۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 935627

پشتوانه حقوقی بستن تنگه هرمز

مصطفی صدری‌نیا، کارشناس روابط بین‌الملل

پس از گذشت حدود ۴۰ روز از عملیات طوفان‌الاقصی که پاسخی مشروع و قانونی به جنایات ۷۵ ساله رژیم اسرائیل به مردم فلسطین بود، کماکان شاهد هجوم وحشیانه این رژیم از زمین، هوا و دریا به تمامی آنچه در نوار غزه موجود است، هستیم.

آنچه در مقطع کنونی و پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی و پیگیری تشکیل پرونده کیفری  برای آمران و عاملان جنایات جنگی در غزه می‌تواند مؤثر واقع شود عبارتند از:

الف: ایران می‌تواند به‌منظور احقاق حقوق ضایع‌شده مردم غزه ورود کند و تنگه هرمز را ببندد. این اقدام با پنج پشتوانه حقوقی قابل انجام است؛ ۱- نقض بند ۴ از ماده۲ منشور سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ۲- نقض قطعنامه مجمع عمومی مصوب ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ در آتش بس ۳- نقض کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و شیوه‌نامه‌های الحاقی، توسط رژیم اسرائیل وابسته به آمریکا ۴- نقض گسترده مواد ۱،۳،۵،۶،۹،۱۵،۱۷،۲۱،۲۲، اعلامیه حقوق بشر- ۵-تحقق بند۲ از ماده یک منشور سازمان ملل متحد  (احترام به اصل تساوی حقوق و خودمختاری مردم فلسطین).

ب: بنا بر تعریف عهدنامه ۱۹۵۸ ژنو و عهدنامه حقوق بین‌الملل دریاها مصوب ۱۹۸۲ جامائیکا از تنگه‌های بین‌المللی، کماکان در نوع استفاده از تنگه هرمز از جانب حقوقدانان بین‌المللی مناقشه وجود دارد. به استناد قانون دریایی ایران مصوب ۱۳۷۲/۱/۳۱ صرفاً حق عبور بی ضرر برای کشتی‌ها در تنگه به رسمیت شناخته شده و حق تعلیق عبور بی ضرر توسط دولت برای کشتی‌های خارجی به استناد بند ۳ مصرح در ماده ۲۵ کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها (کشور ساحلی مجاز است بدون تبعیض میان کشتی‌های خارجی موقتاً عبور بی‌ضرر را در مناطق مشخصی از دریای سرزمینی معلق کند. به‌شرطی که تعلیق برای حفظ امنیت آن کشور مثل تمرین‌های نظامی ضروری باشد) محفوظ خواهد بود.

بنابراین با استناد به فعالیت‌های مخل عبور بی ضرر که بند ۳ از ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق بین‌الملل دریاها ۱۹۸۲، (گردآوری اطلاعاتی و اقدامات تبلیغاتی که به زیان امور دفاعی و امنیتی کشور ساحلی باشد ) بنا بر گزارش‌ها و اقدامات میدانی موارد زیادی از این نقض عهدنامه توسط کشتی‌های خارجی به‌خصوص آمریکایی و انگلیسی در آب‌های دریای سرزمینی و منطقه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مشاهده شده است  که می‌توان بنا بر بند ۳ از ماده ۲۵حقوق بین‌الملل دریاها۱۹۸۲،  عبور بی ضرر از تنگه هرمز را در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه و تحقق اقدام تلافی‌جویانه از آمریکا برای حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل که از مصادیق مواد ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی ایران است و تحقق امر رهبر معظم انقلاب که فرمودند: راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی بسته شود برای هر کشتی که به هر نحوی  و با هر پرچمی که در مالکیت آمریکا و دیگر حامیان اسرائیل است، مسدود کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.