۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
کد خبر: 933425

سرزمین غصبی در محاصره دیوارها!

عقیل رحمانی، خبرنگار اعزامی قدس به جنوب لبنان

به محض رسیدن به مرز در نگاه اول چیزی که توجهم را به خود جلب می کند حصارهای بلند است. سرتاسر مرز دیوارهای بتنی هفت متری چیده شده. درست می گویند که اسرائیل سرزمینی در محاصره دیوارهاست!

امروز چهارشنبه 8 نوامبر (17 آبان) است. بعد چند روز حضور در شهر خیام در جنوب لبنان و گپ و گفت با اهالی، تصمیم دارم کمی خطر کرده و به نقطه مرزی بروم. خیام خود با فلسطین اشغالی تنها پنج کیلومتر فاصله دارد. کمی مایل به شرق هم مزارع اشغالی شبعاست، بخش کوچکی از خاک لبنان که هنوز در اشغال صهیونیست ها است. روبرو هم شهرک اسرائیلی کریات شمونه قرار دارد که تخلیه شده.

منطقه ای که قرار است برم نقطه صفر مرزی است. دسترسی برای همه امکانپذیر نیست چه برسد که خبرنگار ایرانی هم باشی. به خاطر همجواری با خاک اسرائیل غاصب روی حضور خبرنگاران کشور ما خیلی حساس هستند. شاید اگر خبرنگار رسانه ای عرب زبان بود اینقدر نگرانی نبود. برای امنیتی های لبنان تفاوتی نمی کند که او به کجا می رود یا چکار می کند. اما برای ما هم بحث سیاسی است هم امنیتی. نگرانی ها بی دلیل نیست. برای امنیت خودمان است. اینکه اتفاقات قبلی تکرار نشود. همین چند روز پیش خودروی خبرنگار رویترز توسط اسرائیلی ها لب مرز هدف قرار گرفت و او و دیگر اعضای خانواده اش شهید شدند.

اما با کلی دوندگی و رایزنی بالاخره همه چیز جور می شود. از این نزدیکتر به خاک فلسطین اشغالی نمی شود رفت. به محض رسیدن به مرز در نگاه اول چیزی که توجهم را به خود جلب می کند حصارهای مرزی بلند است. سرتاسر مرز دیوارهای بتنی هفت متری چیده شده. درست می گویند که اسرائیل سرزمینی در محاصره دیوارهاست! این خطِ جدایی لبنان با فلسطین عزیز است. انشاالله روزی با جانفشانی های رزمندگان مقاومت فرو خواهند ریخت و مردم مسلمان خبر آزادی قدس شریف را خواهند شنید. بالای دیوار مرزی هم سیم خاردار و در فاصله های معینی دوربین، سنسورهای برقی و الکترونیکی و تجهیزات مخابراتی و احتمالا جاسوسی رژیم صهیونیستی قرار دارد. البته حزب الله در طول یک ماه گذشته از جنگ همه تجهیزات را هدف قرار داده و از کار انداخته. تصاویر این اقدامات هم از ابتدای طوفان الاقصی منتشر شد و رسانه ها به نحو مختلف بازتاب داده اند. حالا ما این مسئله را به عینه می بینیم.

در راه بازگشت، تصاویر شهدا و دیگر نمادهای مقاومت که روی دیوار بتنی نقش بسته بود توی ذهنم مرور می شود. این یعنی مردم جلودار مقاومت هستند. حالا دیگر صدای پهپادهای رژیم اشغالگر که بالای سرمان در حال شناسایی منطقه هستند هم به گوش می رسد. شاید ما را هم بزنند؟ پرسشی که در ذهنم خطور می کند. نه؛ خیالمان جمع است چرا که مقاومت زنده و میدان دار صحنه درگیری با رژیم صهیونیستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.