به گزارش قدس خراسان، ۱۲۵ دستگاه ون و ۲۵ دستگاه اتوبوس صبح یکشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۲) با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور در مشهد رونمایی و به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر ملحق شد.از آن تاریخ تا امروز این ونها محل مناقشه بوده و در حالی که رئیس انجمن تاکسیرانها در گفتوگو با خبرنگار ما مدعی است از ابتدا ونها متعلق به سازمان تاکسیرانی بوده و حتی هزینهای که بابتش پرداخت شده، از سوی این سازمان بوده و باید در اختیار رانندگان متقاضی قرار بگیرد، ۱۰ دستگاه از این ونها در خطوط اتوبوسرانی در حال جابهجایی مسافر و بقیه در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی هستند.
وعده جلسه برای حل اختلاف درباره ونها
موضوع را وقتی از سخنگوی شورای شهر پیگیری میکنیم، پاسخ میدهد: هم اتوبوسرانی و هم تاکسیرانی هر دو از سازمانهای تابعه شهرداری هستند و شاید به خاطر این ونها اختلافی میان تاکسیرانها با مجموعه سازمان اتوبوسرانی پیش آمده که قرار است پیگیری و حل کنیم.
موسیالرضا حاجیبگلو با بیان اینکه این ونها برای خدمترسانی به مردم است، از تصمیم برای برگزاری جلسهای با حضور معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری و سازمانهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای بررسی و حل این موضوع خبر میدهد.
هزینه ونها را شهرداری داده است
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این خصوص از یک بلاتکلیفی حرف میزند.
پوریا محمدیان یزدی به خبرنگار قدس خراسان میگوید: هنوز چیزی تعیین تکلیف نشده و منتظریم.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که اگر تعیین تکلیف نشده چطور ۱۰ دستگاه از این ونها در خطوط اتوبوسرانی مشغول به کار شدهاند، گفت: آزمایشی است! ما منتظر یک دستورالعمل از سمت وزارت کشور هستیم که بحث چگونگی بهرهبرداری از این ونها را تعیین تکلیف کند؛ چرا که اعتبارات دولتی بوده است.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا تاکسیرانی هزینه این ونها را پرداخت کرده یا خیر، عنوان میکند: تاکسیرانی پرداخت نکرده است. اعتبارات شهرداری بوده و شهرداری مشهد بر اساس دستور وزارت کشور هزینه کرده و وجهی پرداخت شده و هم اکنون دولت باید هرچه زودتر نحوه استفاده را تعیین تکلیف کند. خیلی طولانی هم شده؛ اما همچنان منتظر هستیم.
ونها متعلق به اتوبوسرانی است
رئیس شورای شهر مشهد اما نظر دیگری دارد و در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: این ونها به همراه ۲۵ دستگاه اتوبوس به اتوبوسرانی داده شد. چه کسی گفته متعلق به تاکسیرانی است؟ این ونها سهمیه اتوبوسرانی است نه تاکسیرانی.
حسن موحدیان تصریح میکند: این ونها سهم تاکسیرانی نیست که بخواهیم در اختیار تاکسیرانها قرار دهیم. برای معابر کمعرض و پر ترافیک که امکان تردد اتوبوس و میدلباس وجود ندارد، ونها جابهجایی مسافران را بر عهده خواهند داشت.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس خراسان مبنی بر اینکه چون این ونها با بنزین کار میکنند پس آیا سرویسدهی آنها در خطوط اتوبوسرانی به صرفه است، در پاسخی کلی میگوید: اتوبوسرانی یارانه میدهد. در اتوبوسهای سطح شهر هم هر سفر مسافران برای اتوبوسرانی حدود ۸ تا ۹ هزار تومان هزینه دارد؛ اما فقط هزار و ۲۰۰ تومان گرفته میشود.
مالکیت ون برای تاکسیران به صرفه نیست
تحقیقات بیشتر مشخص میکند این بلاتکلیفی برای ونها در شهرداری تهران هم وجود دارد.
مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار قدس خراسان میگوید: معاون وقت سازمان شهرداریها و دهیاریها به تناسب ظرفیت شهرها نامهای به شهرداریها ابلاغ و برای هر شهرداری سهمیهای از ونها مشخص کرد تا وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
امین رهبر متذکر میشود: قیمت ون بالاست و مالکیتش برای رانندگان به صرفه نیست. به همین دلیل برای حفظ این مد حمل و نقلی، وزارت کشور شهرداریها را دخیل کرد؛ یعنی مالکیت ونها برای شهرداریهاست و فعلاً امکان انتقال مالکیت آنها به غیر وجود ندارد تا زمانی که دستورالعمل بیاید و مشخص شود شرایط به چه صورت است.
وی یادآوری میکند: برای این ونها یارانهای اختصاص داده شده و بخشی از هزینه را نیز شهرداریها به عهده گرفتهاند. پس وسیلهای را که با بودجه دولت و شهرداری خریداری شده نمیتوان به غیر واگذار کرد.
رهبر به قیمت حدود ۵/۱ میلیارد تومانی هر دستگاه ون اشاره و ابراز میکند: برای تاکسیران بهره اقتصادی ندارد که بخواهد یک دستگاه ون را به این قیمت خریداری کند و فقط با آن به صورت سنتی به کار جابهجایی مسافر بپردازد. مگر قرار است چقدر در ماه درآمد داشته باشد؟
وی تأکید میکند: وزارت کشور برای اینکه بتواند این مد حمل و نقلی را حفظ کند، این طرح را داد تا بتواند جابهجایی بخشی از مسافران را با آن ساماندهی کند.
رهبر در خصوص کلانشهر تهران هم میگوید: در تهران بهرهبرداری از این ونها در اختیار سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است تا تاکسیرانی با استفاده از شرکتهای توانمند در حوزه هوشمندسازی و حمل و نقلی از طریق فرایند جذب راننده، کار را پیش ببرد.
وزارت کشور هنوز دستورالعمل بهرهبرداری را ابلاغ نکرده؛ اما طبق سخنان اخیر وزیر کشور قرار است ونهای بیشتری با این شیوه در اختیار شهرداریها قرار بگیرد.
سورنای واژگون وزارت کشور!
به نظر میرسد وزارت کشور باید زودتر درباره تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه به کارگیری و واگذاری این ونها اقدام کند و البته مسائلی مانند صرفه اقتصادی برای شهرداریها را هم در نظر بگیرد.
موضوع آلودگی هوا بحث دیگری است که در راستای حمل و نقل عمومی باید مورد توجه ویژه باشد که گویا مغفول مانده است. پرسشی که مطرح میشود این است در چنین تصمیمگیریهایی چقدر به مباحث محیط زیستی و نیز اقتصاد شهری توجه شده و اصولاً چطور میشود این ونها که شهریور ۱۴۰۱ خبر قراردادشان منتشر شده است، حالا یک سال پس از تصویب در وزارت کشور هنوز دستورالعمل به کارگیریشان در ابهام است؟ آیا وزارت کشور سورنا را از سر گشاد نواخته یا تصمیمی که روز نخست داشته، دستخوش تغییرات و اختلافنظرها شده است؟
خبرنگار: معصومه مؤمنیان
نظر شما