معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی از آغاز  فعالیت ستاد خدمت رسانی به زائران نوروزی مشهد از امروز خبر داد.

آغاز برنامه ریزی ستاد خدمت‌رسانی به زائران نوروزی مشهد از امروز 

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد ظهر امروز در آیین تجلیل و تقدیر از خدمتگزاران میزبانی زائران ایام پایانی ماه صفر که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه زیارت اگرچه بخشی از مناسک، آداب و اذکار و ادعیه است اما یک منشور و سبک زندگی است، عنوان کرد: کسانی که به محضر حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند، به نوعی با آن امام رئوف میثاق می‌بندند و لحظه‌های زندگی خود را بر مدار امام رضا(ع) تنظیم می‌کنند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: فهرست خادمان و خدمت‌گزاران به امام رضا (ع) بسیار وسیع است، هجرت تمدن ساز امام رضا(ع)، آغاز یک فرصت عظیم هدایتی و دنیایی از برکات در ایران اسلامی و خراسان رضوی بود. در این راستا ما به شکل ویژه شاکر پروردگار و حضرت امام رضا (ع) هستیم که در ماموریت‌هایمان بخش و فصلی برای خدمت رسانی به زائران فراهم شده است. 

وی با بیان اینکه در ایام پایانی ماه صفر و ایام اربعین افتخار میزبانی از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر را در مشهد داشتیم، به دو ویژگی متمایز میزبانی دهه آخر اربعین امسال طی چهار دهه اخیر اشاره و بیان کرد: پیگیری‌های دولت، دستورات ریاست جمهوری، برگزاری کارگروه ملی زیارت، پیگیری وزرای محترم و حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در روزهای پایانی ماه صفر؛ اهتمام و انسجام ویژه در سطح ملی برای خدمت به زائران بارگاه منور رضوی بود. 

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: دومین ویژگی ممتاز دهه آخر صفر بود که به تصویر کشیده شد، مهمان‌نوازی بی‌نظیر مردم استان و مشهدی‌ها در میزبانی از زائران بارگاه رضوی سهمی که مردم استان و مشهدی‌ها در میزبانی از زائران بارگاه امام رضا(ع) نظیر اسکان در منازل، برگزاری موکب‌ها و غیره داشتند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خبر داد: با اهتمام استاندار خراسان رضوی به مسئله زیارت، از امروز فعالیت ستاد خدمت رسانی به زائران نوروزی را آغاز کردیم. در این راستا امیدواریم با فعال شدن همه کمیته‌ها در استان و شهرستان‌ها، میزبانی خوبی از زائران نوروزی همزمان با ماه مبارک رمضان داشته باشیم.

زائر و مجاور، به‌جای گردشگر و شهروند

در ادامه این مراسم آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی اظهار کرد: از همه شما که در قسمت‌های مختلف به‌گونه‌ای فعالیت کرده‌اید که در انتها، میزبانی مشهدی‌ها به‌عنوان یک موضوع تحسین‎شده و شایسته توجه در دنیا به‌حساب بیاید، تشکر می‌کنم. مسئله قابل‌توجه برای ارج نهادن بر زحمات و خدمات شما عزیزان در میزبانی از مهمانان امام هشتم(ع) نیز همین است؛ همین که در انتها نام مشهدالرضا(ع) را بالاتر می‌برد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: شاید بسیاری از این تلاش‌ها در پیش چشم خودتان عادی به نظر بیاید اما به‌یقین خودتان هم نمی‌دانید که این مجاهدت‌ها، تا چه حد عنایت علی ابن موسی‌الرضا(ع) را به زندگی شما جلب کرده و برکت آن شامل حال شما خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بنده همیشه بر این نکته تأکید کرده‌ام که ما اینجا دو مفهوم مرسوم در همه کلان‌شهرها را نداریم؛ یکی مفهوم «گردشگر» و دیگری مفهوم «شهروند» زیرا از اساس، اینجا شهری که جدا از فرهنگ رضوی و مضجع منور امام هشتم(ع) باشد، وجود ندارد و هرکس به این شهر بیاید زائر و هرکس در این شهر مکرم و عزیز زندگی کند، مجاور است.

علم الهدی ادامه داد: در دهه آخر صفر امسال بیش از هفت میلیون نفر به مشهدالرضا(ع) آمدند که اگرچه آمار رسمی آن هنوز احصا نشده اما طبق قرائن موجود، بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها زائر خارجی بوده‌اند. حقیقت هم این است که حتی یک نفر از این میان برای سیاحت و گردشگری نیامده و همگی برای عرض ارادت به ساحت امام هشتم(ع) و زیارت راهی مشهد می‌شوند. این‌ها گردشگر دینی هستند و بنابراین، هرکس بخواهد در این شهر سرمایه‌گذاری کند باید جهت‌گیری سرمایه خود را در خدمت به زائران بداند و مثلاً اگر قرار است هتلی در اینجا ساخته شود، این هتل در حقیقت مهمان‌پذیری برای مهمانان امام رضا(ع) است.

امام رضا(ع)، تنها مالک مشهدمقدس

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام هشتم اول مالک مشهد است، تصریح کرد: هویت این شهر، بسته به وجود اقدس امام رضا(ع) است. اولین زمینی که در این شهر در مالکیت یک فرد درآمد، باغ حمید ابن قحطبه بود که توسط امام هشتم(ع) خریداری و بعدها به‌عنوان مدفن حضرت به نام حرم مطهر رضوی خوانده شد. از آن روز، هرچه هست، در فضای پیرامونی این باغ شکل گرفته و اینجاست که می‌گوییم همه مشهدی‌ها، مجاور امام رئوف(ع) هستند.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.