محمد وحیدی با اشاره به تراکم کلاسها و کمبود معلم، اظهار کرد: همان طور که مهمترین سرمایههای یک کشور نیروی انسانی است؛ ارزشمندترین سرمایه آموزش و پرورش و محور تربیت نسل آینده معلمان هستند.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند جذب در دهه ۹۰، گفت: متأسفانه از سال ۹۲ به بعد، دانشگاه فرهنگیان که یکی از منابع تربیت نیروی انسانی کارآمد و توانمند برای آموزش و پرورش کشور است؛ کاهش جذب دانشجو داشت. همچنین ورود فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها، از طریق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دورههای ویژه به سیستم آموزش مختل شد. علاوه بر این توقف تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در سنوات قبل، که در قالب نیروی پیش دبستانی، سوادآموزی، حقالتدریسی و غیره با آموزش و پرورش همکاری داشتند؛ دلایل مهمی در کاهش میزان جذب معلم بوده است.
وحیدی ادامه داد: از طرفی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به دلیل رشد رو به افزایش دانش آموزان، میزان جذب معلم نیز بالا بود؛ که موجب شد در سالهای اخیر شاهد موج فزآینده بازنشستگی معلمان آن دوران باشیم. این پدیده خود نشان دهنده خروج معلمان بیش از ورود آنها به آموزش و پرورش است. به عنوان مثال در سال جاری، برابر با میانگین یکسال و نیم سال گذشته حدود ۹۲ هزار معلم در سن بازنشستگی هستند، که ۶۸ هزار نفر از آنها از سیستم آموزش خارج شدند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که امسال نیاز آموزش و پرورش به معلم از طریق معلم رسمی در دو شیفت در مقطع ابتدایی و جذب بازنشستگانی که آمادگی به ادامه همکاری داشتند تامین شده است، اظهار کرد: امسال به دلیل عدم تحقق کامل رتبهبندی معلمان، پرداخت نامنظم و دیرهنگام حقوق و پاداش و اجرایی نشدن همسانسازی، شاهد عدم تمایل بازنشستگان به ادامه همکاری بودیم.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی کاهش جذب معلم را اولین اولویت در کمبود معلم دانست و بیان کرد: در جلسه غیرعلنی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور برگزار شد؛ وضعیت نیروی انسانی مهر ۱۴۰۲ با اولویت مورد بررسی قرار گرفت.
وحیدی ادامه داد: مجلس به سازمان اداری استخدامی کشور پیشنهاد داد تا برای جذب نیروهای غیررسمی همچون خرید خدمات آموزشی قراردادی به طرفیت آموزش و پرورش بسته شود تا از این طریق کمبود نیروی انسانی تا حدودی جبران شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی جدید و با برگزاری آزمون استخدامی، نیاز بود که ۲۸ هزار معلم وارد کلاسهای درس شوند، خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۳ هزار نفر در قالب خرید خدمات بودهاند که ۴ هزار نفر در آزمون پذیرفته و وارد حرفه معلمی شدند. اما به علت نداشتن مجوز ورود ۱۹ هزار نفر باقی مانده به کلاسهای درس، کمبود معلم احساس شد؛ که تاخیر ورود معلم محسوب میشود. برای رفع این مشکل، به ۱۷ هزار نفر با عنوان تکمیل ظرفیت اجازه ورود به کلاس درس داده شد.
وحیدی تأکید کرد: آموزش و پرورش هرساله در پایان مهر وضعیت خروج نیروی انسانی این دستگاه را پیش بینی میکند؛ بنابراین میتوان تعداد نیروی انسانی مورد نیاز را تخمین زد. واضح است که، برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه، آموزش و تربیت نیروی کارآمد فرآیندی زمانبر است؛ لذا سازمان اداری استخدامی کشور از هم اکنون باید نسبت به صدور مجوز اقدام کند تا پس از طی مراحل قانونی، معلمان به موقع وارد سیستم آموزش شوند و پدیده تاخیر ورود معلم تکرار نشود.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرحی در مجلس با همکاری مرکز پژوهشها و سازمان اداری استخدامی کشور با هدف سازماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش در راستای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در حال بررسی است.
نظر شما