امروز ترامپ به شدت در عرصه سیاسی رادیکال عمل می کند و برخی از جمهوری خواهان نمی خواهند نزدیکان و دوستان نزدیک به ترامپ در مجلس قدرت بگیرند تا به نحوی حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری به اثبات برسد.

پالس اختلاف  در بستر سیاسی ایالات متحده/ گفت و گو با ثمانه اکوان درباره ناکامی نمایندگان مجلس آمریکا در انتخاب رئیس جدید

نامزد حزب جمهوری‌خواه برای بار سوم نتوانست آرای لازم را برای کسب ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کسب کند .پس از اینکه «جیم جردن» روز گذشته نتوانست برای بار سوم آرای لازم را برای تصاحب ریاست این مجلس به دست بیاورد، هم حزبی هایش حمایت خود را از او پس گرفتند، به این ترتیب او از رقابت برای تصدی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا کنار گذاشته شد.این درحالی است که امروز دموکرات ها و دولت بایدن از این مسائل پیش آمده برای مجلس و حامیان ترامپ خوشحال هستند چراکه هنوز جمهوری خواهان نتوانستند رای نهایی برای ریاست مجلس را کسب کنند.

ثمانه اکوان، کارشناس مسائل آمریکادر گفت‌وگو با قدس با اشاره به شکست مجلس نمایندگان آمریکا برای انتخاب رئیس و عدم کسب رای لازم جیم جردن از هم حزبی های خود، گفت: این شکست به این معنی است که این مجلس حداقل تا هفته آینده قادر نخواهد بود که به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای اختصاص بسته ملی-امنیتیِ ۱۰۶ میلیارد دلار شامل کمک نظامی به اوکراین و اسرائیل، پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی بر این عقیده باشند بن‌بست ایجادشده برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان، اتفاقی تازه در عرصه سیاسی آمریکاست، افزود: نگاه به دوره‌های مختلف مجلس نمایندگان نشان می‌دهد تاکنون ۱۵ بار در طول تاریخ ایالات متحده چنین مشکلی برای مجلس نمایندگان پیش آمده است. نکته جالب توجه اما این است که این اتفاق در هر سال، دقیقا در زمانی رخ داده که نمایندگان ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه درگیری شدیدی بر سر یک موضوع مهم ملی داشته‌اند.

اوتصریح کرد: سال ۱۸۵۵، این بن‌بست برای ماه‌ها ادامه داشت، زیرا نمایندگان غیر از این بحث، بر سر گسترش برده‌داری به قلمروهای جدید ایالات متحده نیز با یکدیگر دعوا داشتند. در حقیقت ۴ مرتبه از ۱۵ مرتبه‌ای که انتخاب رئیس مجلس در آمریکا با بن‌بست مواجه شد، زمانی رخ داده است که آمریکایی‌ها درگیر مسائل مرتبط با برده‌داری بودند که در نهایت به جنگ داخلی ختم شد.

  کارشناس مسائل آمریکادر ادامه اظهار داشت:در دهه ۲۰ میلادی نیز که آمریکا درباره مسائلی مانند نژادپرستی و تفکیک نژادی سیاهان، بشدت دوقطبی شده بود، این مساله دوباره تکرار شد. بسیاری بر این عقیده‌اند این تاریخچه نشان می‌دهد ایالات متحده هم‌اینک نیز در نزدیکی رسیدن به ورطه دوقطبی شدید و چندپاره شدن قرار دارد.

ایستادگی در مقابل خواسته بایدن

اکوان در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری خواهان مجلس بایکدیگر دچار مشکل شده اند، چراکه جیم جردن یکی از نمایندگان مورد تایید دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا بوده است، گفت: قبل از اینکه این موضوع به ترامپ ارتباط داشته باشد باید به این مسئله اشاره کرد که جمهوری خواهان به دنبال این هستند که شخصی را بعنوان رئیس مجلس انتخاب کنند که بتواند در مقابل جو بایدن بایستد و مانع از تصویب بودجه های  کمک مالی و نظامی  به اوکراین شود.

وی درباره ترامپ نیز اظهار داشت: اخیرا دادگاه هایی در رابطه با ترامپ برگزار شد که وی را بخاطر صحبت ها علیه قضات و دادگاه مبلغ ۵هزار دلار جریمه کرده بودند، امروز ترامپ به شدت در عرصه سیاسی رادیکال عمل می کند و برخی از جمهوری خواهان نمی خواهند نزدیکان و دوستان نزدیک به ترامپ در مجلس قدرت بگیرند تا به نحوی حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری به اثبات برسد.

او در ادامه افزود: امروز دموکرات ها و دولت بایدن از این مسائل پیش آمده برای مجلس و حامیان ترامپ خوشحال هستند چراکه هنوز جمهوری خواهان نتوانستند رای نهایی برای ریاست مجلس را کسب کنند.

کارشناس مسائل آمریکا درباره اینکه دغدغه دولت بایدن کمک مالی به اوکراین است یا رژیم صهیونیستی؟ گفت: امروز یکی از دلایلی که نمایندگان به دنبال تصویب بودجه در کنکره هستند مسئله کمک های مالی به رژیم صهیونیستی هست اما بایدن از این موضوع که مورد علاقه نمایندگان می باشد سواستفاده کرده و قصد دارد بحث کمک به اوکراین را به موضوع اسرائیل گره زد.

ضعف و اضمحلال در جامعه سیاسی آمریکا

اکوان به وضعیت جامعه سیاسی در آمریکا پرداخت و اظهار داشت: وضعیت ایالات متحده در عرصه سیاسی خوب نمی باشد چراکه نمایندگان مجلس هنوز نتوانسته اند شخصی را بعنوان رئیس انتخاب کنند و این پالسی به کشورهای مقابل آمریکا است که اعلام می کند واشنگتن از درون با ضعف و مشکلات سیاسی مواجه است.

وی به نگرانی عمده مقامات آمریکایی که هفته گذشته در نشریه ای آمریکایی به چاپ رسید اشاره کرد و افزود: امروز عمده نگرانی مقامات کاخ سفید بعد از مسئله روسیه، چین، ایران، کره شمالی موضوع دوقطبی شدن حزبی در بین نمایندگان و سیاسیون این کشور است و احتمال اینکه در هنگام انتخابات تظاهراتی از سوی مردم صورت بگیرد وجود دارد و حتی اگر حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شود احتمال درگیری فیزیکی بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات وجود دارد.

او در پایان گفت: با توجه به اینکه روز گذشته جیم جردن نتوانست رای لازم را برای ریاست مجلس کسب کند باید منتظر شد تا در جلسات داخلی حزب جمهوری خواه چه اتفاقاتی می افتد در هر صورت جمهوری خواهان دارای اکثریت در مجلس می باشند و اگر رویه به این شکل پیش برود انتخاب رئیس مجلس با مشکل مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.