عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت سیزدهم تماماً با اتکا بر توان، تخصص، تجهیزات و سرمایه‌ داخلی انجام شد، بسترساز صدور خدمات فنی و مهندسی بیشتر به کشورهای دیگر خواهد بود.

رسیدن به تکنولوژی برداشت گاز از لایه‌های مشترک مرزی، بسترساز صدور خدمات فنی و مهندسی

در نهایت بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی صورت گرفت که حائز اهمیت است. راه اندازی این فاز توسط یک شرکت ایرانی افتخاری برای پیمانکاران داخلی است و توانمندی‌های کشورمان را در زمینه‌ فنی و مهندسی حوزه‌ انرژی نشان‌ می‌دهد. نکته مهم دیگر این است که توانستیم به پشتوانه توان داخلی با موفقیت به انتقال یک دکل آبی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ بپردازیم.

پیش بینی شده است که فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کند که به سهم خود می‌تواند در رفع ناترازی گاز کشورمان موثر باشد. تولید روزانه یک میلیون تن اتان و سالانه یک میلیون تن ال پی جی نیز انتظاری است که از این فاز داریم. به زعم کارشناسان، اتان تولیدی این فاز می‌تواند به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و ال پی جی نیز صادرات شود و منافع کشور را تأمین کند.

جانمایی فاز ۱۱ پارس جنوبی که در مرزی ترین لایه‌ ما و قطر قرار دارد نیز از دیگر مسائل مهم مربوط به بهره برداری از این فاز است. کارشناسان معتقدند، اصولاً ما باید تلاش کنیم که برداشت گاز خود را در بخش‌های مرزی افزایش دهیم. ابتدا باید به برداشت از این مناطق‌ می‌پرداختیم اما به دلایلی در دولت‌های قبل این کار صورت نگرفت.

در ارتباط با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی طی یک اقدام ابتکاری نظرات قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را جویا شدیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

ساعدی با اشاره به این موضوع که ما سابقه‌ صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر را داریم، تصریح کرد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت سیزدهم تماماً با اتکا بر توان، تخصص، تجهیزات و سرمایه‌ داخلی انجام شد، بسترساز صدور خدمات فنی و مهندسی بیشتر به کشورهای دیگر خواهد بود.

وی ادامه داد: جوانان کشورمان نشان دادند که‌ می‌توانند تکنولوژی‌های نوین را در صنعت نفت و گاز فرابگیرند و خدمات قابل توجهی به کشور ارائه کنند. در این شرایط بستر برای ارائه‌ خدمات به دیگر کشورها نیز مهیا شده است و متخصصان کشورمان‌ می‌توانند در پروژه‌های فرامرزی فعالیت داشته باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ارائه‌ خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها در کشور ما مسبوق به سابقه است. به طور مثال، توانستیم به راه اندازی مجدد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهایی همچون ونزوئلا بپردازیم و ضمن خنثی سازی تحریم‌های بین المللی به ارائه‌ خدمات به کشورهای دوست مبادرت کنیم.

وی ادامه داد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان و سرمایه‌ داخلی و بدون وابستگی به بیگانگان به همگان ثابت کرد که جوانان و متخصصان ایرانی‌ می‌توانند در پروژه‌های فراسرزمینی فعال شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. واقعیت این است که ما امروز به لحاظ فناوری در صنایع نفت و گاز با کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا رقابت‌ می‌کنیم.

ساعدی گفت: نتیجه‌ اقدام ابتکاری دولت سیزدهم در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بدون اتکا به خارجی‌ها، شکستن انحصار شرکت‌های خارجی حداقل در منطقه بود. به این ترتیب، کشورمان به عنوان یک کشور نوظهور در حوزه‌ فناوری و تحقیقاتی در منطقه در حوزه‌ نفت و گاز مطرح شده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی‌ می‌تواند در رفع ناترازی گاز به ما کمک کند. اگرچه بهره برداری از این فاز نمی تواند تمام کمبود ما را حل کند اما به میزانی که به تولید کشور اضافه‌ می‌کند در رفع این مشکل سهم دارد.

وی ادامه داد: در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی یک اقدام ابتکاری را شاهد بودیم که در منطقه بی سابقه و در جهان کم سابقه بود. انتقال موفقیت آمیز یک سکوی ۳ هزار و ۲۰۰ تنی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ اقدام قابل توجهی بود که قابل تقدیر است. انجام این کار نشان داد که تحریم‌ها نمی توانند جلوی ما را برای کسب دانش‌های نوین بگیرند و به اقتدار کشور خدشه ای وارد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.