به گزارش قدس آنلاین، امسال مخاطبان طولانیترین قسمتها را در مجموعههای «ایندیانا جونز»، «جان ویک» و «ماموریت غیرممکن» تحمل کردهاند. «اپنهایمر»، فیلم پرفروش سه ساعته کریستوفر نولان، برای نمایش ایمکس به ۱۸ کیلومتر فیلم نیاز داشت.
در ۲۰ اکتبر فیلم "قاتلان ماه کامل" یک وسترن دلهره آور به کارگردانی مارتین اسکورسیزی اکران شد. با نزدیک به سه ساعت و نیم، طول آن تقریباً دو برابر میانگین فیلم های سال گذشته است. حتی علاقه مندان به سینما هم برای این مدت طولانی باید برای نگه داشتن تمرکز خود تلاش کنند.
اکونومیست با استفاده از داده های پایگاه فیلم imdb، بیش از صد هزار فیلم سینمایی را که از دهه ۱۹۳۰، آغاز دوران طلایی هالیوود، در سطح بین المللی منتشر شده اند، تجزیه و تحلیل کرده است. متوسط طول تولیدات فیلم ها حدود ۲۴ درصد افزایش یافته است از یک ساعت و ۲۱ دقیقه در دهه ۱۹۳۰ به یک ساعت و ۴۷ دقیقه در سال ۲۰۲۲ رسیده است. فیلم های با بودجه کلان از این حیث بدتر هستند. برای ده عنوان پرطرفدار (بر اساس تعداد منتقدانی که به فیلمها در imdb امتیاز دادهاند)، میانگین مدت زمان آن ها در سال ۲۰۲۲ به حدود دو ساعت و نیم رسید که تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از دهه ۱۹۳۰ بود.
فیلمسازان از اوایل دهه ۱۹۶۰ شروع به تولید تصاویر طولانی کردند. سینما در حال رونق بود و مؤلفان می خواستند هنر خود را از تلویزیون متمایز کنند. حماسهها به پرده نقرهای زیبایی بخشیدند، از جمله «لارنس عربستان» (۱۹۶۲)، که از مرز سه ساعت و نیم گذشت، و «کلئوپاترا» (۱۹۶۳)، که در ابتدا بیش از چهار ساعت بود، اما بعداً کاهش یافت. در آن زمان، تماشاگران از چنین تجربه ای لذت می بردند. مدت زمان پخش فیلمهای محبوب در دهههای بعدی کاهش یافت و در برخی کشورها مانند هند که به خاطر حماسههای بالیوودش شناخته میشود، طولانی شد. اما در هالیوود نیز دوباره از سال ۲۰۱۸ به بعد رشد کرده اند.
فرانچایزها یکی از محرک های این روند هستند. استودیوها میخواهند بیشترین بهره را از دارایی فکری پرهزینه خود ببرند، و با حضور پلتفرمهای استریم شرکت ها این امید را دارند که یک فیلم تبدیل به یک «رویداد» دیدنی و طولانی شده و تماشاگران را وسوسه کنند که از نمایشگرهای کوچک خود دور شده و وارد سینما شوند. این رویکرد اغلب به ثمر نشسته است: «انتقامجویان: پایان بازی» محصول سال (۲۰۱۹)، فیلم فوقالعاده سه ساعته مارول، پرفروشترین فیلم در سال ۲۰۱۹ بود. فیلمهای فرانچایز طولانی سال گذشته نیز بیشترین فیلمهای پرفروش آمریکا را تشکیل دادند.
هر چیزی که مردم را از روی کاناپه هایشان بلند کرده تا برای دیدن یک فیلم به سینما بروند، خبر خوبی برای سینماها است. البته کلر بینز، مدیر عامل پیکچرهاوس، که یک گروه سینمای بریتانیایی و توزیعکننده فیلم است، از زمانهای طولانی نمایش انتقاد کرده و آن را یک «مشکل اساسی» می داند.او معتقد است فیلمهای طولانی میتواند به معنای کنار گذاشتن دو نمایش در شب باشد که به فروش بلیت و سود صدمه میزند.
توضیح دیگر برای فیلم های طولانی تر به نفوذ رو به رشد کارگردان ها مربوط می شود. چه کسی جرات دارد به امثال نولان بگوید که شاهکارهای او باید کوتاه شوند؟ پخشکنندهها، که نیازی به نگرانی در مورد خلاصه کردن فیلم ندارند، می دانند که می توانند فیلم های سینما را در شبکه های خانگی آنلاین برای بینندگان دوباره پخش کنند و از این طریق نیز پول در بیاورند. میتوانند فیلم قاتلان ماه کامل، پس از اکران در سینماها، در Appletv+ نیز پخش خواهد شد. نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ فیلم به همان اندازه طولانی «ایرلندی» اسکورسیزی را تأمین مالی و در شکبه خود آن را منتشر کرد.
منبع: اکونومیست
مترجم: امیرمحمد سلطانپور
نظر شما