روزهایی که در مشهد هستم به معنای واقعی کلمه زندگی می‌کنم و اعتقاد دارم زندگی واقعی همان زمان‌هایی است که در کنار امام رضا(ع) می‌گذرد. حسم این است که خودم را با زیارت امام رضا(ع) بیمه می‌کنم.

هرمز شجاعی مهر در گفت‌وگو با قدس: شیرین‌ترین روزهای زندگی‌ام در سفرهای مشهد گذشته است

گفت‌وگو با مجری‌ای که رکورددار اجرای زنده در تلویزیون و رادیو است و به گفته خودش هیچ وقت پیش نیامده که برنامه‌اش را خودش ببیند یا بشنود چون همیشه اجرای زنده داشته سخت لذتبخش است.

هرمز شجاعی مهر در طول چهار دهه برنامه‌های خانواده صدا و سیما را زنده اجرا کرده است.او اصالتاً شمالی و ‌زاده شهر بابل است و همین زندگی در خطه سرسبز شمال سبب شده به سفر بسیار علاقه‌مند باشد.با هرمز شجاعی مهر در عصر یک روز پاییزی در حال و هوای مشهد و امام رضا(ع) به گفت‌وگو نشستیم.

آقای شجاعی مهر چقدر اهل سفر هستید؟

خیلی خیلی زیاد. سفر تنها مسئله زندگی‌ام است که بدون قید و شرط به آن جواب مثبت می‌دهم و هر فرصتی که پیدا کنم سفر می‌روم چه سفرهای داخلی و چه سفرهای خارجی. چقدر تا حالا مشهد سفر کردید؟من سالی سه یا چهار بار راهی مشهد می‌شوم. شیرین‌ترین روزهای زندگی‌ام در سفرهای مشهد گذشته است. خاطره‌انگیزترین سفری که تا به حال به مشهد داشته‌اید.نخستین سفرم به مشهد را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم؛ مشکلی در خانواده ما به وجود آمده بود که من نذر کردم به مشهد بیایم. خیلی جوان بودم و هنوز دانشگاه نرفته بودم. وقتی داشتم به مشهد می‌آمدم، خیلی‌ها به من گفتند چون نخستین سفرت به مشهد است حتماً حاجت‌روا می‌شوی، یادم است وقتی چشمم به گنبد امام رضا(ع) افتاد ناخودآگاه به سجده افتادم و به شدت گریه کردم و با همان اشک‌های بی‌امان، آن مسئله را محضر امام(ع) مطرح کردم. باورتان نمی‌شود وقتی برگشتم و رسیدم خانه دیدم خانواده جشن گرفته‌اند و آن مشکل حل شده است.این حاجت روایی امام رضا(ع) در همان سفر نخست خیلی روی من تأثیر عمیقی گذاشت و از همان زمان‌ها خیلی خاص به امام رضا(ع) ارادت دارم و هر وقت دلم بگیرد یا حتی خیلی خوشحال و کیفور باشم خودم را به مشهد می‌رسانم.

لحظه‌های حضور شما در حرم مطهر رضوی چگونه می‌گذرد؟

من با تمام وجودم از آن مکان انرژی مثبت می‌گیرم و حالم خوب می‌شود روزهایی که در مشهد هستم به معنای واقعی کلمه زندگی می‌کنم و اعتقاد دارم زندگی واقعی همان زمان‌هایی است که در کنار امام رضا(ع) می‌گذرد. حسم این است که خودم را با زیارت امام رضا(ع) بیمه می‌کنم.عادتی که دارم این است که هر وقت به مشهد می‌آیم حتماً سعی می‌کنم میهمان خوان امام رضا(ع) باشم حتی اگر بلیتی گیرم نیاید ولو اینکه تکه نانی از سفره‌خانه حضرت بخورم این کار را می‌کنم. حس درونی‌ام این است که با همین لقمه نان سلامتی‌ام بیمه می‌شود.

شما امام رضا(ع) را به چه صفات برجسته‌ای می‌شناسید؟

خیلی‌ها می‌گویند ‌ایشان ضامن آهو است اما من آقا را به معرفت، مروت، بخشندگی، بزرگواری و لطف می‌شناسم این همه آدم در خانه او می‌آیند و خوشحال و آرام و راضی از محضرش برمی‌گردند.

شما یکی از مجریان باسابقه رادیو و تلویزیون هستید که مردم خاطره‌های زیادی از شما دارند می‌خواهم بدانم به عنوان یک مجری خیلی باتجربه آیا اثر هنری‌ای یا رسانه‌ای درباره امام رضا(ع) بوده که برای شما جلب توجه کند و با آن اثر هنری با حضرت ارتباط روحی و قلبی برقرار کنید؟

نه متأسفانه در سینما، تئاتر و تلویزیون که مخاطبان زیادی دارند من تاکنون کاری ندیده‌ام که شخصیت حضرت را نشان دهند، فقط یک شعر از آقای سهیل محمودی شنیده‌ام و خوانده‌ام که خیلی به دلم نشست.من مکه رفته بودم و برای تلویزیون از کنار قبرستان بقیع که برنامه داشتم این شعر را برای مردم خواندم و خودم خیلی با آن ارتباط قلبی برقرار کردم. آغاز شعر این است: دوس دارم صدات کنم، تو هم منُ نیگا کنی؛من تو رو نیگا کنم، تو هم منُ صدا کنی/ قربون چشات برم، از راه دوری اومدم؛جای دوری نمیره، اگه به من نیگا کنی...

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.