران پیشبینی شده است.
ایجاد بندر بزرگ مکران میتواند تحول اقتصادی و صنعتی بزرگی در سواحل مکران ایجاد کند. از جمله امکان فعالیت مجموعههای پتروپالایشی و نفتی در این منطقه که ازنظر حملونقل و صادرات، ایجاد این بندر کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد و در عین حال میتواند منطقه بسیار مناسبی برای ورود مواد خام و تولید در داخل کشور باشد. در عین حال بندر بزرگ مکران بهعنوان یک پایگاه لجستیکی و قطب حملونقل در کنار بنادر شهید رجایی و چابهار به توسعه حملونقل دریایی کشور کمک خواهد کرد.
توسعه پایدار سواحل مکران در ارتقای قدرت ایران نقش مهمی دارد
هادی حقشناس. کارشناس مسائل بنادری و دریانوردی در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: سواحل مکران دارای چند مزیت اقتصادی برای ایران است که مزیت اول امکان دسترسی به آبهای عمیق را برای کشور فراهم میکند و دولت سیزدهم گامهای بزرگی برای توسعه سواحل مکران برداشته است که بخشی از آن در حوزه نفتی و پتروشیمی و بخش مهم دیگر آن در حوزه دریایی و بندر در منطقه بنجی و کوه مبارک در حال انجام است.
این کارشناس در ادامه تاکید کرد: در حوزه صنایع نفتی و پتروشیمی اقدامات زیربنایی بسیار مطلوبی در این منطقه صورت گرفته که هم افزایی بین سازمانها و استقرار دستگاههای حاکمیتی مثل سازمان بنادر در منطقه کوه مبارک میتواند ضمن پشتیبانی از حیث خدمات دریایی ایمنی و استاندارد لازم در منطقه را تضمین کند.
وی گفت: سواحل مکران گنج عظیم است که تعامل و هم افزایی بین دستگاهها میتواند در ابعاد مختلف برای مردم منطقه و ارتقا جایگاه ایران هم راستا با سیاستهای مبتنی بر فعالیتهای دریا محور گام برداریم.
حق شناس در ادامه افزود: سواحل مکران دارای مزیتهای ژئوپلیتیکی اقتصادی و امنیتی ایران است, توسعه پایدار سواحل مکران و استفاده بهینه از ظرفیتهای اقتصادی, ارتباط حمل و نقل دریایی, جادهای, ریلی, هوایی و شبکه انتقال نفت و گاز؛ نقش مهمی را در ارتقای اقتدار و قدرت کشورمان خواهد داشت.
نظر شما